Vágólapra másolva!
Maria de Villota a duxfordi egyenesfutási teszt legelején szenvedett bizarr balesetet.

Szokatlan körülmények között szenvedett súlyos balesetet a Marussia tesztpilótanője. A 32 éves Maria de Villota kedden mutatkozott volna be a Forma-1-es autó volánjánál egy egyenesfutási teszten, az angliai Duxfordban, de első installációs körének végén hátulról a csapat teherautójának csapódott.

A BBC helyszínen tartózkodó tudósítója, Chris Mann arról számolt be, hogy az autó az ideiglenes bokszba visszatérve "hirtelen felgyorsított", mielőtt a teherautónak ütközött. A Racecar Engineering című szaklap szerint ez arra utalhat, hogy bekapcsolódott az autó lefulladásgátló automatikája. "Tapasztalatlan versenyzők gyakran járnak így" - írták. "Ahogy lelassítanak, hogy megállítsák az autót, vagy kis sebességgel kanyarodjanak (például a garázsba), elveszik a gázt, és hagyják leesni a fordulatszámot. Az ECU (az elektronikus vezérlőegység) észleli ezt, ezért 50%-os állásba kapcsolja a motor fojtószelepét, miközben a váltó még egyesben van. Ez pontosan ilyen hirtelen gyorsulást okoz."

Az incidens tényét a Marussiánál is megerősítették. "Reggel 9.15 perc körül a Marussia F1 Team tesztpilótája, Maria de Villota balesetet szenvedett a csapat MR-01-es versenyautójával a duxfordi reptéren, ahol ma vezette először az autót" - írták. "Mariát kórházba szállították. Miután az állapota világossá válik, újabb közleményt adunk ki."

A kelet-angliai mentőszolgálat szóvivője, Gary Sanderson elárulta, hogy de Villota sérülései "életveszélyesek", és most a cambridge-i Addenbrookes Kórházban ápolják. A Magpas nevű helikopteres mentők magyar idő szerint délután 2 óra körül arról számoltak be, hogy a hölgy állapota stabil, és a fején illetve az arcán szenvedett sérüléseket. A Marussia 4 órakor újabb közleményt adott ki, amelyben kifejtették, hogy de Villota "a a lehető legjobb ellátásban részesül", eszméleténél van, és folyik az alapos kivizsgálása.

A 32 éves versenyezőnő nem számít tapasztalatlannak, hiszen korábban indult a WTCC-ben és a Superleague Formulában is, előzőleg pedig évekig a spanyol F3-ban vett részt. Tavaly augusztusban egy 2009-es évjáratú Forma-1-es Renault-t is vezethetett Paul Ricard-ban. Nem titkolta, hogy tartalékpilóta szeretne lenni. A Marussia idén márciusban szerződtette le. Édesapja, Emilio szintén F1-es versenyző volt, 1977-ben két nagydíjon állt rajthoz egy McLarennel.

Forrás: AFP

A Forma-1 szabályai szerint a szezon közben is megengedett egyenesfutási teszteken az autókat aerodinamikai méréseket és rendszerellenőrzéseket végezve csak egyenes vonalban üzemeltetik nagy sebességgel, ezért egyáltalán nem számítanak veszélyesnek.