Vágólapra másolva!
A szezon utolsó futama előtt köntörfalazás nélkül elismerik, hogy az eleinte zseniálisnak tűnő, előrevezetett kipufogóba tört bele a bicskájuk, így 2011-et kénytelenek kudarcként elkönyvelni.

A Renault egy fordulóval a szezon vége előtt kerek-perec elismerte, hogy 2011 kudarc volt a csapat számára, miután a nagy technikai áttörésnek szánt előrevezetett kipufogó végzetes zsákutcának bizonyult.

"Én ezt egy merész, de balul elsült kísérletként könyveltem el" - mondta a jövőre Lotusszá átvedlő Renault technikai igazgatója, James Allison. "A csapatok közül egyedül mi készítettünk előrevezetett kipufogót, és a szélcsatornában látott adatokon felbátorodva nagy reményeket fűztünk hozzá."

Az ellenfelek többsége kezdettől fogva kétkedéssel figyelte a Renault próbálkozását, mert sok mérnök már akkor is úgy vélte, hiába jár aerodinamikai előnyökkel, ha a kipufogógázt a padlólemez eleje alá irányítják, növelve ezzel a szívóhatást, a leömlő formája és a karosszéria potenciális túlmelegedése súlyos problémákat okozhat.

Igazuk is lett. Ráadásul, árulta el Allison, a Renault hiába ért el figyelemreméltó időeredményeket az előszezoni tesztek elején, a csapatnál már akkor sem voltak elégedettek a rendszer teljesítményével.

"Miután elkészült, az autó látszólag gyors volt, noha már az első teszten nyilvánvalóvá vált, hogy nem nőtt annyival a leszorítóerő, mint vártuk" - mondta. "A szezon ezek után mindenkinek nehéz volt Enstone-ban. Az elrendezést, amely oly ígéretesnek tűnt, s amit szinte lehetetlen lett volna lemásolni, ha beválik, problematikusnak bizonyult továbbfejleszteni, és a lassú kanyarokban olyan eredendő hiányosságai voltak, hogy ez egész évre a gyenge pontunkká vált."

"2012-ben új szabályokat vezetnek be a kipufogókra vonatkozóan, akkor tiszta lappal indulunk."

Forrás: Renault

A Renault az idény első felében még rendszeresen pontokat tudott szerezni, sőt, két versenyen a dobogóra is feljutott, utána azonban kiütközött, hogy az előrevezetett kipufogót gyakorlatilag lehetetlen volt fejleszteni, és az istálló lemaradt a fegyverkezési versenyben.

Az Abu-Dzabi Nagydíjat követően már Vitalij Petrov is nyíltan kritizálta a Renault-t, amiért stratégiai hibákkal rontotta tovább az esélyeit, s bár utólag bocsánatot kért a kirohanásáért, a csapatfőnök Eric Boullier elismerte, hogy a megpróbáltatások közepette nehéz volt tartani a lelket az istálló tagjaiban.

"Amikor gyűjtögetjük a pontokat, és jó eredményeket érünk el, az motiválja a csapatot, és mindenki jókedvű" - mutatott rá. "Amikor viszont nem vagyunk formában, és más gondjaink is vannak, nehéz fenntartani az egység morálját."

"A hosszú és kemény szezon folyamán ez egyre nehezebbé válik, de remélhetőleg sikerült legalább részben megőriznünk az emberek lelkesedését az utóbbi hetekben elszenvedett megpróbáltatások közepette is. India és Abu-Dzabi számunkra gyenge versenyek voltak, de fontos, hogy ne tévesszük szem elől a célunkat, és kiélvezzük a szezon utolsó nagydíját."

A konstruktőri 5. helyen álló Renault a Brazil Nagydíj előtt 15 ponttal előzi meg üldözőjét, a Force Indiát, ezért várhatóan már nem csúszik majd hátrébb az összetettben.