Vágólapra másolva!
A Magyar Nagydíj versenyigazgatója szerint Szuzukában a szokásos protokollnak megfelelően zajlott a Sauber mentése, amikor Jules Bianchi Marussiája a munkagépbe csapódott. Faluvégi Péter úgy véli, amennyire kívülről megítélhető, a versenyirányítás nem hozott hibás döntéseket.

Amennyire távolról megítélhető, nem a versenyirányítás hibás döntései felelősek a Japán Nagydíjon történt balesetért, melynek során Jules Bianchi súlyos fejsérüléssel járó balesetet szenvedett. A Marussia 25 éves versenyzője pontosan egy körrel később ugyanott, a 7-es kanyarban csúszott ki, ahol Adrian Sutil, és az autójával éppen a Sauber mentésére érkező munkagépnek ütközött.

Bár egyesek aggályosnak tartották, hogy Sutil kicsúszása után nem küldték be a safety cart, csak a versenyzőket fokozott óvatosságra intő dupla sárga zászlókat lengettek, a Magyar Nagydíj versenyigazgatója szerint ez megfelelt a „normál protokollnak".

A versenyzők többsége szerint a Japán Nagydíj végén is vállalhatóak voltak a körülmények. Inkább a szürkület okozott gondot, nem az eső Forrás: AFP/Toru Yamanaka

Faluvégi Péter az Origo GPhírek-nek telefonon nyilatkozva hangsúlyozta, hogy belső információk nélkül nehéz megítélni a történteket, de azt mondta: „Ha egy autó a kavicságyban landol, a zászlók védelme alatt – és amennyire tudni lehet, dupla sárga zászlók voltak – megindul a mentés. Nem feltétlenül muszáj bevetni hozzá safety cart. Ez a helyzet ismeretén és a rendelkezésre álló eszközökön múlik, mert lehet, hogy nincs is ott daru, de az teljesen normális, hogy az eljárás megindul."

„Ha egy autó kicsapódik, rögtön ketten mennek oda" – tette hozzá. „Az egyik a tűzoltó, nehogy kigyulladjon az autó, a másik pedig az, aki a versenyzővel foglalkozik, hogy ki tud-e szállni, rendben van-e, nincs-e személyi sérülés. Ilyenkor elkezdődik a kommunikáció a versenyirányítás felé, hogy igen, a pilóta rendben van, épp most száll ki. Utána indul el a munkagép. Nyilván volt ott egy zártláncú kamera is, amelyen nyomon tudták követni a történteket."

Nem hibázott a versenyirányítás

Niki Lauda a Japán Nagydíjat követően kijelentette, hogy az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting helyes döntéseket hozott a változékony, esős időben rendezett futam során. Faluvégi Péter egyetértett vele, de azt nem zárta ki, hogy kommunikációs hiba történt.

Lewis Hamilton és az FIA közleménye szerint dupla sárga zászlók voltak érvényben, ám a visszajátszásból úgy látszott, hogy a 14-es bírói posztnál közvetlenül Bianchi balesetét követően egy zöld zászlót lengettek. Az a poszt túl van az incidens helyszínén, de csak néhány méterrel, ezért nem feltétlenül volt ésszerű már ott feloldani a sárga zászlós szakaszt.

„A folyamat időrendiségét nem ismerjük: pontosan mikor történt Sutil kiesése, mikor indult el a gép, mikor kezdtek zászlózni, és mikor esett be oda szerencsétlenül Bianchi. Innentől kezdve nem tudok egyértelműen nyilatkozni arról, hogy hibáztatható-e bárki" – magyarázta Faluvégi Péter. „Ha esetleg nem lett volna zászló, akkor biztosan a bírók hibáztak volna. Ha pedig nem informálják a versenyirányítást, tehát nincs kommunikáció arról, hogy indulnak menteni, akkor a versenyirányítás nem tudhatja, hogy ott dolgoznak."

„Amennyiben a két incidens közvetlenül egymás után történt, az egy végtelenül fatális véletlen. Ha viszont kellő idő telt el a kettő között, akkor a versenyzőnek fel kellett készülnie a lassításra, hiszen dupla sárga zászló volt. Amit még nem tudunk pontosan, mert az egyik versenyző nyilatkozatában szerepelt, hogy volt-e ott vízátfolyás, azon ugyanis irányíthatatlanná válhat az autó."

Mivel Sutil előzőleg éppen Bianchi mögött haladt, a balesetek között pontosan egy kör, vagyis kb. 117 másodperc telt el.

Korábbra lehetett volna hozni a rajtot

A Japán Nagydíjat a safety car mögül rajtoltatták el, 2 kör elteltével megszakították, majd csak később indították újra. A pálya addigra annyira felszáradt, hogy a versenyzők intermediate gumikra válthattak, s bár Sutil és Bianchi balesete előtt újra romlottak a körülmények, ráadásul kezdett sötétedni is, a mezőny tagjainak többsége vállalhatónak érezte a pályaviszonyokat. A kérdésre, hogy egyetért-e velük, Faluvégi Péter azt felelte: „A tévéből nézve igen, de nem ismerem pontosan a pályát, nem tudom, voltak-e vízátfolyások, és milyen ütemben esett le az eső."

„Ha hirtelen nagy mennyiségben esik, nyilván legalább a safety cart azonnal be kell küldeni, vagy piros zászlóval meg kell szakítani a futamot, de hogy mennyire volt így, azt nem tudjuk. Hallottuk, hogy a versenyzőket folyamatosan figyelmeztették a közelgő esőre."

A versenyt 2 kör után megszakították Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura

Noha korábban számtalan nagydíjat rendeztek a szuzukainál rosszabb körülmények között, a közelgő Phanfone tájfun miatt felmerült, hogy a versenyt négy órával előrébb hozzák, amikor legalább a sötétedéstől nem kell tartani. A rajtra így helyi idő szerint délelőtt 11-kor került volna sor, de a pálya tulajdonosa, a Honda a logisztikai problémák miatt visszautasította az FIA ajánlatát.

„Az első gondolatom az volt, hogy mégiscsak el kellett volna indítani korábban a versenyt, 11 órakor. Ezt most már tudjuk" – vélte Faluvégi Péter. „Ha a Honda vagy a pályatulajdonos engedélyezi, hogy előrehozzák a rajtot, hiszen az FIA ezt felajánlotta, akkor talán minden másképp alakul. De hangsúlyozom, hogy ez csak utólag világos. Ki tudta volna megmondani 11-kor, hogy 15 órakor fog-e esni az eső?"

Az időjárás egész nap kedvezőtlen volt Szuzukában: már délelőtt és három-négy órával a rajt előtt is esett, ezért a korábbi rajttal is legfeljebb a szürkületet lehetett volna elkerülni.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!