Vágólapra másolva!
Korábbi költségvetését 17 százalékkal megemelve, összesen 325 millió angol fontot, azaz átszámítva 125 milliárd forintot költöttek tavalyi szereplésükre a Mercedes Forma-1-es vállalatai. A bajnokcsapat minden alkalmazottja legalább 3,8 millió forintos bónuszt kap.

Az Orosz Nagydíjon aratott újabb kettősgyőzelemmel a Mercedes bebiztosította történetének első konstruktőri világbajnoki címét, valamint az ezzel járó, mintegy 60 millió dollár jogdíjbevételt. A megnyugtató eredmény hozzájárulhat ahhoz, hogy a csapat vezetése valóban szabad kezet adjon az egyéni bajnoki címre hajtó versenyzőinek, mivel a harmadik helyezett Daniel Ricciardo nagyon távol került a végső győzelem lehetőségétől.

„Ha a ponttáblázatra tekintünk, nagy lépést tettünk az egyéni bajnoki cím felé is, mert 92 pont az előnyünk Ricciardo előtt, és már csak 100-at lehet szerezni" – mondta Toto Wolff. „Úgyhogy abba a helyzetbe kerülhetünk, amit persze mindenki szeretne, hogy nyugodtan hagyhatjuk versenyezni (Lewis Hamiltont és Nico Rosberget)."

Noha a Mercedes az idei szezon során mindig kiállt pilótáik egyenlősége és a szabad küzdelem mellett, a belgiumi ütközés után - a további pontveszteségektől tartva - óvatosságra intették Rosberget és Hamiltont. A németet házon belül megbüntették, és további szankciókat helyeztek kilátásba, ha újabb incidens történik közöttük. „Még mindig ott van az a láthatatlan póráz, de talán most teljesen megszabadulhatunk tőle" – ismerte el Wolff.

Tőkeinjekció

A kezdeti sikertelen évek után tavaly a pályán megszerzett eredmények mellett a pénzügyek terén is szintet lépett a Mercedes F1-es programja, írta elemzésében Christian Sylt az Independentben. A stuttgarti székhelyű vállalat nevével fémjelzett cégek 17%-kal többet, összesen 325 millió angol fontot, azaz jelenlegi árfolyamon átszámítva mintegy 125,6 milliárd forintot költöttek a Forma-1-es szerepvállalásra a 2013-as üzleti évben.

A csapat minden alkalmazottja prémiumot kap Forrás: AFP

A pénzügyi jelentésekből kiderül, hogy csak az erőforrással kapcsolatos kiadások megduplázódtak a három évvel korábbi összegekhez képest. Az idei évben kiemelkedő 1,6 literes turbós motor- és az energiavisszanyerő-rendszerek kifejlesztése, valamint a tavaly még használt V8-as motorok gyártása összesen 133,9 millió fontba, mintegy 51,7 milliárd forintba került. Ez Sylt beszámolója szerint önmagában majdnem kétszer akkora összeg, mint amennyit a Caterham (előző tulajdonosa) összesen a Forma-1-re tudott szánni.

A Mercedes viszont nem csupán a Brixworth-ben zajló motorfejlesztés költségvetését emelte meg, a Brackley-ben működő csapat is több pénzből gazdálkodhatott tavaly. Toto Wolff és Niki Lauda szerepvállalása után az istálló 190,7 millió fontot (73,7 milliárd forint) költött el, ami 26,2%-os növekedést jelent, és egyben túlszárnyalja a Red Bull Racing 2012-es világbajnoki címéhez szükséges 175,6 millió fontot is.

A pénzügyi jelentésben a Mercedes-Benz motorsport programjának általános igazgatója, Toto Wolff az intenzívebb szezon közbeni fejlesztésekkel, a 2014-es autón zajló párhuzamos munkával és a 72 új munkatárs belépése miatt megnövekedett bérköltségekkel magyarázta a kiadások növekedését.

Minden alkalmazottjuk prémiumot kap

A Mercedes-Benz anyacége, a Daimler AG a csapat 60 százalékos tulajdonosa Wolff és Niki Laudamellett. A brackley-i székhelyű vállalat a javuló eredményeknek köszönhetően emelkedő jogdíjbevételek és szponzori pénzek révén csökkenti a befektetéseket, a motorfejlesztésekhez pedig az ügyfélcsapatoktól származó pénzek járulnak hozzá. A Mercedes csapat tavaly így is 51,1 millió fontos (19,7 milliárd forintos) veszteséggel zárt.

A 2014-es konstruktőri bajnokság győzteseként a Mercedes idén 60 millió dollár (14,55 milliárd forint) jogdíjbevételre számíthat, és a cégvezetés úgy döntött, hogy minden dolgozójukat legalább 10 000 font (3,87 millió forint) bónusszal jutalmazzák, ami a versenyzők és a menedzsment tagjainak prémiumai nélkül is 2,66 milliárd forintra rúg.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!