Vágólapra másolva!
Az USA Nagydíj hivatalos pénteki sajtótájékoztatóján a csapatok vezetőit szinte kizárólag arról kérdezték, hogy milyen fenntartható pénzügyi modellel lehetne biztosítani a megmaradt istállók, valamint a Forma-1 jövőjét. A nagyobb és kisebb csapatok képviselői átérzik a probléma súlyát, de a különböző célok és lehetőségek miatt eltérő szempontokat kell figyelembe venniük.

Néhány nap leforgása alatt a Caterham és a Marussia is a megszűnés határára került, így az USA Nagydíjra csak kilenc csapat utazott el. Az eddigi két legkisebb istálló összeomlása rávilágított a Forma-1 üzleti modelljének hiányosságaira, s mivel más csapatok anyagi helyzetéről is érkeznek nyugtalanító hírek, minden korábbinál nagyobb a veszélye, hogy a sportág a legnagyobb alakulatok játszóterévé válik.

A kisebb, privát csapatok jelenléte hozzátartozik a Forma-1-hez, senkinek sem érdeke, hogy a süllyesztőbe kerüljenek. Hogy erre ne kerüljön sor, egyre többen azonnali intézkedéseket sürgetnek a költségek csökkentésére, ám ennek egyik akadálya a különböző hátterű résztvevők közti érdekellentét.

Az USA Nagydíj hivatalos pénteki sajtótájékoztatóján három kisebb, illetve két nagyobb csapat egyik vezetője volt jelen - Claire Williams a tervekkel ellentétben nem vett részt rajta, mert kórházban fekvő édesapjával maradt -, és ők a nyilvánosság előtt is ütköztették az érveiket és ellenérveiket a megoldási javaslatok kapcsán.

Vijay Mallya, a Force India tulajdonosa. Csapata idén felvette a harcot a McLarennel Forrás: AFP/Mark Thompson

A Force India tulajdonosa kijelentette, több pénz járna az istállóknak. "A bevételhez képest ebben a sportban kapják a legkevesebbet a résztvevők" - mondta Vijay Mallya arra utalva, hogy a Bernie Ecclestone-nal kötött megállapodás alapján a bevételek 47,5 százalékát osztják ki közöttük. Ennek a szétosztását azonban a konstruktőri világbajnokságban elért eredményük befolyásolja, és a szisztémát a Lotust vezető Gérard Lopez "teljesen hibásnak" nevezte. Azzal sem ért egyet, hogy egyesek (például a Ferrari) alanyi jogon további pénzdíjban részesülnek a múltjuk miatt.

"Valami baj van az egész rendszerrel, ha bizonyos csapatok pusztán azért több pénzt kapnak másoknál, mert részt vesznek a világbajnokságban. Ezt nem szabad hagyni. Most kell cselekedni a szövegelés helyett" - jelentette ki. "A következő hetekben jelentősen át kell alakítani mindent. Nem azért, mert különben kiszállnak a csapatok, hanem mert ha most sem vesszük komolyan a helyzetet, és nem változtatunk semmin, akkor sohasem fogjuk megtenni."

Megoldás kell, de mi legyen az?

Mallya azt is kifogásolta, hogy a sportág bevételeinek egyenlőtlen elosztása ördögi kört teremt: a nagyobb csapatok eleve több pénzből gazdálkodnak, így az erőforrásaikból könnyebben végezhetnek olyan pozícióban a tabellán, hogy még nagyobb összeghez jussanak. A kisebbek számára viszont éppen ezért nehezebb a kitörés.

A sajtótájékoztatón a nagy csapatok közül McLarent és a Mercedest képviselte Eric Boullier, illetve Toto Wolff. Mindketten sajnálatukat fejezték ki a Caterham és a Marussia problémái miatt, de emlékeztettek rá, hogy saját érdekeiket is szem előtt kell tartaniuk. Boullier hangsúlyozta, hogy nem szabad elkapkodott lépéseket tenni. "Érzelmektől mentesen, racionálisan kell cselekednünk" - közölte.

Wolff úgy véli, lehet, hogy a Caterhamnél és Marussiánál túl nagy fába vágták a fejszéjüket. "Talán alábecsülték, hogy mivel jár versenyezni" - mondta. "Akadnak viszont más példák is, például Vijay-é, aki nagyon sikeres üzletember, és megvan a kitartása és az ereje ahhoz, hogy megbirkózzon a jelenlegi kihívásokkal."

A nagyobb csapatok kiszorítják a kisebbeket? Forrás: RIA Novosti/Mihail Mokrushin

"Aki most légitársaságot alapítana, nagyon nehéz dolga lenne, mert a Lufthansa egyszerűen felfalná. Aki részt akar venni az autósportban, azon belül pedig a Forma-1-ben - mint a mezőnyhöz 4-5 évvel ezelőtt csatlakozó csapatok -, annak tudnia kell, hogy ez a csúcs. Bonyolult kérdésről van szó, még két órán át tudnék beszélni róla" - tette hozzá Wolff.

A Caterham és a Marussia (még Lotus, illetve Virgin néven), valamint a már két éve megszűnt HRT 2010-ben debütált a Forma-1-ben. A Mercedes kereskedelmi ügyeinek igazgatója a költségvetési plafon ötlete kapcsán kifejtette az ezzel kapcsolatos, már többször hallott ellenérveket: a bevezetésével a nagyobb csapatok sok alkalmazott elküldésére kényszerülnének, és a kiadások nyomon követése is ellenőrizhetetlen lenne.

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn azt is ártalmasnak nevezte, hogy a Forma-1-ről újabban nem az izgalmas versenyek, hanem a problémák miatt esik szó. "Nagyon rossz képet közvetítünk magunkról a külvilág felé. A potenciális partnerek ezért megkérdezik maguktól, hogy valóban be akarnak-e lépni ebbe a problémákkal teli sportágba."

Ő maga a csapatok közötti érdekellentétekre való tekintettel elsősorban a Nemzetközi Automobil Szövetséget sürgeti, hogy hozzanak hatásos intézkedéseket a költségek csökkentésére.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!