Vágólapra másolva!
Az orosz versenyző egy interjúban elárulta, hogy a szerződése kiköti: nem kritizálhatja a csapatát, mégis annyira elege lett, hogy nem bírt magával, és kitálalt. Ezzel a jövője is veszélybe kerülhetett.

A Renault Ausztráliában és Malajziában két dobogós helyezéssel kezdte a szezont, amely Kanadáig biztatóan alakult számukra. Addig, vagyis az első hét versenyen 60 pontot szereztek, és a konstruktőri összetett 4. helyén álltak, megelőzve a Mercedest. Utána azonban hirtelen hullámvölgybe kerültek, s azóta sem tudtak kilábalni belőle: a Montreal óta megrendezett tizenegy futam alatt csupán 12 ponttal gazdagodtak, így visszaestek az 5. helyre, és már a Force India is csak 15 pontra van tőlük. Eközben korábbi riválisuk, a Mercedes magára talált, 107 pontot gyűjtve.

Versenyzői eddig nem kritizálták a Renault-t, Vitalij Petrov azonban nem bírta tovább türtőztetni magát, és egy orosz tv-csatornán meglepő nyíltsággal kitálalt, valóságos rohamot indítva saját csapata ellen. Elsősorban stratégiai téren adott hangot az elégedetlenségének.

"Sajnos nem mondhatok semmi rosszat a csapatról, ez le van írva a szerződésemben" - kezdte a Russia 2-nek adott nyilatkozatában. "Ám a sajtóban már úgyis sok mindent megírtak. Sokan észrevették, hogy a csapat bírálta a versenyzőit. De elnézést kérek, nyugodtan el lehet olvasni az általam adott interjúkat: én sohasem kritizáltam a csapatot, pedig rengetegszer leszerepeltünk. Mégis mennyit veszítettünk a bokszkiállásokkal? A stratégiával?"

"Legalább tíz versenyen buktunk pozíciókat, vagy még többön. Még a lassabb autóval is szerezhettünk volna pontokat, ha jó a stratégiánk. Én azonban nem mondhattam el az interjúkban, hogy a bokszkiállásoknál vesztettük el a lehetőségeinket, és most sem beszélhetek erről. De nem tudom tovább tartani a számat - betelt a pohár. Többé nem tarthatok mindent magamban."

Forrás: Renault

Már hónapok óta olyan hírek terjednek a paddockban, hogy a Renault-nál káosz uralkodik. Az istálló Robert Kubica ralibalesete miatt eleve lépéshátrányban vágott neki a szezonnak, és a sérült lengyel helyére Nick Heidfeldet voltak kénytelenek szerződtetni, akit azonban tizenegy forduló, a Magyar Nagydíj után menesztettek - dacára annak, hogy akkor több pontja volt, mint Petrovnak, és még mindig csak kettővel van kevesebb.

Emellett a Renault sportigazgatója, Steve Nielsen június végén lemondott, mert a főnökei a tudta nélkül rendeltek meg egy hatékonysági tanulmányt a csapat működéséről. A helyére John Wickham lépett, aki azonban október végén maga is önként távozott. A 2005-ös és 2006-os világbajnokságot Fernando Alonsóval megnyerő Renault az elmúlt években sok kulcsfiguráját veszítette el: korábban elhagyta őket a spanyol egykori versenymérnöke, Rod Nelson, míg Flavio Briatore és Pat Symonds a szingapúri ütközésbotránynak estek áldozatul, aztán tavaly a technikai igazgató, Bob Bell is távozott.

Közben az istálló új tulajdonosa, a Genii Capital felvásárolta a Renault részesedését, de a csapatfőnök, Eric Boullier folyamatosan kénytelen volt cáfolni, hogy elmaradtak törlesztőrészletekkel a francia autógyárnak. A legutóbbi pletykák szerint pedig elképzelhető, hogy már Kubica sem akar a Renault színeiben visszatérni.

Impotens fejlesztések

Azt a Renault-nál is elismerték, hogy a szezon előtt még titkos fegyvernek vélt előrevezetett kipufogó zsákutcának bizonyult, mert nem maradt benne fejlesztési potenciál, és a lassú kanyarokban szinte kezelhetetlenné tette az autót. Petrov szerint a csapat régóta egy helyben topog.

"Az év elején, az első öt-hat versenyen nagyon erősnek tűntünk. A Red Bull-lal vagy a McLarennel nem tudtuk felvenni a harcot, de a Ferrarihoz egész közel voltunk, a Merccedesnél pedig sokkal gyorsabbak" - mondta. "A Q2-ből egyetlen garnitúra gumi felhasználásával is simán bejutottunk a Q3-ba. Ehhez még nem is volt szükségünk százszázalékos erőbedobásra - az első hat versenyen könnyen ment."

"Amikor azonban megérkeztek a fejlesztések a szélcsatornából, az új alkatrészek az előrevezetett kipufogó miatt egyáltalán nem működtek. Átalakítottuk az első szárnyat, a hátsó szárnyat, a diffúzort, a padlólemezt - bármit cseréltünk is ki, nem számított."

"Úgy tíz versenyen át nem kaptunk semmit, ezért gyakorlatilag ugyanazzal az autóval versenyeztünk, mint amivel nekivágtunk az idénynek."

Bár Petrovnak elvileg 2012-re is érvényes szerződése van a Renault-val, a kirohanása után veszélybe kerülhet a pozíciója. Bruno Senna pilótaülésére már eddig is többen pályáztak, Kubica mellett például Romain Grosjean. Az orosz sem érzi biztonságban magát.

"Minden egyértelmű: szerződésem van" - mondta. "De ahogy már máskor is említettem, egy bizonyos összegért még Kimi Räikkönent is ki lehetett tessékelni az F1-ből. Ebben a világban nehéz tenni bármit is, ha valaki el akar távolítani."