Vágólapra másolva!
A McLaren vezérigazgatója szerint úgysem lehet ellenőrzi, hogy a csapatok mennyit költenek valójában. Úgy véli, aki nem engedheti meg magának, az ne is induljon a Forma-1-ben.

Ron Dennis határozottan ellenzi a költségplafon 2015-re tervezett bevezetését, szerinte ugyanis lehetetlen lenne ellenőrizni, hogy a csapatok valójában mennyi pénzt költenek az autóik fejlesztésére. A Forma-1 Stratégiai Munkacsoportja és a Formula One Commission december végén döntött a költségplafon 2015-ös bevezetéséről, a részleteket pedig a következő hónapokban szeretnék megtárgyalni.

A költségek szabályozott korlátozására a múltban több kísérlet is született, de az istállók csak az önkéntes, nem túl szigorú költségkorlátozási egyezményt (RRA) fogadták el. Gyakran röppentek fel azonban olyan híresztelések, hogy az élcsapatok a megbeszélt összegnél jóval többet költenek, és Dennis szerint ez a hivatalos költségplafon bevezetésével sem lenne elkerülhető.

„Magával a költségplafonnal nem lenne baj, de úgy gondolom, szinte lehetetlen olyan szabályozást kitalálni, amellyel ellenőrizhető lenne a betartása” – nyilatkozta a McLaren vezérigazgatója. „Az autókat még alaposabban kellene átvizsgálni – nem csak a technikai, hanem a pénzügyi szabályoknak is meg kellene felelniük.”

Dennis nem sajnálja a kisebb csapatokat Forrás: AFP

Dennis szerint a csapatok mindenképpen megpróbálnának kibújni a szabályozás alól, ráadásul rendkívül nehéz lenne bebizonyítani, hogy valóban többet költöttek a megengedettnél. „El tudják képzelni, milyen bonyolult lesz megalkotni egy olyan szabályrendszert, amelynek semmi köze az autók teljesítményéhez, ehelyett azt vizsgálják, hogy megfelelnek-e az anyagi előírásoknak?” – tette fel a kérdést.

„Tegyük fel, hogy egy vállalat ki akar bújni a szabályok alól, például a Daihatsu vagy a Toyota” – utalt két japán autógyártóra. „Nem tudom, Önök hogy gondolják, de szerintem évekbe telik, mire az ember megtanul írni és olvasni ezeken a nyelveken. Hogy lenne képes az FIA vizsgálatot folytatni ezeknél a cégeknél, honnan tudnák, hogy mennyit költöttek kutatásra és fejlesztésre, vagy mennyit fizettek az alkatrészek beszállítóinak? El tudják képzelni, hogy ezt valóban ellenőrizni tudják? Az ötlet jól hangzik, de úgysem sikerülne.”

A brit szerint egyébként is ellentmondásos lépés az FIA részéről, hogy a rengeteg pénzt felemésztő 2014-es szabályváltozások mellett a költségkorlátozás fontosságáról beszélnek. „Ezek az autóversenyzés történetének legdrágább motorjai” – utalt a V6-os turbókra. Dennis a költségplafont támogató, anyagi nehézségekkel küzdő csapatokkal sem tud együtt érezni. „Ha valaki nem engedheti meg magának, akkor ne is versenyezzen a Forma-1-ben” – jelentette ki. „Sok más kategória van, ahol folytathatják a versenyzést.”

„Ez a sport a kezdetek óta ilyen. Évekig a Ferrari uralta a mezőnyt, mert nekik volt a legtöbb pénzük. A helyzet azonban megváltozott – hirtelen több olyan gyártó is lett a mezőnyben, akik hasonló összegekből gazdálkodhatnak” – tette hozzá.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!