Társoldalunk:

Miért a Renault csapatai küszködnek az átfolyásmérővel?

2014.03.31. 12:36

Kiderült, hogy az átfolyásmérővel kapcsolatos problémák szinte mindig a Red Bullt, a Toro Rossót és a Lotust érintik, valószínűleg nem véletlenül. Boullier szerint a Red Bull semmilyen indokkal nem kerülhette volna ki a szabályokat.

A Red Bull az ausztráliai botrány után Malajziában sem volt elégedett az üzemanyag átfolyási sebességét mérő szenzorokkal, Daniel Ricciardo autójában ugyanis pénteken és vasárnap is elromlott a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által homologizált eszköz. Az ausztrál autójában péntek délután kicserélték az átfolyásmérőt, amely az időmérőig tűrhetően működött, a vasárnapi verseny előtt azonban már egyáltalán nem közölt adatokat.

A rajtrácsra menet a Lotus is hasonló problémát észlelt Pastor Maldonado autójában, az FIA ezért megengedte a két istállónak, hogy a futamon a saját mérőeszközeiket használják. Ezek adatait azonban az edzésen mért értékeknek megfelelően korrigálniuk kellett, hogy illeszkedjenek az FIA-szenzorok méréseihez. A Red Bull állítólag ezzel a megoldással sem volt elégedett, mert túl nagynak találták a két átfolyásmérő közötti eltérést, de ezúttal eleget tettek az FIA kérésének, és a korrigált adatokkal számoltak.

A hétvége során a Red Bull és a Lotus mellett a Toro Rosso is küszködött az átfolyásmérők hibái miatt, a szabadedzéseken mindkét autójukban elromlott az eszköz. Mint kiderült, ez nem csak Malajziában volt így: az Auto Motor und Sport szerint eddigi összes szenzorhiba 95 százaléka három Renault-motoros istállót, a Red Bullt, a Lotust vagy a Toro Rossót sújtotta. A Caterham nem volt érintett.

Az átfolyásmérővel kapcsolatos hibák zöme a Renault csapatainál jelentkezikForrás: Red Bull

Természetesen máris többféle elmélet született arról, hogy miért pont ennél a három istállónál jelentkeznek a problémák. Egy elképzelés szerint a Renault-motorok olyan frekvencián produkálnak zajt, hogy ezzel zavarják a rendkívül érzékeny szenzorok működését. A német szaklap azonban sokkal valószínűbbnek tartja, hogy az említett csapatok a könnyebb beépítés érdekében némileg módosítottak a 300 gramm tömegű mérőkön, amikor berakták őket az autóba, és a beavatkozás során pedig az eszközök belső, üvegből készült kritikus része megsérülhetett. Bár a csapatok elvben hozzányúlhatnak a szenzorokhoz, mert azokat maguknak kell megvásárolniuk is, valószínűleg szerencsésebb lenne olyan állapotban beépíteni őket az autókba, ahogyan megkapták őket.

A McLaren versenyigazgatója, Eric Boullier közben nyíltan kritizálta a Red Bullt a Melbourne-ben elkövetett szabálytalanság miatt. Az osztrákok szerint az FIA átfolyásmérője olyan megbízhatatlanul működött, hogy a versenyen a saját adataikhoz igazodtak, a szövetség azonban utólag kizárta a versenyből Daniel Ricciardót. A Red Bull kitart amellett, hogy nem szegték meg a szabályokat, mert csak egy direktívában esett szó a Gill Sensors átfolyásmérőjének kötelező használatáról, de Boullier szerint nem elfogadhatóak az érveik.

„Azt mondták nekünk, hogy az FIA szenzorait használjuk, ezért így is teszünk. Ezen még vitatkozni sem lehet” – jelentette ki a francia. „Ha az ember két különböző rendszerrel méri a benzinátfolyást, mindig lesz közöttük némi különbség.”

„Megértem, hogy valaki az egyik rendszer használata mellett dönt, ha az segít neki a nagyobb teljesítmény elérésében” – tette hozzá. „De ha egy szabályozott bajnokságban azt írják elő, hogy a másikat kell használnunk, akkor ennek az ellenkezője szóba sem kerülhet. Tiszteletben kell tartanunk, hogy egyetlen eszközzel kell mérnünk az átfolyást.”

Ricciardo melbourne-i kizárásának a hátteréről itt írtunk részletesen.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!