Társoldalunk:

Már megint Amerikában fogy el a mezőny - USA Nagydíj előzetes

2014.10.31. 11:40

A Forma-1 megfogyatkozott mezőnnyel érkezik meg Amerikába, ennek ellenére mindenki izgatottan várja az austini hétvégét. A pilóták élvezik a különleges kanyarokból összeállított pályát, a népes közönség pedig idén is bebizonyíthatja, hogy a Forma-1-nek helye van az Egyesült Államokban.

Noha egész évben sorra röppentek fel olyan hírek, amelyek a súlyos anyagi gondokkal küzdő kisebb csapatok kihullását vetítették előre, arra azért nem sokan számítottak, hogy egyik futamról a másikra kettő is kénytelen lesz visszalépni a versenyzéstől. A hétvégi USA Nagydíjon sem a Caterham, sem a Marussia autóit nem láthatjuk majd, miután mindkét istálló ellen csődeljárás indult az elmúlt napokban.

A két kis csapat további sorsa azon múlik, hogy a csődbiztosok találnak-e nekik új tulajdonost a következő hetekben, annyi azonban biztos, hogy Austinban csak 18 autó sorakozhat majd fel a rajtrácsra. Ennyire kis létszámú mezőny legutóbb a 2005-ös Spanyol és Monacói Nagydíjakon vágott neki a versenyhétvégének, amikor a BAR-Honda eltiltás miatt maradt távol két futamtól.

Egyesek szerint különösen szerencsétlen helyzet alakult ki azzal, hogy a két csapat pont az USA Nagydíj előtt jelentett csődöt, hiszen a Forma-1-től továbbra is kissé idegenkedő amerikai közönségben egy gyenge lábakon álló bajnokság képe alakulhat ki. Mindezek ellenére várhatóan idén is megtelnek majd az austini lelátók, hiszen a két évvel ezelőtt újraélesztett amerikai forduló eddig sikeres vállalkozásnak bizonyult. Bár a Forma-1 népszerűségben továbbra sem veheti fel a versenyt a NASCAR-ral, az USA Nagydíj iránt egyre nagyobb az érdeklődés a helyiek körében. Az elmúlt két év tapasztalatai alapján jó döntés volt Texas fővárosába vinni a versenyt, hiszen a szomszédos Mexikóból is rengetegen utaznak ide, hogy a honfitársaikat biztassák.

Harmadszor látogat el a mezőny AustinbaForrás: AFP

"Mivel a pálya közel van Mexikóhoz, úgy érzem, mintha ez lenne a hazai versenyem. Mindig sok mexikói rajongó jön ki a versenyre, egész hétvégén érezzük a támogatásukat - a tömött lelátókon mindig rengeteg a mexikói zászló" - nyilatkozta Sergio Pérez, akivel Esteban Gutiérrez is egyetértett. "Természetesen erre a hétvégére látogat el a legtöbb mexikói szurkoló, és a családom számos tagja is a helyszínről fog biztatni. Ez extra motivációt jelent, ezért idén is az amerikai versenyt vártam a legjobban" - mondta.

Az austini verseny persze nem csak a mexikói pilóták körében népszerű, az elmúlt években sok versenyző egyik kedvenc versenyhétvégéjévé vált. "Azt hiszem, egész évben ez az a nagydíj, amelyet a leginkább vártam" - árulta el Daniel Ricciardo. "Az Austinban töltött idő minden egyes percét imádom - tökéletes döntés volt ebbe a városba hozni az USA Nagydíjat. Texasban úgy érzem, hogy megismerhetem az igazi Amerikát."

Austin egyébként a tizedik helyszín az Egyesült Államokban, amely Forma-1-es futamot rendezhet. A mezőny már az ötvenes évektől kezdve - kisebb-nagyobb kihagyásokkal - ellátogat az országba, sőt sokáig évente két versenyt is rendeztek az USA-ban. A 2000-es években, nyolcévnyi szünet után az amerikai autóversenyzés fellegvárának számító Indianapolisban próbálkoztak a nagydíj újraélesztésével, az érdeklődés folyamatos csökkenése miatt azonban csak 8 évet ért meg a versenyt. A Forma-1 azonban ezután sem akart lemondani a kiaknázatlan területnek számító, óriási amerikai piacról, és úgy tűnik, az austini versennyel talán tényleg sikerül népszerűvé tenniük az európai stílusú versenyeket is.

Ismerős kanyarok

Az USA Nagydíj nem csupán a texasi helyszín miatt lett népszerű a mezőny körében, a versenyzők a Circuit of the Americas (COTA) névre keresztelt pályáról is elismerően nyilatkoztak. Többek szerint ez sikerült a legjobban a Hermann Tilke közreműködésével (de nem kifejezetten általa) tervezett, modern Forma-1-es pályák közül, ami valószínűleg annak is köszönhető, hogy a pálya bizonyos szakaszait klasszikus versenyhelyszínekről mintázták.

"Sok olyan kanyarkombináció van itt, amely más híres pályákra emlékeztet" - mondta Sebastian Vettel, aki tavaly nyerni tudott Austinban. "A pálya első felén található gyors szakasz például olyan érzést nyújt, mintha Silverstone-ban vagy Szuzukában vezetnénk. Ezt a részt a híres Maggots és Becketts kombinációk alapján építették, és versenyzőként különösen élvezzük a rendkívül gyors kanyarokat. A 12-es és 15-ös kanyarok közötti szakaszt pedig a hockenheimi Motodromról mintázták - ez egy lassabb rész, amelynek tervezésével itt is stadionhangulatot alakítottak ki."

A COTA pályarajzaForrás: FIA

Az 5513 méter hosszú aszfaltcsíkon az átlagosnál több, összesen 20 kanyar található, és ezek közül rögtön az első különleges élményt nyújt a pilótáknak. "A rajt-célegyenes meredeken emelkedik az első kanyarig, ez a pálya egyik legjellegzetesebb szakasza. Már az emelkedőn elkezdünk fékezni, ami egyáltalán nem könnyű - az első kerekek blokkolása problémát okozhat" - magyarázta Vettel. "Ha sikerül nagyon későn fékeznünk, akkor ez a hely jó előzési lehetőséget nyújt" - tette hozzá Pérez. Jean-Eric Vergne szerint viszont az első forduló inkább csak látványos, vezetéstechnikai szempontból nem okoz különösebb nehézséget.

A pálya három szektora eltérő kihívásokat állít a versenyzők és a mérnökök elé: az első szakaszt a gyors kanyarok uralják, a másodikban a hosszú hátsó egyenes a meghatározó, az utolsó szektorban pedig a lassabb, technikásabb kanyarokon van a hangsúly. Az autók beállításánál ezért a kiegyensúlyozottságra és a megfelelő balanszra kell törekedni, hogy a pálya minden szakaszán megfelelő teljesítményre legyenek képesek. "Ahhoz, hogy itt ütőképesek legyünk, minden szempontból megfelelően fel kell készítenünk az autónkat: fontos szerepe van az aerodinamikának és a nagy leszorítóerőnek, de a motorerő is számít a hosszú egyenes miatt. Nincs különösebb titka annak, hogy valaki jól szerepeljen ezen a pályán" - mondta Vergne.


Forrás: AFP

Az 1 km hosszú hátsó egyenes arra biztatja a csapatokat, hogy alacsony szárnyállásokat használjanak, az első és utolsó szektorban viszont a lehető legnagyobb leszorítóerő elérése lenne a cél. A Sauber vezető versenymérnöke, Giampaolo Dall'Ara szerint ezért az a legfontosabb, hogy a mérnökök egyik irányban se essenek túlzásokba. A pálya a fékeket átlagosan terheli meg különösebben - bár vannak durvább  féktávok (a 12-es kanyar előtti az egyik legkeményebb a szezonban, az autók 104 méter alatt lassulnak 323-ról 81 km/ó-ra), ezek között elég idő telik ahhoz, hogy a fékek újra lehűljenek.

A COTA-n az is növeli a kihívást, hogy egyike azon négy pályának, amelyeken az óramutató járásával ellentétes irányban kell körözni. Vettel szerint mindig beletelik néhány körbe, amíg ehhez teljesen hozzászoknak a versenyzők, de később már nem jelent problémát nekik.

Lágyabb gumik

Az első két austini versenyen a két legkeményebb abroncskeveréket lehetett használni, az idén azonban a Pirelli változtatott a gumiválasztásán, és a lágy-közepes kombinációval készültek a hétvégére. Az aszfalt felülete a szocsi pályához hasonlóan rendkívül sima, a pálya első szakaszán található gyors kanyarok miatt azonban nagyobb oldalirányú terhelés éri a gumikat.

"A pálya aszfaltja már három éves, ezért elméletileg megérett arra, hogy jobb tapadást biztosítson, mint az elmúlt években" - mondta a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery. "A közepes és lágy keverékekkel arra számítok, hogy kétkiállásos versenyt látunk majd, bár csak a szabadedzések után fog kiderülni, hogy helyesek voltak-e az előzetes számításaink."

A sauberes Giampaolo Dall'Arra ellenben arra számít, hogy az előző két austini versenyhez hasonlóan ezúttal is az egy bokszkiállásos stratégia lesz a legnépszerűbb választás. "Az aszfalt nagyon kíméletes az abroncsokkal, ezért szerintem a lágyabb gumiválasztás sem növeli meg jelentős mértékben a kerékcserék számát" - mondta.

Tavaly Vettel győzött AmerikábanForrás: AFP

Hembery szerint a gumik viselkedését az időjárás is nagy mértékben befolyásolja majd, Austinban ugyanis novemberben gyakran kiszámíthatatlan a hőmérséklet: reggel és délelőtt még egészen hideg lehet az idő, délutánra viszont a 25 fok feletti értékek sem ritkák. "Azt egyelőre nem tudjuk, hogy a hőmérséklet ingadozása mennyire befolyásolja a gumik elhasználódását az idei autókon" - ismerte el Hembery, aki szerint azért is választotta szinte mindenki az egykiállásos taktikát az elmúlt években, mert az idény késői szakaszára már alaposan kiismerték az abroncsok viselkedését.

A Safety Car bevetésére itt nincs akkora esély, mint sok más versenyen, hiszen a legtöbb modern pályához hasonlóan Austinba is óriási bukótereket építettek. Eddig egyszer kellett beküldeni a biztonsági autót, tavaly egy első körben történt incidens miatt volt szükség romeltakarításra.

Rosberg elszántan küzd

Az USA Nagydíj programja

Péntek:
16.00-17.30 - 1. szabadedzés
20.00-21.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
16.00-17.00 - 3. szabadedzés
19.00-20.00 - Időmérő

Vasárnap:
21.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

 

A Mercedes az Orosz Nagydíjon idei kilencedik kettős győzelmével behozhatatlan előnyre tett szert a konstruktőri bajnokságban, ezért már csak az a kérdés, hogy a két pilótájuk közül ki hódítja el az egyéni pontverseny győztesének járó trófeát. Lewis Hamilton három futammal az idény vége előtt 17 ponttal vezeti a bajnokságot, de a dupla pontos idényzáró miatt még 100 pontot lehet szerezni a hátralévő versenyeken. Nico Rosberg éppen ezért úgy gondolja, semmi oka nincs arra, hogy feladja a bajnoki küzdelmet.

"Biztos vagyok benne, hogy nagyon kemény csatát fogunk vívni Lewisszal. Ráadásul most a saját érdekeink kerülnek majd előtérbe, miután a konstruktőri bajnokságot már megnyertük" - mondta Rosberg, akinek eddig egy 9. hely a legjobb eredménye Austinban. „Eddig nem sikerültek túl jól az itteni versenyeim, de mindent megteszek azért, hogy ezen idén változtassak" - jelentette ki. Hamilton az első austini futamot megnyerte, 2013-ban pedig 4. lett. Elmondta, az idén csak egy eredményt tart elfogadhatónak - ismét a dobogó legfelső fokára szeretne felállni, hogy minél nagyobb előnnyel várhassa az utolsó két futamot.

Bizakodva készül a versenyre a Williams is, nekik az a céljuk, hogy megszilárdítsák a 3. helyüket a konstruktőri bajnokságban. "Jó emlékeim vannak erről a pályáról, hiszen tavaly itt szereztem meg az első Forma-1-es pontjaimat" - nyilatkozta Valtteri Bottas. "Idén egyértelműen a dobogós helyezéseket vesszük célba - jó lenne, ha növelni tudnánk az előnyünket a Ferrari előtt a konstruktőri bajnokságban."

Rosbergnek eddig nem voltak jó eredményei AustinbanForrás: AFP

A Ferrari a 28 pontos hátránya ellenére még nem mondott le a bajnokság 3. helyének visszaszerzéséről, de a technikai igazgató Pat Fry elárulta, időközben már a 2015-ös idényre is gőzerővel készülnek. Az amerikai versenyen ki is próbálnak néhány olyan fejlesztést, amelyet már a következő idényre szánnak, hiszen tisztában vannak vele, hogy komoly hátrányban vannak néhány másik csapathoz képest.

A 2015-ös idényre készül a Lotus is, amely jövőre nem csak a Mercedes motoroktól vár előrelépést, az autójukon is komoly változásokat terveznek végrehajtani. Austinban egy új orr-részt is kipróbálnak majd, megszabadulnak a jellegzetes dupla nyúlványoktól. "Az új orral már a 2015-ös idényre készülünk - persze az E23-ra nem abban a formában fog felkerülni az alkatrész, ahogy majd Austinban teszteljük, de hasonló lesz. Az idei autónkon nem lesz mérvadó a teljesítménye, hiszen nem az E22-re optimalizáltuk" - mondta a technikai igazgató Nick Chester.

A Toro Rossónál az első szabadedzésen ismét lehetőséget kap Max Verstappen, aki a biztató szuzukai bemutatkozása után ülhet ismét autóba. "A szuzukai edzés után egyből vissza kellett sietnem Európába, de ezúttal egészen Brazíliáig a csapattal maradok. Így sokkal többet tanulhatok, részt vehetek a megbeszéléseken, és jobban megismerhetem a csapatot" - nyilatkozta a 17 éves holland, aki jövőre már versenyezni is fog az istálló színeiben.

A 18 fősre fogyatkozott mezőny miatt egyébként az USA Nagydíj sportfelügyelői átmenetileg úgy módosították az időmérő szisztémáját, hogy a Q1-ben és a Q2-ben is négy-négy versenyző essen ki, azaz a Q2-be 14, majd a Q3-ba már a megszokott 10 jusson tovább.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!