Vágólapra másolva!
A FOTA Christian Horner szerint "keresztúthoz" érkezett. Ha az istállók nem jutnak dűlőre az önkéntes költségkorlátozási egyezményt illetően, a szövetségük felbomolhat. Martin Whitmarsh úgy véli, még van remény.

A csapatok által vállalt önkéntes költségkorlátozási egyezmény, az RRA miatt keletkezett feszültség akár szét is robbanthatja az istállók szövetségét, a FOTA-t, miután a Koreai Nagydíj hétvégéjén a sport több vezető személyisége felhívta a figyelmet rá, hogy ez valós veszély.

A csapatok egységes fellépésének a FOTA zászlaja alatt annak idején nagy szerepe volt abban, hogy nem fogadták el a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) korábbi elnöke, Max Mosley által indítványozott, 40 millió brit fontos éves költségplafont. Az alku részeként cserébe önként vállalták, hogy az RRA keretében maguk állapodnak meg a gazdasági válság miatt elkerülhetetlen költségcsökkentésről.

Az RRA hatékonysága azonban nemrég megkérdőjeleződött, amikor rivális alakulatok azzal kezdték vádolni a Red Bullt, hogy átlépte a megengedett határt. Ezt ők tagadták, és nem könnyű rájuk bizonyítani, mert a csapatok könyvelése nem nyilvános. "Ha ez a bizalmatlanság fogja jellemezni, akkor mire való egyáltalán a FOTA?" - firtatta a Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domenicali Koreában. "Mindannyian tudjuk, hogy a FOTA eredetileg miért jött létre, de most át kell gondolnunk, hogy szükség van-e még rá. Mik a céljai, van-e jövője?"

A Red Bullt irányító Christian Horner szerint a szövetség "keresztúthoz" érkezett, mert "tisztáznia kell az alapkérdéseket, különben megszűnik. Ennyire egyszerű. A legfontosabbak természetesen a Concorde Agreement, hogy azzal milyen irányba haladjunk, valamint az RRA. Ha a FOTA-n belül nem sikerül dűlőre jutnunk ezekben a kérdésekben, akkor mire való az egész?"

A FOTA elnöke, a McLaren-főnök Martin Whitmarsh viszont nem tart széthúzástól, és úgy véli, a csapatoknak büszkének kellene lenniük az együtt elért eredményeikre. Azt ugyanakkor elismerte, hogy csak annyit tudnak megvalósítani, amit valóban meg is akarnak, és ő sem maradéktalanul elégedett az eredményeikkel.

"A stratégiai döntéseink többségéhez százszázalékos egyetértésre van szükség egy olyan sportban, amit az egók, az erős személyiségek, a versenyszellem és a paranoia ural, mégis fantasztikus dolgokat értünk el" - mondta az Autosportnak. "A nagy csapatok kiadásait valóban csökkentettük, és megvalósítottunk sok ötletet - a DRS vagy a közönségfórum is a FOTA elképzelése volt."

"Ez (a koreai) a McLaren 700. nagydíja volt, és amióta versenyzünk, 107 csapat szűnt meg. Én többek között azért szánok időt a FOTA-ra, mert az a véleményem, hogy kötelezettségeink vannak ezen a téren - nem engedhetjük meg, hogy olyan ütemben daráljunk be istállókat, mint az elmúlt években vagy általában a sport története során."

"Tartozunk annyival, hogy megpróbálunk segíteni a bajban lévő csapatoknak a túlélésben. Némelyiknél nyíltan elismerik, hogy a FOTA nélkül már nem is léteznének."