Vágólapra másolva!
A jövő évtől jelentősen szigorodnak a szuperlicensz megszerzésének feltételei. Az FIA kiadta a pontos kritériumlistát, amely egyebek mellett rangsort is felállít az utánpótlás-kategóriák között.

Sokakban megrökönyödést váltott ki az akkor még mindössze 16 esztendős Max Verstappen szerződtetése a Toro Rossóhoz, és bár a holland tinédzser egyelőre magabiztosan teljesített a teszteken, az FIA lépett, hogy 2016-tól csak szigorúbb feltételekkel lehessen bekerülni a Forma-1-be.

Ezek közé tartozik, hogy a versenyzőnek minimum 18 esztendősnek kell lennie, vizsgáznia kell a Sportszabályzatból, és minimum két szezont teljesítenie kell az FIA által jegyzett sorozatok egyikében. Az elmúlt három év során legalább 40 pontot össze kell gyűjtenie az alábbi táblázat szerint:

Helyezés az összetettben 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
F2 60 50 40 30 20 10 8 6 4 3
GP2 50 40 30 20 10 8 6 4 3 2
F3 Eb 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
WEC LMP1 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
IndyCar 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
GP3 30 20 15 10 7 5 3 2 1
FR3.5 (WSR) 30 20 15 10 7 5 3 2 1
Super Formula, Japán 20 17 10 7 5 3 2 1
FIA nemzeti F4 bajnokságok 10 7 5 2 1
Nemzeti F3 bajnokságok 10 7 5 2 1
Formula Renault (EC, ALPS, NEC) 5 3 1

A táblázat több érdekességre is rávilágít. Az FIA a jövőben egy új Forma-2-es bajnokságot tervez, amit a pontok alapján a GP2 fölé pozícionálnának, vagyis az jelentené a legsimább bejutást az F1-be, hiszen az összetett dobogóján végezni is elég lenne hozzá. A GP2 első és második helyezettje kaphatna automatikusan szuperlicenszt, és még az F3 Európa-bajnokság, a Sportautó Világbajnokság LMP1-es, valamint az IndyCar bajnoka indulhatna azonnal az F1-ben.

Verstappen szerződtetése sokaknál kicsapta a biztosítékot, de az új potrendszer jóvoltából nőhet a mezőny színvonala Forrás: AFP

A GP3 és a meglepően alacsonyra rangsorolt Formula Renault 3.5 versenyzőinél már két évnyi jó teljesítmény kellene a csúcskategóriába kerüléshez, vagyis egy bajnoki cím mellé egy 4. helyre, vagy két 2. helyre lenne szükség ahhoz, hogy valaki Danyiil Kvjathoz hasonlóan állást kapjon a világbajnokságban. Nem túl meglepő módon a tavaly Kiss Pál Tamás részvételével zajlott Auto GP, és egyéb prototípus autóversenyek, például a DTM sem szerepelnek a listán, így a Mercedes is kénytelen lesz benevezni tartalékpilótáját, Pascal Wehrleint a táblázatban szereplő kategóriák valamelyikébe, ha az F1-ben akarják versenyeztetni.

Az idei mezőnyből kilencen - Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Jenson Button, Kimi Räikkönen, Felipe Massa, Daniel Ricciardo, Marcus Ericsson, Carlos Sainz Jr. és Max Verstappen - nem kaptak volna szuperlicenszet, ha a bemutatkozásuk idején már érvényben lett volna a 2016-tól életbe lépő kritériumrendszer.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!