Társoldalunk:

Vettel vagy a Ferrari hibája a dupla pontos idényzáró?

2014.02.04. 10:55

Az F1 globális nézettsége 2013-ban mintegy tíz százalékkal csökkent, amit a Red Bull uralmának tulajdonítanak, Bernie Ecclestone viszont azt állítja, azért erőszakolta ki a vitatott szabályt, hogy segítse a Ferrarit a felzárkózásban.

A Forma-1 közönségének körében világszerte nagy felháborodást váltott ki, hogy ettől az évtől kezdve a szokásos pontok dupláját fogják kiosztani az idényzárón. A felmérések szerint a nézők kb. 90 százaléka ellenzi a szabályt, ezért a Mercedes GP ügyvezetője, Toto Wolff már indítványozta a felülvizsgálatát. Pedig Bernie Ecclestone állítólag még tovább menne, és nem csak az utolsó, hanem az utolsó három versenyen kétszerezné meg a pontokat a világbajnoki küzdelem elnyújtásának érdekében.

Ebben két tényező is motiválhatja. Az egyik, hogy a Formula One Management által évente kiadott médiariport tanúsága szerint az F1 globális nézettsége 2013-ban mintegy 10 százalékkal, 515 millió nézőről 450 millióra csökkent 2012-höz képest. A jelentés bevezetőjében Ecclestone a Sebastian Vettel és a Red Bull fölényes uralmának tulajdonította a negatív változást.

„Az utolsó futamokon zajló, kevéssé kiélezett küzdelem, amely abban csúcsosodott ki, hogy a világbajnokság már a máskor jelentős nézettséget hozó USA és Brazil Nagydíj előtt eldőlt, kiszámítható módon befolyásolta a nézettséget" – írta. „Ezt a hatást fokozta az is, hogy a versenynaptár 2013-ban eggyel kevesebb fordulóból állt."

A Red Bull fölénye és a Ferrari lemaradása kényszerítette ki a dupla pontos szabálytForrás: AFP/Josep Lago

A riportból egyébként kiderül, hogy az egyes országokban mennyien követik az F1-et. Brazíliában kapcsolódtak be a legtöbben, 77 millióan a televíziós közvetítésekbe, ez azonban csak 41 százalékos nézettségi arányt jelent, Spanyolországban viszont a sport 30,2 millió nézővel is 70 százalékos arányt ért el. Kiemelkedően sokan érdeklődnek még az F1 iránt Olaszországban (62 százalék) és az Egyesült Királyságban (48 százalék). Franciaországban viszont siralmas, 18 százalékos értéket mértek, miután a közvetítés átköltözött az előfizetéses rendszerű Canal+-re.

Bár Ecclestone-nak már a nézettség csökkenése is elég ok lehetett a vitatott dupla pontos szabály bevezettetésére, a City A.M. című lapnak azt mondta, valójában azért harcolta ki azt, hogy segítsen a Ferrarinak a felzárkózásban. Az olasz cég elnöke, Luca di Montezemolo a nyilvánosság előtt nem híve az új pontrendszernek, amit „mesterkéltnek" nevezett, ám Ecclestone szerint valójában „nem volt a dupla pontok ellen, sőt még ő hozta fel azokat."

„Azt feleltem neki, hogy 'hadd mondjak neked valamit! Nagyon egyszerű okból vezetjük be a rendszert: azért, mert ti nem teljesítetek elég jól'" – magyarázta Ecclestone. „Hozzátettem, hogy 'ha rendesen végeznétek a dolgotokat, semmi szükség nem lenne rá.' Mire ő azt válaszolta, hogy 'tudom, tudom.'"

Vettel abszurdnak nevezte a szabályt, holott az amerikai NASCAR közben még a Forma-1-nél is tovább ment: a múlt héten bejelentették, hogy a bajnoki cím sorsa kizárólag az idényzárón fog eldőlni. A korábbi fordulókon szerzett pontok lenullázódnak, és csak azt határozzák meg, hogy melyik négy versenyző harcolhat a végső győzelemért az utolsó futamon.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!