Vágólapra másolva!
Tizenegy év után tér vissza a Forma-1 Ausztriába, a korábban A1-Ring néven ismert, jelenleg a Red Bull tulajdonában lévő pályára. A gyors egyenesekkel és lassú kanyarokkal tűzdelt aszfaltcsík sokakat emlékeztet Montrealra, de a hosszú kihagyás után senki nem tudhatja biztosan, mire számítson Ausztriában.

Noha a két stájerországi település, Zeltweg és Spielberg között fekvő területen már 1964-ben is rendeztek Forma-1-es futamot, a mezőny idén csupán a 27. alkalommal látogat el Ausztriába. A nagydíj ugyanis többször került ki hosszú időre a versenynaptárból, de jelentős átalakítások, illetve felújítások után végül mindig visszaverekedte magát a bajnokság helyszínei közé. A 2014-es visszatérés a mezőny és a szurkolók részéről is pozitív reakciókat váltott ki - a festői szépségű, hegyekkel körülvett, a versenyzők által kifejezetten élvezetesnek tartott pályán mindenki szívesen tölt el egy versenyhétvégét.

Az Osztrák Nagydíj története mintegy 50 évvel ezelőttre nyúlik vissza, amikor a zeltwegi repülőtéren kialakított pályán először egy bajnokságon kívüli versenyt, majd 1964-ben már pontokért zajló F1-es megmérettetést rendeztek. Bár a verseny nagy népszerűségnek örvendett a helyiek körében, a pályát végül alkalmatlannak ítélték további nagydíjak rendezésére: túl szűk volt, a bukkanók miatt sem volt biztonságos, és a nézők sem voltak elégedettek a lelátók szerencsétlen elhelyezésével.

Az osztrákok ezért 1970-re egy teljesen új pályát építettek, és az Österreichring néven elhíresült létesítménynek 18 éven keresztül stabil helye volt a versenynaptárban. A pilóták többsége imádta az elnyújtott, tempós kanyarokkal tűzdelt, rendkívül gyors zeltwegi pályát, azonban a folyamatosan fejlődő Forma-1 az Österreichringet is kinőtte a nyolcvanas évek végére: a turbómotorokkal hajtott autók tempója veszélyesen megnőtt, egyre gyakoribbá váltak a balesetek, ráadásul a szalagkorlátok sem nyújtottak megfelelő védelmet a pályát övező rengeteg fa ellen. Az 1987-es verseny után ezért az Osztrák Nagydíj ismét kikerült a versenynaptárból, de már ekkor elkezdték felvázolni egy új, modernebb pálya tervét.

Az osztrák pálya gyönyörű környezetben helyezkedik el Forrás: AFP

Az A1-Ring névre keresztelt új létesítmény végül az 1997-es idényre készült el. Az Österreichring jórészt lerombolták, és a helyén alakították ki az új pályaszakaszokat, amelyek legnagyobb része a Zeltweg melletti Spielberg területére esik, ezért hivatalosan most ez a kisváros ad otthont a nagydíjnak. Az A1-Ringen hét éven keresztül rendeztek Forma-1-es futamokat, majd Bernie Ecclestone a túl kicsi bokszutcai létesítményekre és lelátókra hivatkozva ismét kirakta az Osztrák Nagydíjat a bajnokságból. A pályát 2003 után évekig nem használták, elhanyagolták, míg végül a Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz megvásárolta és felújította. A korábbi vonalvezetést szinte teljes mértékben meghagyták, de a főtribün helyett újat építettek, és a Red Bull Ring 2011-es megnyitójára a paddock területét és a bokszutcát is átalakították.

Az Osztrák Nagydíj történetében Alain Prost aratta a legtöbb futamgyőzelmet, hármat, az A1-Ringen pedig Michael Schumacher és Mika Häkkinen tudott kétszer diadalmaskodni. A német 2002-es győzelme máig emlékezetes, még ha negatív okokból is: itt engedte őt maga elé az utolsó körben, néhány méterrel a kockás zászló előtt a Ferrari csapatutasításának engedelmeskedő Rubens Barrichello, aki egy évvel korábban a második helyet adta át neki.

A jelenlegi mezőnyből mindössze négy pilóta szerepelt korábban Osztrák Nagydíjakon: Jenson Button négyszer, Kimi Räikkönen háromszor, Fernando Alonso kétszer, Felipe Massa pedig egyszer versenyzett az A1-Ringen. A McLaren brit versenyzője elismerte, hogy örömmel tér vissza Ausztriába. „Szerintem fantasztikus helyen van ez a nagydíj. A korábbi látogatásaimból emlékszem a tiszta hegyi levegőre, a hűvös reggelekre, mielőtt a nap rásütött volna a paddockra, valamint a gyors, lendületes kanyarokra, amelyek még most is megvannak” – nyilatkozta. „Ez a pálya egyszerű, de nagyszerű – akár mini klasszikusnak is nevezhetjük.”

Nincs idő lazítani

A többi pályával ellentétben a Red Bull Ringen két újonc rendelkezik a legfrissebb tapasztalattal: Kevin Magnussen és Danyiil Kvjat 2013-ban is versenyeztek itt, előbbi a WSR, utóbbi pedig a Forma-3 mezőnyében. A többiek a szimulátorban tanulhatták meg a rövid, 4326 méter hosszú pálya vonalvezetését, amely a pilóták szerint nem tűnik túl bonyolultnak, bár néhány trükkös pontja nagy kihívás elé állítja őket. A pályát sokan Montrealhoz hasonlítják, hiszen itt is az egyenesek uralják a kör nagy részét, a kanyarok egy része viszont lassú vagy közepes tempójú, ezért komolyan próbára teszi a fékeket. Hivatalosan mindössze kilenc kanyar található a pályán, de az 1-es és 2-es, valamint a 2-es és 3-as fordulók között található szakaszok sem teljesen egyenesek, ezért a pilóták ilyenkor sem pihenhetnek.

Schumacher és Barrichello hírhedt helycseréje 2002-ben Forrás: AFP

„A pilótafülkében ülve itt soha nem jut idő a pihenésre, mert a pálya mindig halad valamerre – csak egy olyan egyenes van, amelyet valóban egyenesnek nevezhetünk, itt található a rajt-célvonal is. Ettől eltekintve végig gyors kanyarok jellemzik, ezért minimális esélyünk van lazítani” – nyilatkozta Magnussen, aki tavaly a Formula Renault 3.5-ös kategóriájában mindkét versenyen a 3. helyet szerezte meg Ausztriában. „De éppen ez teszi ilyen élvezetessé – minden egyes kör igazi adrenalinlöketet jelent, mert a kanyarok soha nem fogynak el. Itt nagyon fontos, hogy tökéletesen uraljuk az autónkat: pontosan úgy kell viselkednie, ahogy azt elvárjuk tőle. A pálya ugyanis nagyon leterhel minket fizikailag, rengeteget kell dolgoznunk, ezért jó, ha az autónk nem rak ránk felesleges terheket.”

A kör rögtön egy nehéz kanyarral kezdődik, a szinte derékszögű első fordulót sokan hasonlítják az austinihoz. „Ez egy fantasztikus kanyar” – mondta a Mercedest irányító Paddy Lowe. „A televízión keresztül talán nem tűnik olyan meredeknek, de a valóságban ez egy nagyon trükkös, beláthatatlan jobbkanyar, elég durva emelkedővel. Bár az austini első kanyar meredekebb, itt sokkal nagyobb a dőlés, és a versenyzők szinte vakon közelítik meg, ami nagyon izgalmassá teszi.” A kanyar Buttonban is mély nyomokat hagyott a korábbi spielbergi versenyeken. „Emlékszem, hogy az 1-es kanyar olyan volt, mintha az ideális ív kivezetett volna minket a pályáról, át a kerékvetőkön, egyenesen az aszfaltozott bukótérbe – őrület!” – nyilatkozta.

A Red Bull Ring vonalvezetése lényegében változatlan maradt Forrás: FIA

Ezután következik a leghosszabb „egyenes”, amely azonban először balra, majd jobbra ível egy kicsit. A végén egy éles jobbkanyarhoz érkeznek a versenyzők, ahol egy szintén nem teljesen egyenes szakasz vezeti el őket a 3-as fordulóig. A DRS-t ezen a pályarészen, valamint a célegyenesben lehet majd aktiválni. A korábbi tapasztalatok alapján is a 3-as kanyar nyújthatja a legjobb előzési lehetőséget. Itt egyébként elég erősen lejt a pálya, ezért nehéz lesz eltalálni az ideális fékezési pontot. Néhány gyorsabb kanyar után a 7-es és 8-as fordulókat követő egyenesben találják magukat a versenyzők, majd a 8-as és 9-es kanyarokban ismét alaposan le kell lassítani a féktávokon. Az egyenes szakaszok miatt a kör közel 60 százalékát várhatóan padlógázzal teljesítik majd a versenyzők, de a fékek stabilitásának optimalizálására is nagy hangsúlyt kell fektetni. A McLaren szerint a kilenc kanyarból hétnél is erőteljesen kell lassítani, három kanyar pedig különösen leterheli a fékeket.

A végsebesség Kanadához hasonlóan itt is nagyon fontos lesz , több ponton is elérhetik az autók a 300 km/ó feletti tempót, ami a motorokat is az átlagosnál nagyobb igénybevételnek teszi ki. Lowe szerint az erőforrások viselkedését nehéz lesz megjósolni a nagy tengerszint feletti magasságban, hegyek között elhelyezkedő pályán. „Az alacsony atmoszferikus nyomás miatt a hajtáslánc másféle megterhelést kap majd, mint a többi pályán. Érdekes lesz látni, hogy ezzel mit kezdenek majd a csapatok.”

Hűvös délelőttök, forró délutánok

Lowe szerint nagyon fontos szerepe lesz a pénteki és szombati szabadedzéseknek, hiszen a mérnökök csak találgatni tudnak a helyes beállításokról. „Hiába versenyeztünk itt korábban, most mégis olyan, mintha egy vadonatúj pályára érkeznénk” – magyarázta. „A 11 évvel ezelőtti adatok egyszerűen nem mérvadóak, annyira megváltoztak az autók és a gumik. A szimulátorban végzett munka után ezért az edzéseken is folyamatosan figyelnünk kell majd, hogyan viselkedik az autónk az egyes beállításokkal, és valószínűleg rengeteget kell majd változtatnunk. Ez nagy kihívás lesz az összes csapat számára.”

A verseny a tapasztalat hiánya miatt taktikai szempontból is érdekes lehet. A Pirellinek nehéz dolga volt, amikor ki kellett választania az abroncsokat a spielbergi versenyre, de végül a két leglágyabb keverék mellett döntöttek. „Miután mintát vettünk az aszfaltról, és a mérnökeink is kielemezték a pályát, arra jutottunk, hogy a lágy és szuperlágy gumik lesznek azok, amelyek a legjobb kompromisszumot nyújtják a teljesítmény és a tapadás szempontjából. Arra számítunk, hogy a csapatok nagy leszorítóerőre állítják be az autóikat” – mondta a gumigyártó sportigazgatója, Paul Hembery, aki arra is kíváncsi, hogy az egyes keverékek hogyan működnek majd a változó hőmérsékletek mellett.

Az Osztrák Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



A délelőtt rendezett szabadedzéseken ugyanis meglehetősen hűvös időjárás várható a hegyekben, délután azonban - ha kisüt a nap - akár hőségre is lehet számítani. Ez különösen megnehezítheti a mérnökök dolgát, akik a délelőtti gyakorlásokon így nem tudnak majd optimális hőmérsékletnél dolgozni az autók beállításain. Bár a hétvége során csak péntekre jósolnak esőt, a csapadék érkezésével is állandóan számolni kell, a hegységben egyik pillanatról a másikra is beborulhat az ég.

A Pirelli a szimulátorban végzett munka alapján úgy véli, hogy a legtöbb csapat kétkiállásos stratégiát választ majd, de az sem zárható ki, hogy – a montreali versenyhez hasonlóan – egyes istállók megpróbálják egy kiállással teljesíteni a futamot. Ez az időjáráson kívül attól is nagy mértékben függ, hogy a hétvége során mennyit változik a pálya állapota. Az alapvetően sima aszfalt és a gyorsabb kanyarok nem terhelik meg túlságosan az abroncsokat, a kemény fékezési zónák viszont a tervezettnél korábbi kerékcserékre kényszeríthetik a hibázó versenyzőket. A gumik felmelegítése is problémás lehet, különösen az autó jobb oldalán, hiszen a pályán mindössze két balkanyar található.

Hamilton felzárkózna

Zsinórban hat győzelem után Kanadában fordult elő először, hogy nem a Mercedes egyik versenyzője állhatott fel a dobogó legfelső fokára. Hiába nyert azonban Daniel Ricciardo a Red Bull színeiben, az Osztrák Nagydíj esélyesének továbbra is a Mercedest kell tekintenünk. Montrealban is az ő autóik voltak a leggyorsabbak, de műszaki hibákkal nehezítették meg a saját dolgukat. A Mercedesnél tudják, hogy ez bármikor előfordulhat újra, ezért továbbra is gőzerővel dolgoznak az autójuk fejlesztésén.

„A Kanadai Nagydíj megmutatta, hogy soha nem készülhetünk fel eléggé egy versenyhétvégére. A legfontosabb dolgunk most az, hogy a szezon hátralévő részére minél megbízhatóbbá tegyük az autónkat” – mondta Nico Rosberg, aki bravúros versenyzéssel pontokat mentett, és a második helyen ért célba Montrealban. „Nem engedhetjük meg magunknak, hogy újra hibázzunk, hiszen a riválisaink a nyakunkban loholnak, és kihasználják a gyengeségeinket.”

Lewis Hamiltonnak fékhiba miatt fel kellett adnia a kanadai versenyt, de nem csak ezért volt elégedetlen a hétvégéjével. A Red Bull Ringen mindent megtesz majd azért, hogy faragjon a 22 pontosra nőtt hátrányából a világbajnokságban. „A montreali versenyem elég furcsa volt – az első naptól kezdve úgy éreztem, hogy gyors az autóm, mégsem sikerült jól összeraknom a hétvégémet” – ismerte el a brit, aki kiemelte, hogy az osztrák pálya jellegzetességei kedvezhetnek a Mercedesnek, hiszen egy erős hajtásláncra és az üzemanyaggal való spórolásra lesz szükség. „Még soha nem vezettem ezen a pályán, de a szimulátorban sokat dolgoztam, és biztos vagyok benne, hogy elég gyorsan megtanulom majd a vonalvezetését.”

A Red Bull tisztában van vele, hogy Kanadában is a Mercedesé volt a leggyorsabb autó, ezért nem számítanak arra, hogy hazai pályájukon egy tiszta versenyen legyőzhetik őket. „Még mindig nagyon sokat kell javulnunk. Az egyenesekben még a Force Indiánál és a Williamsnél is lassabbak vagyunk 12-15 km/ó-val, ezen mindenképpen változtatnunk kell” – mondta néhány nappal ezelőtt a csapatfőnök Christian Horner. „Javítottunk az autónkon, valamint a hajtásláncunkon is, és sikerült hasznot húznunk a Mercedes balszerencséjéből. A hátrányunk azonban így is jelentős.”

A legutóbbi, 2003-as versenyt is Schumacher nyerte Forrás: AFP

Montrealban a Mercedes motorjaival hajtott Force India és a Williams is biztató teljesítményt nyújtott, sokáig úgy tűnt, hogy valamelyik versenyzőjük akár a dobogóra is felállhat. Mivel Ausztriában hasonló területeken van szükség kiemelkedő autóra, mint Kanadában, a két istálló ezúttal is jó szereplésben reménykedik. „Hosszú egyenesek és lassú kanyarok is vannak a pályán, ezek mind kedvezhetnek nekünk” – nyilatkozta Nico Hülkenberg. „A lágy keverékekből is kihozhatjuk a maximumot, ahogy Kanadában is tettük. Az új pálya miatt azonban sok az ismeretlen tényező, ezért nagyon fontos, hogy a szabadedzéseken minél több időt töltsünk majd az autónkban.”

A Ferrari szokás szerint némileg pesszimistán készül a versenyre: ahogy szinte minden futamra, Spielbergbe is visznek majd fejlesztéseket, de azt nem tudják megjósolni, hogy ezek mennyit javítanak a formájukon. A versenyzői szerint folyamatos fejlődést produkáló McLaren viszont bizakodik, ők Button kanadai 4. helyére építve ismét erős pontszerző helyeken szeretnének célba érni.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!