Társoldalunk:

Húsz éve kezdődtek a Forma-1 legsötétebb napjai

2014.04.30. 13:49

Roland Ratzenberger pályafutása harmadik Forma-1-es hétvégéjén, az 1994-es San Marinói Nagydíj időmérő edzésén veszítette életét. A sokoldalú versenyző a lelkesedésének és szorgalmának köszönhetően vált népszerűvé.

Noha az 1994-es San Marinói Nagydíjról szinte mindenkinek a háromszoros világbajnok Ayrton Senna halála jut először eszébe, nem ő volt az egyetlen, aki életét vesztette a tragikus imolai hétvégén. Az április 30-án tartott szombati időmérő edzésen a 34 éves osztrák versenyző, Roland Ratzenberger szenvedett végzetes balesetet, miközben élete harmadik nagydíjára próbálta kvalifikálni magát egy Simtek-Ford volánjánál.

Ratzenberger 1960. július 4-én született Ausztriában, Salzburgban, bár karrierje során két évvel fiatalabbnak állította be magát, hogy könnyebben jusson szerződésekhez. Mivel szülei mindvégig ellenezték versenyzői ambícióit, viszonylag későn indult a pályafutása. 23 évesen kezdett el az első komolyabb szériákban, különböző Formula Ford bajnokságokban versenyezni, majd Ausztriában és Németországban is bezsebelte a bajnoki címet. Ezután a brit Forma-3-ban versenyzett, ahol a korábban több leendő F1-es versenyzővel együtt dolgozó Dick Bennets volt a csapatfőnöke. A brit szerint Ratzenberger elsősorban a szorgalmával és a lelkesedésével tűnt ki a többiek közül, és az egész csapat körében rendkívül népszerű volt.

„Nem volt olyan természetes tehetség, mint Senna, (Mika) Häkkinen vagy (Rubens) Barrichello, de annyival is keményebben dolgozott a sikerért. Univerzális versenyző volt, mindenhez tudott alkalmazkodni – a munkamoráljának köszönhette, hogy végül eljutott a Forma-1-ig” – nyilatkozta Bennets. „Az autóversenyzés volt az egyetlen szenvedélye, ennek rendelte alá az egész életét.”

Ratzenberger a Simtekkel mutatkozott be az F1-benForrás: Wikipedia

Ratzenberger rendkívül sokoldalú versenyző volt, a formaautók mellett különböző túraautó-bajnokságokban is kipróbálta magát, valamint a Le Mans-i 24 órás versenyen is többször elindult. A 90-es évek elején nagyrészt Japánban versenyzett, ahol hosszútávú versenyeken és a Forma-3000-ben  szerepelt, valamint túraautókat is vezetett. Amerikában IndyCar autót is tesztelhetett, de az első számú célja a Forma-1 maradt.

Az osztrák végül 1994-ben, 34 évesen érte el nagy álmát, amikor a Simtek szerződtette őt az F1-es idény első hat versenyére. A Simtek a mezőny egyik leggyengébb csapata volt, így azért is meg kellett küzdeniük, hogy a népes mezőnyben egyáltalán kvalifikálják magukat a versenyre. Ez az első nagydíjon, Brazíliában nem sikerült Ratzenbergernek, a Csendes-óceániai Nagydíjon viszont elindulhatott, és a 11. helyen végzett.

„Ezután következett a San Marinói Nagydíj, amelyre együtt készültünk fel Rolanddal, hiszen mindketten Monacóban laktunk” – emlékszik vissza Ratzenberger simtekes csapattársa, David Brabham. „Alig vártuk, hogy Imolába érjünk, mert mindketten reménykedtünk benne, hogy ott végre gyorsabb lesz az autónk.”

„Roland remek srác volt, a pályán kívül és a munkában is élveztem a társaságát. Komisz mosolya volt, ezt a lányok is így gondolták” – emlékszik vissza Brabham. „Teljes mértékben a versenyzésre koncentrált, és mindent megtett azért, hogy a legjobbat hozza ki a lehetőségeiből.”

Ratzenberger autója a baleset utánForrás: AFP

Az imolai időmérőn Ratzenberger autóján az első szárny mondta fel a szolgálatot a Villeneuve kanyarban, és a Simtek óriási tempóval a betonfalnak csapódott. Az osztrák szinte azonnali halálát koponyaalapi törés okozta. Brabhamnek a többi versenyzőhöz hasonlóan el kellett hajtania Ratzenberger autója mellett. „Meg akartam nézni, hogy a csapattársam rendben van-e. Bárcsak ne tettem volna! Amikor elhaladtam az autója mellett, és odanéztem, rögtön tudtam, hogy valami nem stimmel. A feje furcsa szögben állt – rosszul lettem a látványtól. Egyből éreztem, hogy meghalt” – magyarázta Brabham, aki hosszas vívódás után végül rajthoz állt a vasárnapi versenyen.

„Az emberek gyakran mondják, hogy Roland balesetét némileg elhomályosítja Ayrton halála, hiszen mindkettő ugyanazon a hétvégén történt” – tette hozzá a háromszoros világbajnok Jack Brabham fia. „Ez részben igaz, de vajon akkor is ilyen sokáig beszéltünk volna Rolandról, ha Ayrton nem veszíti életét azon a hétvégén? Valószínűleg nem. Ayrton halála azt jelenti, hogy Roland nevét is örökké fogjuk hallani. Senna nevéről mindig eszünkbe jut majd ő is.”

A következő napokban cikksorozattal fogunk megemlékezni az imolai tragédiáról.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!