Társoldalunk:

Bianchi túl van a műtéten, önállóan lélegzik

2014.10.05. 10:26

A Marussia versenyzője a Japán Nagydíjon egy munkagépnek csapódott. Egy közeli kórházban súlyos fejsérüléssel műtötték. Az operáción túl van, a Ferrari szerint önállóan lélegzik, de a kórház hétfőig nem ad tájékoztatást az állapotáról.

Az FIA megerősítette, hogy Jules Bianchi eszméletlen volt a Japán Nagydíjon elszenvedett balesete után. A francia versenyző az első információk szerint ugyanott, a 7-es kanyarban csúszott ki a vizes pályáról, ahol egy körrel korábban Adrian Sutil, aki azt mondta, a Marussia oldalvást a Sauber mentésére érkezett munkagépnek csapódott. A helyszínen készült képek alapján az autó teljes bukókerete megsemmisült.

Édesapja három és fél órával a történtek után a France 3 televíziónak úgy nyilatkozott, Bianchi súlyos fejsérülést szenvedett, ezért a kórházban meg kellett műteni. Ezt szinte azonnal megerősítette az FIA is, annyit téve hozzá, hogy a beavatkozás végeztével Bianchit az intenzív osztályon ápolják majd tovább.

Késő délután francia források a Ferrari sajtóosztályára hivatkozva azt közölték, hogy a versenyző túl van a műtéten, és önállóan lélegzik. A kórház azonban hétfőig nem ad tájékoztatást az állapotáról.

„Én jól vagyok. A sárga zászlókat lengették, Jules a következő körben ugyanúgy pördült meg, mint én, csak a balesete máshogy végződött" - nyilatkozta a Sky Sportsnak az előzőleg éppen Bianchi mögött haladó Sutil. "Mindenki tudja, hogy az az egyik legtrükkösebb kanyar, és már kezdett sötétedni. A történtek után azonnal be lehetett volna küldeni a safety cart, vagy korábban meg kellett volna szakítani a versenyt, de ilyenkor nem könnyű megítélni a helyzetet."

A rossz időjárási körülmények miatt Bianchit, aki a Ferrari junior programjának tagja, nem helikopterrel, hanem mentőautóval szállították a Szuzukától mintegy 30 km-re lévő Mie Egyetemi Kórházba. Ha a helikopter nem tud felszállni, a Forma-1 szabályai szerint nem lehet akció a pályán, az idő azonban éppen a baleset idején fordult újra rosszabbra. Igaz, a Sky szerint az orvosok más okból választották a mentőautót, mert a helikopter repülhetett volna.

Egy néző fotója a baleset helyszínérőlForrás: Twitter, @tatsumin39

Felipe Massa azt mondta, a körülmények már 5 körrel korábban is annyira rosszak voltak az újra eleredő eső miatt, hogy már akkor be kellett volna küldeni a safety cart. "A rádión kiabáltam, hogy túl sok a víz a pályán" - állította. Ennek ellenére Sutil autóját még éles körülmények között kezdték menteni, pedig a Japán Nagydíjat a rossz idő miatt eleve a biztonsági autó mögül rajtoltatták el, majd 2 kör után megszakították, és később, a körülmények javulását követően indították újra.

A versenyirányítás jól dolgozott

A háromszoros világbajnok Niki Lauda, aki jelenleg a Mercedes ügyvezetői jogkör nélküli igazgatója, úgy vélte, a versenyirányítás jól kezelte a kényes helyzetet.

„Az eső nem volt probléma. A safety cart többször is pályára küldték, és a verseny többé-kevésbé végig biztonságosan zajlott, úgyhogy simán befejeződhetett volna baleset nélkül is" - magyarázta. "Azt sem hiszem, hogy a sötétség gondot okozott. Az autósport azonban veszélyes."

„Hozzászokunk, hogy sokáig nem történik semmi, aztán amikor igen, mindannyian meglepődünk. Pedig észben kell tartanunk, hogy az autósport igenis nagyon veszélyes. Ez a baleset több tényező együttes következménye volt. Egy autó kicsúszott, a darus kocsit odaküldték, erre kicsúszott egy másik is. Ez óriási balszerencse."

Az orvosok Bianchi összetört autójánálForrás: Getty Images/2014 Getty Images/Getty Images

Hasonlóan látta a Japán Nagydíj győztese, Lewis Hamilton is, aki azt mondta, a körülmények a pályán kezelhetőek maradtak. "Nem volt olyan durva a helyzet, mint néhány korábbi esetben. A 2008-as silverstone-i futamon sokkal több víz állt a pályán" - állította, hozzátéve, hogy Sutil kicsúszása miatt nem volt szükség a safety carra, mert a "normális protokoll" szerint ilyenkor mindig beavatkozó járművet küldenek a helyszínre.

"Ha nincs ott a munkagép, a másodikként kicsúszó autó az elsőnek ütközik, amiben még benne ülhet a versenyző" - mutatott rá. "Ráadásul sárga zászlókat lengettek, és olyankor elvileg mindenkinek el kell vennie a gázt, különösen, ha dupla sárga zászlók vannak." Az FIA közleménye is kitért arra, hogy a pálya érintett szakaszán dupla sárga zászlókat lengettek a bírói posztokon, ami azt jelenti, hogy óvatosan kell vezetni, előzni tilos, sőt még a megállásra is fel kell készülni.

Nem akarták korábbra tenni a rajtot

A közelgő Phanfone tájfun miatt felmerült, hogy a verseny startját a helyi idő szerint 15 órára tervezettnél előrébb hozzák. Az FIA felajánlotta, hogy akár 11-kor is lehet a rajt, de a Japán Nagydíj rendezője, a Honda - amely a szuzukai pálya tulajdonosa is - ezt nem fogadta el.

„1976-ban sem tudták áttenni a rajtot más időpontra, és most sem: a tévéközvetítések miatt túl nagy a nyomás" - emlékeztetett Sebastian Vettel James Hunt és Lauda 38 évvel ezelőtti, híres világbajnoki döntőjére, amelyre szintén Japánban, de Fudzsiban került sor. "A versenyirányítás megtette, amit lehetett. Egy ilyen balesetet lehetetlen megjósolni."

A versenyt végül Lewis Hamilton nyerte a pole-ból rajtoló Nico Rosberg előtt. „Nem is gondolok a futamra, csak a versenyzőtársam jár a fejemben" – mondta a német, akinek 10 pontra nőtt a hátránya a Japán Nagydíj után. „Kaptam róla némi információt, és nagyon súlyosnak tűnik a helyzet. Reméljük a legjobbakat."

Bianchi a Ferrari protezsáltja

A 25 éves, nizzai születésű Jules Bianchit még 2009-ben, egy F1-es teszt után karolta fel a Ferrari, azóta tagja a maranellói istálló tehetségkutató programjának. Öt évig versenyszerűen gokartozott, majd a szokásos utat követve a Formula Renault 2.0-ban folytatta a pályafutását, ahol már 2007-ben, az első szezonjában megnyerte a francia bajnokságot.

Egy évvel később Nico Hülkenberget maga mögé utasítva győzött a rangos zandvoorti F3 Mastersen, 2009-ben pedig az F3 Euróban lett bajnok. A következő három szezont a GP2-ben és a WSR-ben töltötte, ahol az összetettben két 3., illetve egy 2. helyet könyvelhetett el.

Bianchi a Ferrari junior programjának tagjaForrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

A Forma-1-be 2012-ben, először a Force India tesztpilótájaként lépett tovább, kilenc nagydíj pénteki szabadedzésén kapva szereplési lehetőséget. Versenyzőként tavaly debütált, és Monacóban, ahol kilencedikként ért célba, sikerült megszereznie a Marussia történetének első pontjait. A csapata ennek köszönhetően áll a konstruktőri 10. helyen, megelőzve a Saubert is.

Az FIA-elnök Jean Todt fia, Nicolas által menedzselt, az egyik legígéretesebb tehetségnek tartott Bianchi neve többször felmerült a Ferrarival kapcsolatban is. Sokan biztosra vették, hogy miután a kisebb csapatoknál leszolgálta a tanuló éveit, Maranellóban versenyezhet majd tovább.

A cikket folyamatosan frissíteni fogjuk az újabb információkkal.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!