Vágólapra másolva!
Schumacher visszavonulásával és Hamilton átigazolásával nincs vége a dalnak: a Williamsnél és a Force Indiánál egyik versenyző helye sem biztos, a Saubernél szintén két üresedés lehet, és Felipe Massa ugyancsak nem lehet nyugodt a Ferrarinál.

Jövőre az elmúlt évekhez képest példátlanul nagy keveredés történhet a Forma-1 mezőnyében, mivel alig másfél hónappal a szezon vége előtt a huszonnégyből még legalább tizenhárom pilótaülés sorsa bizonytalan.

Miután Lewis Hamilton eldöntötte, hogy a Mercedesnél folytatja a pályafutását, a McLaren Sergio Pérezt szerződtette a helyére, Michael Schumacher pedig csütörtökön bejelentette, hogy visszavonul, végre a többi versenyző is elkezdhette rendezni a jövőjét. Közéjük tartozik a Force India mindkét pilótája, Nico Hülkenberg és Paul di Resta is, akiket már hírbe hoztak a Felipe Massa lecserélését fontolgató Ferrarival. Di Resta Szuzukában elismerte, hogy akár egy évre is hajlandó lenne aláírni hozzájuk, az állásra azonban Hülkenberget tartják esélyesebbnek.

A Saubernek Pérez helyére mindenképpen utódot kell keresnie, de régóta ismert, hogy nem biztos Kamui Kobajasi ülése sem. A csapat bevásárlólistáján állítólag Massa, a GP3-bajnok Esteban Gutiérrez, valamint a Toro Rossótól tavaly menesztett Jamie Alguersuari is szerepel, aki hetek óta azt állítja, hogy jövőre biztosan visszatér. Úgy tűnt, a Sauber kénytelen lesz olyan versenyzőt igazolni Pérez helyett, akinek szintén erős szponzori háttere van, ám Szuzukában némi meglepetésre kiderült, hogy a Telmex nem követi a mexikóit a McLarenhez, hanem továbbra is a svájci istállót fogja támogatni.

Felmerült ugyanakkor Pastor Maldonado neve is. A Williams versenyzője megnyerte a Spanyol Nagydíjat, ezen kívül viszont mindössze egyszer sikerült pontot szereznie, aminek az esetek többségében - leszámítva a legutóbbi versenyt Szingapúrban - kiegyensúlyozatlan teljesítménye és az ütközések iránti ellenállhatatlan vonzalma volt az oka. Noha mellette szól, hogy szponzora, az állami tulajdonú olajipari cég, a PDVSA jövőre állítólag 30,8 millió brit fontot vinne a Williamshez, még ez sem tekinthető biztosnak, mert a hétvégén zajló venezuelai választások a vállalat stratégiáját is befolyásolhatják.

Forrás: AFP

Szuzukában Maldonado nyíltan elismerte, hogy nem tudja, hol fog versenyezni jövőre. "Erről egyelőre nem akarok beszélni" - szögezte le. "A csapat még gondolkodik rajta, hogy kik legyenek a versenyzői, úgyhogy az ilyen kérdésekre inkább nem válaszolok. De az biztos, hogy a pilótapiac még teljesen nyitott, ezért remélhetem, hogy a lehető legjobb helyre kerülök." Maldonado csapattársa, Bruno Senna eddig sem lehetett nyugodt a folytatás felől.

A három legkisebb alakulatnál pedig valószínűleg öt szabad hely is van, mert csak Timo Glocknak van érvényes szerződése az utóbbi hetekben érezhetően fejlődő Marussiánál. Csapattársát, Charles Pic-et korábban a Sauberrel hozták összefüggésbe, a HRT-nél Narain Karthikeyan és Pedro de la Rosa sorsa sem garantált, a Caterhamtől Vitalij Petrovnak valószínűleg mennie kell, és az utóbbi időben úgy hírlett, Heikki Kovalainen viszonya is megromlott az istállóval.

A finn, aki korábban saját maga intézte a szerződéseit, az International Management Group-ra bízta a menedzselésével kapcsolatos ügyeket, ami feszültséget okozott. Ugyanakkor az Autosportnak most azt állította, rendezte a nézeteltéréseit a Caterhammel. "Nem a pénzzel voltak gondjaink, másról volt szó" - mondta. "De bármilyen problémák is voltak a csapat és a menedzsmentem között, Szingapúrban remélhetőleg tisztáztuk őket." Kovalainen hozzátette, hogy nem folytatott komoly tárgyalásokat egyetlen más csapattal sem. "Úgy érzem, itt még mindig jók a lehetőségeim, az istálló a helyes lépéseket teszi azért, hogy előrébb kerüljön a rajtrácson" - vélte.

Az említetteken túl izgulhat Romain Grosjean is, akinek szintén nem teljesen biztos az állása a Lotusnál. "Most itt vagyunk Szuzukában, így az a legfontosabb, hogy jól sikerüljön a versenyünk. A szerződésemmel ráérünk később foglalkozni" - jelentette ki. "Ha itt rendesen végzem a munkámat, nem kell más helyet keresnem. Először dolgozzunk jól a pályán, aztán majd gondolkodunk a jövőmről."

Bár hivatalosan a Toro Rosso párosát sem véglegesítették, a csapat hagyományos filozófiája szerint 2013-ban még Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne is náluk maradhat majd.

A csapatok 2013-as felállása

Red Bull - Sebastian Vettel / Mark Webber
Ferrari - Fernando Alonso / ?
McLaren - Jenson Button / Sergio Pérez
Mercedes - Lewis Hamilton / Nico Rosberg
Lotus - Kimi Räikkönen / ?
Sauber - ? / ?
Williams - ? / ?
Force India - ? / ?
Toro Rosso - ? / ?
Marussia - Timo Glock / ?
Caterham - ? / ?
HRT - ? / ?