Vágólapra másolva!
A Stratégiai Munkacsoport továbbra is ellenzi a költségplafon bevezetését, viszont kidolgoztak egy hároméves tervet a kiadások csökkentésének érdekében. A Marussia sportigazgatója szerint az F1 jövője miatt is muszáj változtatni.

Noha a Forma-1 Stratégiai Munkacsoportjában szavazati joggal bíró hat istálló – a Ferrari, a Red Bull, a Mercedes, a McLaren, a Lotus és a Williams – ellenzi a 2015-re tervezett költségplafon bevezetését, abban mindannyian egyetértenek, hogy a csapatok kiadásait drasztikusan csökkenteni kell a jövőben. Az Autosport értesülései szerint ezért a munkacsoport csütörtöki ülésén egy három lépésből álló tervet fognak megvitatni, amely reményeik szerint 2017-re jelentősen csökkenti a költségeket az F1-ben.

Az elképzelés szerint a következő három idényben fokozatosan vezetnének be olyan új szabályokat, amelyek hozzájárulnak a csapatok költségeinek csökkentéséhez. A 2015-ös szezonra betiltanák a gumimelegítőket, az első és hátsó futóműveket összekötő bonyolult interlink felfüggesztést, megnövelnék a munkastop időtartamát, valamint egyszerűbb üzemanyagrendszert, fékcsatornát és első szárnyakat írnának elő.

A második körben, a 2016-os idényre szabványosított első és hátsó gyűrődési zónát és kormányösszekötőt vezetnének be, és egyszerűsítenék a hajtáslánc végét, 2017-ben pedig visszatérne az aktív felfüggesztés, amelyet az FIA szintén standardizálna. Ebben az évben a korábbi terveknek megfelelően 18 collosra növelnék a felnik méretét.

Wolff szerint az élcsapatok nem tudnák betartani a költségplafont Forrás: Mercedes

A Mercedest irányító Toto Wolff szerint a nagyobb istállók is tisztában vannak vele, hogy olcsóbbá kell tenni a Forma-1-et, szerintük azonban a költségplafon ötlete megvalósíthatatlan lenne. „Én támogattam a költségplafont, de rájöttünk, hogy a nagyobb csapatok közül néhányan nem lennének hajlandóak elfogadni ezt, vagy pedig nem is lennének képesek betartani” – mondta. „A Ferrari jó példa erre – nálunk minden egy egységet alkot, és nagyon nehezen tudnának mindent ellenőrizni.”

„Nem lenne értelme szembefordulni két-három nagy csapattal azért, hogy kitartsunk a költségplafon elve mellett. Inkább olyan megoldást kell találnunk, amely mindenkinek megfelel” – tette hozzá Wolff. „Nekünk sem az a célunk, hogy egy költekezési háborút indítsunk az élcsapatok között. Szeretnénk lejjebb szorítani a költségeket, hogy csökkentsük a különbségeket a kisebb és nagyobb csapatok között.”

A Marussia sportigazgatója, Graeme Lowdon úgy véli, a költségcsökkentésre nem csak a csapatok, hanem a szurkolók miatt is szükség van. Szerinte a közönség elfordulhat a sporttól, ha tovább nő az élmezőny és a kisebb istállók közötti anyagi különbség, ezzel pedig a Forma-1 jövője is veszélyben foroghat. „A Forma-1-ben nem a versenyzők vagy a csapatok a legértékesebbek, hanem a rajongók” – nyilatkozta az Autosportnak. „Az emberek látványos, szoros versenyeket akarnak látni, mert ez teszi nagyszerűvé az F1-et.”

„Szerintem tanulhatnánk abból, ami más sportok esetében történt: a legnagyobb pénzügyi fellendülést elérő sportágak korlátozták a költségeket, és a bevételeket is egyenlően osztották szét” – folytatta. „A Forma-1 túlélte már Jim Clark és Ayrton Senna halálát, de a rajongók elvesztését egyetlen sportág sem tudná átvészelni.”

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!