Még nem biztos a virtuális Safety Car bevezetése

Forma-1, USA Nagydíj, virtuális Safety Car
Jules Bianchi 2014-es balesete után bevezették a virtuális Safety Car szabályt
Vágólapra másolva!
Elégedettek az eddigi tesztekkel az FIA képviselői, de szerintük a virtuális Safety Car elképzelését tovább kell gomdolni, mielőtt bevezethetik a Forma-1-ben. Az igazi biztonsági autót várhatóan soha sem fogja felváltani az új rendszer. 

Az FIA egyelőre nem bizonyosodott meg arról, hogy a virtuális Safety Car már a 2015-ös szezon kezdetén bevezethető lesz a Forma-1-ben. Az új biztonsági intézkedést Jules Bianchi szuzukai balesete után Austinban és Interlagosban is kipróbálták a csapatok azzal a céllal, hogy az autókat úgy tudják biztonságosan lelassítani egy baleset helyszínén, hogy abból senkinek se származzon előnye.

A virtuális safety car lényege, hogy a bevetése esetén a mezőny tagjai egy megadott referencia-köridőre kénytelenek lassítani, és tartani azt egészen addig, amíg a pálya ismét biztonságossá nem válik. A megoldás lehetővé teszi, hogy a versenyzők közötti különbségek megmaradjanak, így a sárga zászlós szakaszokon sem kell attól tartaniuk, hogy hátrányba kerülnek, ha jelentősen lelassítanak, miközben egy baleset helyszíne mellett haladnak el.

A terv elméletben jól működik, ám a 2015-ös bevezetéssel kapcsolatban egyelőre nincs döntés. „Még nem vagyunk biztosak benne. A tesztek nagyon pozitívak voltak, de további fejlesztésre van szükség" – nyilatkozta az FIA szóvivője.

A virtuális Safety Car még nem bevetésre kész Forrás: AFP/Clive Mason

A versenyzők számára a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a "normál" köridőhöz képest 35 százalékkal gyengébb referenciaidő betartásához folyamatosan a kormányra szerelt kijelzőt kell figyelniük ahelyett, hogy a pályán tartanák a szemüket. Az FIA ezért azt tervezi, hogy hangalapú figyelmeztetésekkel segíti a pilótákat, hogy ne kelljen állandóan a kijelzőt olvasniuk.

„A versenyzőknek csak akkor kell pluszban lenniük a referenciaidőhöz képest, amikor már két elektronikus zászlópanel között vannak, és amint úgy döntünk, hogy a virtuális Safety Car-fázis véget ér, a versenyzők 10 másodperces visszaszámlálást is láthatnak a kijelzőkön" – tette hozzá a szóvivő. „Úgy tűnt, elég jól működik minden."

Annak ellenére, hogy első ránézésre az autók kontrollált lelassítása elegendő lehet mindenféle veszélyforrás elhárítására, az FIA nem tervezi teljesen megszűntetni a Safety Car használatát, mert úgy vélik, a virtuális megoldás nem váltja ki mindenben a felvezető autó szerepét.

„Kételkedünk abban, hogy a virtuális Safety Car valaha átveheti a biztonsági autó szerepét. Előfordul, hogy a mezőnyt más tempóban vagy más útvonalon kell felvezetni. Ezt csakis egy igazi Safety Carral lehet megtenni" - mutatott rá a szervezet szóvivője.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!