Vágólapra másolva!
A Caterham és a Marussia csődje után Monisha Kaltenborn, az anyagilag szintén nehéz helyzetben lévő Sauber csapatfőnöke élesen kritizálta a Forma-1 irányítóit, amiért hagyták ilyen helyzetbe kerülni a sportágat. Szerinte néhány éven belül összeomolhat a rendszer.

Megkezdődött az egymásra mutogatás a Forma-1 berkein belül, hogy ki felelős a Caterham és a Marussia csődjéért, aminek következtében a hétvégi USA GP-n csak 18 autó vesz részt - több mint 30 éve, az 1982-es San Marinói Nagydíj óta nem neveztek ilyen kevés versenyzőt egy futamra, leszámítva két 2005-ös versenyt, melyekről a BAR-t egy technikai szabálytalanság miatt eltiltották.

Az anyagilag szintén rossz helyzetben lévő Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn egyértelműen a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) vezetőit tette felelőssé a kialakult helyzetért. "Az ő kötelességük észrevenni, ha valami árt a sportágnak" - közölte Austinban.

"Már átestem a bosszúságon. Mindenek előtt mélyen csalódott vagyok, ugyanis egy dolog folyton azt a szörnyű forgatókönyvet hangoztatni, hogy némelyik csapat kihullhat. Az viszont borzasztóan zavaró, hogy a sportág így áll, és az irányítói hagyták, hogy a helyzet idáig fajuljon. Szerintem néhányan nem akarják megérteni, hogy miben gyökereznek a problémák."

Monisha Kaltenbornnak mostanában nincs oka örülni Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura

Az F1-ben 1993 óta versenyző Sauber jövője körül egyre több a kérdőjel. A túlélés érdekében a csapatnak valószínűleg jövőre is fizetős pilótá(ka)t kell alkalmaznia, és a hétvégén olyan spekulációk jelentek meg, hogy a Caterham svéd versenyzője, a tekintélyes szponzori hátterű Marcus Ericsson náluk folytathatja a karrierjét. Más források szerint a Sauber ismét felvette a kapcsolatot az orosz befektetőkkel, akikkel tavaly óta nem sikerült egyezségre jutniuk az együttműködést illetően - ha ez összejönne, minden bizonnyal a fiatal Szergej Szirotkint kellene az egyik autóba ültetniük.

Összeomlás következhet

Kaltenborn úgy gondolja, hogy fenntarthatatlan lesz a Forma-1 pénzügyi rendszere, ha nem csökkentik az egyenlőtlenségeket a csapatok között. Hogy ezt elkerüljék, véli a csapatfőnök, módosítani kellene a Bernie Ecclestone-nal kötött megállapodáson, amely meghatározza, hogy - a konstruktőri tabella eredménye alapján - egy-egy istálló mekkora összegre jogosult a sportág kereskedelmi bevételeiből.

"Nincs átírhatatlan szerződés. Különben is, mit ér egy ilyen megállapodás, amikor látjuk, hogy merre tart a sportág? Ha így folytatódik, a bevételek valamikor biztos esni kezdenek majd" - mondta. "Nem hiszem, hogy a jelenlegi rendszer hosszú évekig fennmaradhat."

A Sauber jövője bizonytalannak tűnik Forrás: AFP

Az FIA csütörtök este ugyanakkor kiadott egy sajtóközleményt, amelyben igazolni látták törekvésüket a gyakran ismételt költségcsökkentés fontosságára.

"Az események ismét sürgetővé tették annak megoldását, hogy meglegyen a gazdasági egyensúly a Forma-1-ben. A történtek alátámasztják az FIA gyakran kifejtett álláspontját, miszerint támogatunk minden kezdeményezést, ami segít csökkenteni a költségeket, ezzel biztosítva a meglévő mezőny túlélését, valamint a potenciális új nevezők érkezését" - áll a közleményben.

"Ennek érdekében az FIA a FOM-mal és az F1 tulajdonosaival szorosan együttműködve tovább dolgozik a világbajnokság látványosságának megőrzésén, valamint azon, hogy a következő években megfelelő legyen a csapatok létszáma."

Kaltenbornnal ellentétben vannak olyanok, akik szerint a csapatok hibásak a történtekét, mivel nem tudtak egymás közt megállapodni hatásos költségcsökkentési intézkedések meghozataláról.

Nem büntetik a Caterhamet és a Marussiát

Mivel a Sportszabályzat előírja, hogy a világbajnokságba benevezett csapatok kötelesek mindegyik nagydíjon részt venni, az USA Nagydíj sportfelügyelői hivatalból jelentést tettek a Caterham és a Marussia távolmaradásáról, amit a szabályok megsértésének minősítettek. Mindazonáltal "a csapatok anyagi helyzetére való tekintettel úgy döntöttek, hogy nem szabnak ki büntetést. A szabálysértés különleges volta miatt az ügyet jelentik az FIA elnökének (Jean Todtnak)."

Azt már korábban is sejteni lehetett, hogy a Caterham és a Marussia nem szembesül még egy problémával, ugyanis Ecclestone engedélyt adott nekik az amerikai kontinensen rendezett versenyek kihagyására.

A Caterham és a Marussia kihagyja az USA Nagydíjat Forrás: AFP

A Saubernek viszont jól jönne, ha a Marussia egy esetleges büntetéssel elvesztené a 9. helyet a konstruktőri tabellán - amiért körülbelül 35 millió font jár -, hiszen így ők vennék át tőlük a pozíciót. Kaltenborn egyelőre nem tudja, hogy ez bekövetkezhet-e.

"Aki benevez a világbajnokságba az adott szabályok mellett, részt kell vennie mindegyik versenyén, ami ez esetben nem teljesült" - nyilatkozta. "Nem tudom, mik lesznek a következmények, erről az FIA-nak kell dönteni."

"Ugyanakkor vannak pénzügyi vonatkozások is. Ez már más terület, és a jelenlegi rendszerben megengedett kihagyni bizonyos számú nagydíjat."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!