Vágólapra másolva!
Bár a kötelező minimális tömeget jövőre tovább növelik a nehéz turbómotorok miatt, a jelek szerint nem eléggé, amivel hátrányos helyzetbe kerülhetnek a kevésbé filigrán versenyzők. Nigel Mansell méltatlannak tartja ezt.

Az 1992-es világbajnok, Nigel Mansell felszólalt az F1-es autók túl csekély megengedett minimális tömege ellen, amely szerinte méltatlanul hátrányos helyzetbe hozza az átlagosnál nehezebb versenyzőket.

Az utóbbi évtizedekben a pilóták jellemzően zsokéalkatúak, azaz alacsonyak és vékonyak. Felipe Massa például 166 cm magas és mindössze 59 kg. Bár a szabályzat az egyenlőség kedvéért a versenyzőkkel együtt szabja meg, hogy az autóknak legalább 642 kg-ot kell nyomniuk, a könnyebbek valójában így is előnyt élveznek, mert a mérnökök ballasztot tudnak tenni az autójukra, lejjebb süllyesztve a súlypontját, amivel javulnak a kanyarvételi tulajdonságai is.

2014-ben, a jelenlegi szívómotoroknál a bonyolult regeneratív rendszerrel, az ERS-szel együtt lényegesen nagyobb tömegű turbók bevezetésével 690 kg-ra növelik a megengedett minimális tömeget. Úgy tűnik azonban, hogy mivel az új motorok még a vártnál is nehezebbek lesznek, ez sem elég nagymértékű emelés, ami különösen rossz helyzetbe hozza a kevésbé filigrán versenyzőket. A 184 cm magas és 74 kg-os Nico Hülkenbergről például már korábban elterjedt, hogy a McLaren azért nem igazolja le, mert túl nehéz a 2014-es autójukhoz, a Lotusnál viszont külön kitértek rá, hogy náluk ez nem jelenthet számára akadályt.

A tehetséges Hülkenberg hátrányból indul a magassága miatt Forrás: AFP

Mansell szerint a helyzet "méltatlan, mert diszkriminálja a közepes és erősebb testalkatú versenyzőket." A BBC-nek nyilatkozva a brit megjegyezte azt is, hogy "ez helytelen. Régebben, amikor nem volt szervókormány és kipörgésgátló, erős pilótákra volt szükség, ezért sokan is voltak ilyenek a mezőnyben. Ők a jelenlegi súlyhatárral nem vezethettek volna, vagy ha igen, akkor is csak óriási nehézségek árán."

"Ezért az a véleményem, hogy kicsit még feljebb kellene emelni a megengedett minimális tömeget. A könnyebbek autójában legyen több ballaszt, hogy a nehezebbek ne szenvedjenek akkora hátrányt."

Az F1-es autóknak néhány évvel ezelőtt csak 605 kg-nál kellett nehezebbnek lenniük, de a KERS miatt azóta több lépcsőben emelni kellett ezt a határt. A versenyzők ugyanakkor nem tudnak korlátlanul fogyni, mert az egy idő után az állóképességük rovására megy: erre jó példa volt Robert Kubica, aki a 2008-as szezon előtt olyan sok kilót adott le, és ennek érdekében annyira keveset evett, hogy a megterhelőbb futamokat, például a Malajziai Nagydíjat, alig bírta befejezni.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!