Vágólapra másolva!
Miután a vizsgálatok kimutatták, hogy a Forma-1-es autók oldalsó gyűrődési zónái túl sérülékenyek nem merőleges ütközések esetén, az FIA hatékonyabb megoldást keresett. A következő évtől mindegyik csapat a Red Bull által kifejlesztett új technológiát használja majd.

A jövő évtől erősebb, ellenállóbb lesz a Forma-1-es autók oldala, miután az egyik technikai munkacsoport ülésén megszavazták egy új specifikáció bevezetését. A vizsgálatok ugyanis kimutatták, hogy a túlélőcellák jelenlegi oldalsó gyűrődési zónái nagyon hamar megsérülnek, és nem nyelnek el elég energiát, ha az autó az oldalával nem merőlegesen, hanem valamilyen más szögben csapódik neki valaminek. A jelenség tanulmányozásához elsősorban Robert Kubica 2007-es kanadai balesetét használták fel.

Kubica hatalmas balesete a montreali pályán

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ezután keresett új megoldást, és a szövetség biztonságért felelős részlege, az FIA Institute a csapatok közreműködésével fejlesztette ki a végül elfogadott verziót. Összesen három istálló megoldását tesztelték, melyek közül a Red Bullét találták a leghatékonyabbnak - ők a Marussia alapötletét fejlesztették tovább.

Kétféle alapkoncepciót vizsgáltak a teszteken: az alumíniumból vagy szénszálból készült, méhsejtes szerkezetű panelek jól teljesítettek a merőleges becsapódásoknál, de amikor szögben történt az ütközés, harmonikaszerűen összecsuklottak. A speciálisan kialakított szénszálas csövek ellenben hatékonynak bizonyultak, mivel folytonosan gyűrődtek, és szögben történő ütközéseknél is nagyjából 40 kJ energiát nyeltek el.

Videó az új töréstesztről

2014-től mindegyik csapatnak ezt a specifikációt kell majd használnia, bár a Red Bull főmérnöke, Paul Monaghan elmondta, hogy mindenki maga döntheti el, hogyan tervezi a túlélőcella köré az autót. Szerinte ezzel pénzt is spórolhatnak a csapatok. "Ha mindenki olyan túlélőcellát gyárt, amely kellően erős, és átmegy a statikus teszteken, azzal pénzt lehet megtakarítani, mivel ilyenkor nincs szükség (roncsolásos) töréstesztre" - nyilatkozta Monaghan.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!