Társoldalunk:

A nagy csapatok nem vevők Ecclestone ötletére

2014.11.03. 17:06

Nem akarják beáldozni a rájuk jutó pénzdíjak egy részét a kicsik megmentése érdekében – igaz, a Mercedes valamelyest nyitottabbnak tűnik a megoldásra, mint a Red Bull vagy a Ferrari.

A nagy csapatok tetszését nem nyerte el Bernie Ecclestone javaslata, hogy a kicsik végveszélybe kerülése miatt kialakult krízist a rájuk jutó pénzdíjak egy részének felhasználásával kellene megoldani.

Miután a Marussia és a Caterham szinte egyszerre ment csődbe, így a múlt hétvégi USA Nagydíjra már el sem utaztak, Ecclestone szombaton meglepő kijelentést tett, önmagát és a Forma-1 rossz üzleti modelljét kiáltva ki a válság okának. Egy megoldással is előállt. „Azoknak, akik sok pénzt kapnak, elmondtam, hogy szeretném, ha feláldoznák a teljesítményarányos pénzdíjuk egy bizonyos százalékát" – árulta el. „Ezt szétosztanám a három-négy olyan csapat között, amelyekről tudjuk, hogy bajban vannak, de én is beletennék a kalapba ugyanannyit."

Noha a nyilatkozata azt sugallja, hogy felerészben ő vállalná magára az anyagi áldozatot, a Red Bull főnöke, Christian Horner szerint a nagy csapatoktól nem lehet elvárni, hogy felajánlják a bevételeiket a kicsiknek. „Ránk is óriási nyomás nehezedik a költségvetés terén, ugyanúgy meghatározott keretekből kell gazdálkodnunk" – mutatott rá. „Ha a kereskedelmi jogok tulajdonosa több pénzt akar adni a kisebb csapatoknak, az az ő dolga, de az ő felelőssége is. A csapatok versenyezni vannak itt, nem azért, hogy egymást szponzorálják."

A tortát kell növelni

Horner hozzátette, hogy a Marussia és a Caterham a forráshiánynál „alapvetőbb" problémákkal küszködött, és a nagyobb bevétel sem feltétlenül mentette volna meg őket. A Ferrarit irányító Marco Mattiacci szerint is más megoldásra van szükség. „A Ferrari azt próbálja elérni, hogy legyen nagyobb a torta, nem pedig azt, hogy másképp szeljük fel" – mondta. „Hiba lenne túlreagálni a helyzetet."

„Mindenekelőtt annak van prioritása, hogy módot találjunk a bevételek növelésére. Másodorban annak, hogy aki beszáll az F1-be, az legyen teljesen tisztában a kihívásaival" – fogalmazott meg burkolt kritikát a csődbement istállókkal szemben. „Ez a sport az innovációról szól, márpedig az innováció rengeteg pénzbe és hosszú távú befektetésekbe kerül."

Zárt ajtón kopogtat: a nagyok nem vevők Ecclestone megoldási javaslatáraForrás: AFP/Samuel Kubani

Ezzel szemben a Mercedes F1-es igazgatója, Toto Wolff hajlandó megfontolni Ecclestone indítványát. Szerinte a sport azért is került ebbe a veszélyes helyzetbe, mert egyes csapatok – különösen a Ferrari, de a Red Bull és a McLaren is – pusztán a múltjára való tekintettel már bónuszként megkapja a bevételek egy jelentős részét, mielőtt a maradékot teljesítményarányosan szétosztanák a mezőny tagjai között.

Mint Wolff elmondta, az azért van így, mert „Bernie mindenképpen meg akart állapodni a Forma-1 gerincét alkotó nagy csapatokkal." Hozzátette, hogy „ha az úgynevezett nagyok tényleg tehetnek valamit, le kell ülnünk Bernie-vel megvitatni a lehetőségeket.

A Ferrari modellje sem lenne működőképes

Bár a Marussiának és a Caterhamnek még vevőt keresnek, Ecclestone elismerte, hogy a mezőny létszáma jövőre akár 14-re is csökkenhet, és a háromautós csapatok nem jelentenek reális alternatívát. A szintén veszélyben lévő Sauber főnöke, Monisha Kaltenborn pedig bírálta Mattiaccit a hozzáállása miatt. „Kíváncsi vagyok, milyen üzleti modell működne gyári támogatás nélkül" – jelentette ki. „Csak mert azt gondolom, ha a mögötte álló autógyártól nem kapna annyi pénzt, az ő üzleti modellje sem lenne fenntartható. Tudom, miről beszélek."

Elvben továbbra is fennáll a lehetősége, hogy a hétvégi Brazil Nagydíjon a Sauber, a Force India és talán a Lotus a verseny bojkottjával tiltakozzon a bevételek szerintük igazságtalan elosztása miatt, amivel az indulók száma 12-re csökkenne. Az abu-dzabi idényzáron viszont jó eséllyel teljes lesz a mezőny, mert a Caterhamnek és a Marussiának is részt kell vennie a versenyen, ha nem akarja elveszíteni a licenszét.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!