Vágólapra másolva!
Az FIA már a Német Nagydíjtól kezdve illegálisnak minősítheti a FRIC rövidítéssel emlegetett interlink felfüggesztést. A Mercedes állítólag ennek a megoldásnak is köszönheti, hogy a mezőny élére került, de már szinte az összes csapat hasonló rendszert használ. Ha valamennyien beleegyeznek, 2015-ig halaszthatják a tiltást.

A rendszerint megbízható Autosport úgy tudja, a jövő hétvégi Német Nagydíjtól kezdve betilthatják a FRIC rövidítéssel emlegetett interlink felfüggesztést, amelyet a 2014-es idényben szinte az összes csapat alkalmaz az autójában. A FRIC felfüggesztés egy nagy nyomású hidraulikai rendszer segítségével köti össze a bal- és jobboldali, valamint az első és hátsó futóműveket, ami segít megoldani az autó függőleges mozgásából adódó problémákat.

A FRIC legnagyobb előnye, hogy a hidraulika segítségével olyankor is közel állandóan tartja a hasmagasságot, amikor az autó fékezésnél és gyorsításnál előrebólint vagy hátradől, illetve a kanyarodás közben oldalra billen. A rendszerrel tehát a kilencvenes évek elején használt, majd be is tiltott aktív felfüggesztéshez hasonló hatást lehet elérni, csak a FRIC esetében az elektronika helyett a hidraulika segítségével lehet előnyhöz jutni.

A Lotus már 2008-ban is használt egy hasonló felfüggesztést, az azonban még csak az első és hátsó futóműveket kötötte össze. A bal- és jobboldali futóműveket is összekötő FRIC-et feltehetően a Mercedes vetette be először, az ő autójukban már a 2011-es idény óta működik a rendszer. A jó motor mellett állítólag a FRIC is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Mercedes a mezőny élére tornázta fel magát. Gyanítható, hogy 2014-ben már az összes csapatnak van valamilyen interlink felfüggesztése, a hatékonyságuk között azonban jelentős eltérés lehet.

Állítólag a Mercedes megoldása a leghatékonyabb Forrás: AFP

Bár a rendszert évek óta használják, az Autosport szerint akár már a jövő hétvégi Német Nagydíjon illegálisnak minősíthetik. A brit szaklap is hozzájutott ahhoz a levélhez, amelyet a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a hét elején küldött el a csapatoknak. Abban Charlie Whiting egyértelműen leírja, hogy a szövetség a nem tartja szabályszerűnek a felfüggesztést.

„Miután áttanulmányoztunk az első és hátsó futóműveket összekötő felfüggesztések jelenleg használt összes formáját, az FIA arra jutott, hogy a szóban forgó rendszerek szabályossága megkérdőjelezhető” – írta Whiting, aki az FIA Sportszabályzatának 3.15-ös cikkelyére, tehát a mozgatható aerodinamikai elemekről szóló bekezdésre hivatkozott.

Az Autosport szerint az FIA nyitott arra, hogy a felfüggesztést csak a 2014-es idény után tekintse illegálisnak, hiszen a csapatok e megoldás köré tervezték az autóikat, és a Német Nagydíjig nagyon kevés idejük, alig másfél hetük maradna a módosítására. A tiltás érvénybe lépést azonban csak úgy lehet elhalasztani, ha ebbe az összes csapat beleegyezik. Egyes istállók viszont valószínűleg jól járnának a megoldás azonnali száműzésével, ezért könnyen elképzelhető, hogy már Hockenheimben bajba kerülnek, akik tovább használják a felfüggesztést.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!