Vágólapra másolva!
Megoszlanak a vélemények a paddockban azzal kapcsolatban, hogy a Japán Nagydíj versenyigazgatója helyesen járt-e el, amikor az eső erősödésekor nem szakította meg ismét a futamot. A győztes Lewis Hamilton szerint nem volt indokolt a Safety Car beküldése Adrian Sutil autójának mentése miatt, de mások nem értenek egyet vele.

Baleset vetett véget a verseny 44. körében a Japán Nagydíjnak, amikor Jules Bianchi a Dunlop kanyar melletti bukótérben egy munkagépnek ütközve súlyos fejsérülést szenvedett. A jármű és a sportbírók éppen Adrian Sutil versenyautóját próbálták eltávolítani a pályáról, miközben a mezőny tagjai egymás után haladtak el a baleset helyszíne mellett.

Sutil és Bianchi ütközései előtt néhány körrel ismét erősödni kezdett a korábban teljesen elálló eső, és az intermediate abroncsok használatára is alkalmas pálya ismét alaposan elkezdett felázni. A versenyigazgató, Charlie Whiting sem az esőt, sem Sutil balesetét látva nem küldte be a Safety Cart, csupán akkor, amikor Bianchi ütközése miatt a Medical Car beavatkozására is szükség volt. A futamot végül megnyerő Lewis Hamilton szerint azonban Whiting nem követett el hibát azzal, hogy az események ellenére is hagyta versenyezni a mezőnyt.

"Normális eljárás, hogy biztonsági okokból autókat vontatnak ki a pályáról" - nyilatkozta Hamilton a futam után. "Ha az autó ott marad, és valaki kicsúszik, annak ütközik. A sárga zászlók is azért vannak, hogy elvegyük a gázt, különösen akkor, ha dupla sárgát lengetnek"- közölte, majd hozzátette: "Amikor átmentem azon a szakaszon, úgy tűnt, mindenki rendesen elemelte a lábát a gázról."

Megoszlanak a vélemények arról, hogy a versenyirányítás Szuzukában helyes döntéseket hozott-e Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura

Bár Hamilton a baleset pillanatában vezette a futamot, a lekörözések miatt gyakorlatilag ő is a mezőnyben autózott, így a látási viszonyok terén nem volt sokkal könnyebb dolga, mint a társainak. A brit pilóta szerint a Japán Nagydíj elején tapasztaltaknál sokkal rosszabb időjárási körülmények között is versenyzett már, amikor pedig tényleg elromlott az idő, a versenyigazgató leállította a futamot.

"Az újraindítás után ismét jobb volt a helyzet, de kicsit sokáig mentünk a Safety Car mögött. Azt ismételgettem a rádión, hogy 'minden rendben, hadd menjünk már', hiszen a pálya remek állapotban volt. A futam vége felé ismét kicsit jobban kezdett esni, de ez számomra nem okozott különösebb problémát. Másoknak lehet, hogy igen, mert lassabb tempónál könnyen visszahűlnek a gumik."

A futamon elsőként intermediate gumira váltó Jenson Button szerint a pálya biztonságos volt, ezzel viszont Felipe Massa nem értett egyet: szerinte hamarabb meg kellett volna szakítani a futamot.

"Már öt körrel a Safety Car bejövete előtt üvöltöttem a rádión, hogy túl vizes a pálya, de túl sokat vártak, és a körülmények veszélyesek lettek. Láthattuk, hogy a végén balesetek is történtek, most viszont a legfőbb aggodalmam, hogy mi történt Jules-lel" - mondta Massa.

Sutil: Be kellett volna küldeni a Safety Cart

A Bianchi balesetében közvetlenül érintett Adrian Sutil úgy véli, minden szempontot figyelembe véve a helyes döntés a biztonsági autó beküldése lett volna, így a mezőny ki tudta volna várni, amíg összetört Sauberjét eltávolítják a bukótérből.

„Én jól vagyok. A sárga zászlókat lengették, Jules a következő körben ugyanúgy pördült meg, mint én, csak a balesete máshogy végződött" - nyilatkozta a Sky Sportsnak az előzőleg éppen Bianchi mögött haladó Sutil. "Mindenki tudja, hogy ez az egyik legtrükkösebb kanyar, és már kezdett sötétedni. A történtek után azonnal be lehetett volna küldeni a Safety Cart, vagy korábban meg kellett volna szakítani a versenyt, de ilyenkor nem könnyű megítélni a helyzetet."

"Egy körrel később, a sárga zászlók mellett Jules ugyanúgy kipördült, ahogy én, ennyi történt. Egyforma balesetek voltak, csak a végkifejletük lett más. Egy munkagép érkezett, hogy kimentse az autómat, pont akkor történt minden" - mondta Suti.

A korábbi háromszoros világbajnok Jackie Stewart szerint a Japánban látott körülmények közepette csakis a helyszínen lehet megítélni, hogy adott esetben mi a helyes döntés. A versenyzők szövetségének egykori elnöke úgy vélte, hogy Whiting elég tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy jól átlássa a helyzetet.

"Csak olyan emberek tudnak döntést hozni, akik jelen vannak, ezért nekem hiba lenne spekulálnom, mert egyszerűen nem voltam ott"- mondta Stewart a BBC-nek. "Charlie Whiting az ilyen helyzetekben elég megbízható. Már számos alkalommal hozott helyes döntést."

Lauda: Az FIA nem követett el hibát

A Mercedes menedzsmentjében dolgozó Niki Lauda szerint utólag jobb döntés lett volna, ha a Japán Nagydíjat a tervezettnél két órával korábban kezdik, de azzal ő is egytért, hogy a futam közben a versenyirányítás nem követett el hibákat.

„Az eső nem volt probléma. A Safety Cart többször is pályára küldték, és a verseny többé-kevésbé végig biztonságosan zajlott, úgyhogy simán befejeződhetett volna baleset nélkül is" - magyarázta. "Azt sem hiszem, hogy a sötétség gondot okozott. Az autósport azonban veszélyes."

„Hozzászokunk, hogy sokáig nem történik semmi, aztán amikor igen, mindannyian meglepődünk. Pedig észben kell tartanunk, hogy az autósport igenis nagyon veszélyes. Ez a baleset több tényező együttes következménye volt. Egy autó kicsúszott, a munkagépet odaküldték, erre kicsúszott egy másik is. Ez óriási balszerencse."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!