Vágólapra másolva!
A Nemzetközi Bíróság csütörtökön meghallgatta az FIA, a Mercedes és a Pirelli álláspontját a barcelonai gumitesztről, de az ítélet kihirdetéséhez még időre van szükségük.

Csütörtök délelőtt megkezdődött a Mercedes szabálytalannak vélt gumitesztjének tárgyalása Párizsban, a Nemzetközi Bíróságon. A beidézett felek – a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), a Mercedes és a Pirelli – több mint hét órán keresztül ismertették az álláspontjukat, ezért a bírók úgy döntöttek, hogy időhiány miatt péntekre halasztják az ítélet kihirdetését.

A tárgyalás során először az FIA-t képviselő Mark Howard szólalt fel. Az ügyvéd szerint a Mercedes – állításával ellentétben – nem kapott hivatalos engedélyt a 2013-as autóval végrehajtott teszten való részvételre. Howard elmondta, a német először május 2-án beszéltek telefonon Charlie Whitinggal, a háromnapos barcelonai gyakorlásról azonban nem tájékoztatták az FIA versenyigazgatóját – csupán általánosságban érdeklődtek arról, hogy milyen feltételek mellett használhatják a 2013-as autójukat.

A szövetség szerint egyébként is „lényegtelen”, hogy Whiting mit válaszolt a Mercedes érdeklődésére, hiszen a versenyigazgató egyedül nem dönthet ebben a kérdésben. Az idei autóval végrehajtott szezon közbeni tesztelés ugyanis ütközik a Sportszabályzat teszttilalomról szóló, 22.1-es cikkelyével, a szabályokat év közben pedig csak a Motorsport Világtanács változtathatja meg. Az FIA szerint a Mercedes csak akkor tesztelhetett volna, ha ebbe az összes csapat beleegyezik, és a Pirelli nekik is felajánlja a lehetőséget. Ez azonban nem történt meg, hiszen a riválisok nem is tudtak a gyakorlásról. Az FIA továbbá egyértelműnek tartja, hogy „a Mercedes információkhoz jutott a teszt során, ami magától értetődően előnyhöz juttatta őket az ellenfelekkel szemben.”

A Mercedes kitart amellett, hogy nem szegte meg a szabályokat Forrás: AFP

A tárgyalás következő szakaszában a Mercedes védekezhetett a vádak ellen. Először a németeket képviselő ügyvéd, Paul Harris szólalt fel, majd a csapatfőnök, Ross Brawn ismertette az istálló álláspontját. A Mercedes védekezése azon alapult, hogy a tesztet teljes egészében a Pirelli bonyolította le, ők csak a felszerelést adták a gumigyártó tesztjéhez. Harris a Sportszabályzat 22-es cikkelyének pontos szövegére hivatkozott, amely akkor tiltottnak minősít minden olyan tesztet, amelyet egy „a bajnokságba nevezett csapat rendez a nagydíjakon kívül, olyan autókat használva, amelyek alapjában véve eleget tesznek a jelenlegi, valamint az előző és következő évi technikai szabályoknak.”

Harris rámutatott, hogy a tesztet nem a Mercedes, hanem a Pirelli bonyolította le, ezért ők lényegében nem követtek el kihágást. Azt azonban elismerték, hogy nem kellett volna jelöletlen, fekete sisakot adniuk a versenyzőiknek, Lewis Hamiltonnak és Nico Rosbergnek, hiszen emiatt valóban úgy tűnt, hogy titokban akarták tartani a tesztet. Harris elnézést kért, de hozzátette, okkal szerették volna, ha nem ismerik fel a versenyzőiket, mert a pályán nem tartózkodott elég biztonsági őr.

A Mercedes továbbá kifejtette, hogy ha őket bűnösnek találják, akkor az áprilisban a 2011-es autójával tesztelő Ferrari ellen is vádat kellett volna emelni. Bár a két évvel ezelőtti modellel történő teszteket nem tiltja a szabályzat, Harris szerint „alapjában véve a 2011-es autó is eleget tesz a jelenlegi technikai szabályoknak”, ezért a vád alapján az olaszok is előnyhöz juthattak. Ross Brawn egyébként elismerte, hogy „biztonsági okokból” a Mercedes hozzájutott a telemetriai adatokhoz a teszt során, és információkat is szereztek, de szerinte ezzel semmilyen előnyhöz nem jutottak a többi istállóhoz képest. „Nem tudtuk, milyen gumikat tesztelünk, és a Pirelli pontos szándékait sem ismertük” – mondta.

A Mercedes segítségére lehet, hogy a tárgyalás közben fény derült egy levelezésre Charlie Whiting és az FIA jogi tanácsadója, Sebastian Barnard között. Whiting a Mercedes érdeklődése után kérte e-mailen keresztül Barnard véleményét, aki azt írta, hogy a Mercedes nem szegi meg a szabályokat, ha a tesztet valóban a Pirelli bonyolítja le. A tárgyalás végén azonban az FIA ügyvédje rámutatott, hogy az e-mail sem bizonyít semmit, hiszen csak azt tükrözi, hogy „Barnard hogyan értelmezte a szabályokat”.

A Pirellit képviselő francia ügyvéd, Dominique Dumas rögtön kijelentette, hogy az FIA nem is ítélkezhet felettük, hiszen gumiszállítóként nem tartoznak a szövetség hatáskörébe. A Pirellit egyébként azzal vádolták, hogy nem bánt egyenlően a csapatokkal, a Mercedes kivételes helyzetbe került a teszt miatt. „Képtelenek vagyunk felfogni, miért indítottak fegyelmi eljárást ellenünk” – nyilatkozta az ügyvéd. „A Ferrari és a Red Bull is megerősítette, hogy a Pirelli ellen nincs semmilyen panaszuk. Képtelenség megérteni ezt az eljárást.”

A Pirelli szerint az FIA kizárólag polgári bíróságon emelhetne vádat ellenük, amennyiben megszegik a Forma-1-es szerződésükben leírtakat. A tárgyaláson egyébként jelen volt a gyártó sportigazgatója, Paul Hembery is, de ő nem szólalt fel a meghallgatás során. Az FIA ügyvédje azzal válaszolt a Pirelli állításaira, hogy „zavarosak, és nem is az ügy lényegéről szólnak”. Ugyanakkor dicsérte Ross Brawnt, aki szerinte „őszintén” beszélt az ügyről, ugyanakkor hátrányba hozhatja a csapatát azzal, hogy megerősítette: a Mercedes valóban a saját 2013-as autójával, a saját versenyzőivel vett részt a teszten.

A Mercedes a tárgyalás végén elmondta, legfeljebb enyhe büntetésre számítanak pénteken. Szerintük végig megfelelően jártak el az ügy során, és nem állt szándékukban megszegni a szabályokat – ezért hívták fel Whitingot is, akihez szerintük minden csapat fordul hasonló esetekben. „Jó hiszemben cselekedtünk” – mondta Paul Harris. „Ezt figyelembe véve, ha kapunk is büntetést, annak enyhének kell lennie – például egy megrovást tudok elképzelni.”

Harris a legrosszabb esetben is csak azt tudja elképzelni, hogy a Mercedest kizárják a júliusban megrendezésre kerülő fiatal versenyzők tesztjéről Silverstone-ban. Ez szintén egy háromnapos gyakorlás, így a Mercedes elveszíthetné azt az előnyét, amit – az FIA szerint – a májusi teszttel szerzett.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!