Társoldalunk:

Smedley támogatja a zárt pilótafülkéket

2014.10.07. 14:58

Nem okozna nehézséget a zárt pilótafülkék megvalósítása a Forma-1-ben, véli Rob Smedley, a Williams vezető versenymérnöke, miután Jules Bianchi súlyos fejsérülést szenvedett, amikor vasárnap egy munkagépnek ütközött a Japán Nagydíjon. Smedley számára az esztétikum nem szempont.

Súlyos fejsérüléseket szenvedett a Marussiánál versenyző Jules Bianchi, amikor a vasárnapi Japán Nagydíj 44. körében egy másik versenyautót kiemelő munkagépnek ütközött, és a jármű maga alá gyűrte az autóját.

Bianchi balesete a harmadik az elmúlt öt évben, amikor Forma-1-es versenyző fejének épsége került veszélybe: Felipe Massa bukósisakját 2009-ben találta el egy elszabadult rugó a Hungaroringen, Fernando Alonso fejét pedig centikkel kerülte el az átrepülő Romain Grosjean autójának egyik kereke a 2012-es Belga Nagydíj rajtjánál. Igaz, nem a versenypályán, hanem a duxfordi reptéren, de 2012 júliusában egy teherautónak ütközve szenvedett súlyos fejsérülést Maria de Villota, a Marussia tesztpilótája is.

2011-es fantáziarajt egy zárt pilótafülkéjű F1-es FerrarirólForrás: Iacoski

A Williams csapat vezető versenymérnöke, Rob Smedley szerint nincs technikai akadálya annak, hogy a Forma-1-ben bevezessék a hatékonyabb védelmet nyújtó zárt pilótafülkéket.

„Műszaki szempontból ezt nagyon könnyű megvalósítani" – mondta Smedley. „Már sokat foglalkoztunk ezzel a kérdéssel a Technikai Munkacsoport megbeszélésein, de egy helyben toporgunk" – mondta Smedley, aki nem tudta megítélni, hogy Bianchit megóvta-e volna egy zárt pilótafülke. „Fogalmam sincs, hogy Jules baleseténél számított-e volna bármit is. Azt sem tudjuk, hogy milyen erős valakinek a versenyautója egy ilyen típusú ütközésnél. Hihetetlen baleset volt."

Kutatások zajlanak

A 2012-es Belga Nagydíjon látott rajtbaleset után az akkor még a McLarent erősítő Paddy Lowe arról beszélt, hogy már 2014-re is kötelezővé tehetik a Forma-1-ben a zárt pilótafülkéket, amelyek bevezetése csak idő kérdése lehet.

„Szerintem ez elkerülhetetlen, jelenleg ez a legnagyobb ismert biztonsági kockázat" – nyilatkozta Lowe, aki tavaly óta már a Mercedes technikai ügyekért felelős csapatfőnökeként dolgozik. „Az ember időről időre megállapítja, hogy 'ez most mázli volt'. Egy napon viszont kifutunk majd a szerencséből."

Massa 2009-es, életveszélyes balesete után az FIA Institute kutatásokat kezdeményezett annak érdekében, hogy a nyitott pilótafülkében helyet foglaló versenyzők feje a jelenleginél nagyobb védelmet kapjon. Egyebek mellett kipróbálták az F-16-os vadászrepülőn is használt polikarbonát fülkét, ami teljesen elszigeteli a sisakot a külvilágtól. A megoldás ellenállt egy 225 km/h sebességgel kilőtt, összesen körülbelül 20 kg tömegű Forma-1-es gumi és keréktárcsa becsapódásának is.

Sokan úgy vélik, hogy a zárt pilótafülkék bevezetése ellentétes a sport hagyományaival, Smedley szerint ez viszont csupán nagy változást hoz, de nem rengeti meg az F1 alapvető értékeit.

„Megváltozna a Forma-1-es autók külseje, ami gondolom, vitatémát szolgáltat, hiszen jelenleg a kerekek és a pilótafülkék is nyitottak" – utalt az együléses versenyautók hagyományos jellegére.

„Vajon ez megváltoztatná egy kissé a formulát? Ha összehasonlítjuk a 2014-es és a világbajnokság első évében, 1950-ben használt autókat, azok sem igazán hasonlítanak egymásra. Úgyhogy számomra a külső megjelenés nem vitaalap, de mások számára talán az" – foglalta össze.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!