Vágólapra másolva!
Bár a Lotus vezetői mérgesek amiatt, hogy az FIA betiltotta a reaktív futóművüket, azt mondják, ez nem fog jelentősen kihatni a teljesítményükre.

A Renault-ról az idén Lotusra átkeresztelt istálló nagy felbolydulást okozott a szezon előtt, amikor kiderült, hogy egy új, reaktív első futóművet tervezett 2012-re.

Ennek különlegességét az jelentette, hogy vízszintesen tartotta volna az autót fékezés közben, ami aerodinamikai szempontból előnyös. Több rivális csapat (Ferrari, Mercedes) azonnal bejelentette, hogy elkezdik a saját változatuk kifejlesztését, mások viszont kivártak, mert úgy gondolták, hogy a rendszer nem lesz szabályos. Végül nekik lett igazuk, mert a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) illegálissá minősítette a hasmagasság-állítót. Az indoklás szerint azért nem engedélyezték, mert mozgó aerodinamikai eszköznek minősült.

A Lotus csapatfőnöke, Eric Boullier nem rejtette véka alá az új autó, az E20 bemutatóján, hogy csalódottak az FIA döntése miatt, mivel 2010 januárjában, a fejlesztés korai fázisában már kikérték a szövetség véleményét róla, és akkor még szabályosnak minősítették.

"El kell mondanom, hogy ez elszomorító" - nyilatkozta Boullier az Autosportnak a hasmagasság-állító betiltására reagálva. "Sok időt és energiát szántunk rá, meg persze sok pénzt is ráment arra, hogy felállítsunk egy innovációra képes stábot, amely munkára bírja az új rendszert. Több évünkbe telt, hogy ezt a futóművet kifejlesszük."

"Nyilvánvalóan nem vagyunk hülyék, minden alkalommal, amikor nekivágunk egy ilyen procedúrának, elmegyünk az FIA-hoz, és ők visszajelzést adnak az elképzelésünkről. Aztán, amikor elkezdenéd használni, és azt látod, hogy betiltják mindenféle egyeztetés nélkül, az mindig dühítő. Tiszteletben kell tartanunk a szabályt, de akkor is dühítő."

Forrás: Lotus
Eric Boullier és James Allison

A Lotus technikai igazgatója, James Allison nem fogalmazott ennyire sarkosan az Autosportnak adott interjújában. Ő úgy véli, a reaktív futómű betiltása a Forma-1-es rutinnak megfelelően történt, mivel a csapatok folyamatosan a szabályzat határait feszegetik, hogy előnyt találjanak maguknak."Őszintén, úgy gondolom, ez csak a Forma-1-es fejlesztéseket övező csatározások része volt" - nyilatkozta a technikai igazgató. "Akadt már erre precedens, nem igaz?"

"Sok-sok alkalom volt, amikor mi húztunk hasznot egy efféle döntésből, máskor viszont ellenünk irányult. De ez a Forma-1 része, mindenki megpróbál előállni olyan ötletekkel, amelyek új értelmezést jelentenek. Charlie (Whiting, az FIA versenyigazgatója - a szerk.) elmondhatja a véleményét, de aztán ő is hallhat más érveket, amelyek változtathatnak az álláspontján. Ez régóta hozzátartozik a sporthoz."

"Egy hasznos dolog így is volt benne, a mérnöki munka. Az emberek, akik dolgoztak rajta, ügyesek voltak. Még jóval az előtt, hogy a sajtóban felröppent volna a híre, az egész mezőny tudta, hogy ezen dolgozunk, és nagyon udvariasan nyilatkoztak róla. Nem új ötlet volt, már másoknak is eszébe jutott korábban. De megcsinálni más, az szép mérnöki teljesítmény volt."