Vágólapra másolva!
A Magyar Nagydíj hétvégéjén egy sajtóvacsorán találkozhattunk David Coultharddal, a Williams, a McLaren és a Red Bull egykori pilótájával, aki az utóbbi csapatnak már a nagykövete is. A pár éve visszavonult, jelenleg tanácsadóként és tv-kommentátorként dolgozó skót a csoportos interjúban elárulta, hogy miért nem bánja, hogy az ő idejében még nem voltak gyorsak a Red Bull autói, és azt is, hogy milyen tanácsokat tud adni Webbernek.

Miért választotta a Red Bullt annak idején?

A Jaguar-csapat a Ford tulajdonában volt, és akkoriban nem volt különösebben sikeres. Még ha a források és a technológia rendelkezésre is áll, ezek nem tervezik meg magukat és nem fejlesztődnek maguktól. Okos, intelligens mérnökökre, tervezőkre, motivált emberekre van szükség, akiknek helyes a hozzáállása. Mindannyian ismerünk embereket az életben, akiknek az első válasza nem lett volna. Könnyebb nemet mondani, mint igent. A Forma-1-ben olyan emberekre van szükség, akiknek az első válasza igen, még akkor is, ha azt kéred tőlük, hogy másszák meg a Mount Everestet.

Számomra, tíz évvel a Forma-1-es debütálásom után ez egy igazi kihívás volt, hogy lehetőséget kaptam a csapattól. Mielőtt aláírtam volna a szerződésemet, találkoztam a Red Bull tulajdonosával, mert tudni akartam, hogy teljes vállszélességgel a csapat mögött áll-e. Tudják, ha olyan csapatoknál versenyzett valaki, mint a Williams, vagy a McLaren, akkor a legutolsó dolog, amit akar a pályafutása végén, hogy a mezőny hátsó végébe kerüljön. Az ő elkötelezettsége a Forma-1 irányába szükséges volt ahhoz, hogy összegyűljenek a Red Bull mai emberei, realisztikus volt, de hitt a csapatban. Nem volt meglepetés számomra, hogy az egyik kulcsember, akit a csapathoz akart hívni, az Adrian Newey, a Forma-1 legsikeresebb konstruktőre volt, akivel együtt dolgoztam a Williamsnél és a McLarennél is. Ha van egy titkos összetevője annak, hogy hogyan lehet nagydíjakat nyerni, akkor ő az a személy, akivel nagyon jó elkezdeni a munkát. Ez volt kezdetben az a dolog, amire Christian (Horner, a csapatfőnök - a szerk.) fókuszált.

Nyilvánvaló, hogy én kifogytam a tehetségemből és a lehetőségekből, mire a csapat az élmezőnybe került, de Sebastian és Mark is nagyon tehetséges versenyzők, akik ösztökélik egymást, és tudják, hogyan kell versenyeket, bajnokságot nyerni.

A Red Bull egy viszonylag fiatal csapat, amely máshogy látja a dolgokat, és megváltoztatta az egész paddock hangulatát. Jöttek ezzel a nagy Energy Stationnel (a Red Bull motorhome-ja- a szerk.), amely akkora, hogy a Red Bullnak és a Toro Rossónak is otthont biztosít. Ráadásul ezt megnyitották az egész paddock számára, a versenyeket onnan lehet követni. A múltban azokat, akiknek nem volt kapcsolata a csapattal, általában nem látták szívesen a motorhome-okban, az újságírókat is csak akkor, amikor sajtótájékoztató volt. A Red Bull megváltoztatta a dolgokat, a többi csapatnak is utánoznia kellett ezt, az egész paddockot partnerként kellett tekinteniük. A Red Bull úgy állt ehhez hozzá, hogy mindenkit szívesen látott, és ez a fajta hozzáállás megváltoztatta a többi csapatot is.

Nagyon boldog vagyok, hogy a része lehettem ennek az utazásnak, és hogy jelenleg is kapcsolatban vagyok a csapattal. Ezen kívül versenyzem is a DTM-ben, a Német Túraautó Bajnokságban. Mindent egybevetve úgy gondolom, hogy az a mód, ahogyan a csapatot felépítettük egy bizonyos szintről oda, hogy most versenyeket nyer, egy tökéletes példája annak, hogyan is kell ezt csinálni. Felráztuk az egész paddockot, és pontosan ez volt a cél.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Coulthardtól jobbra Andreas Sigl, az Infiniti F1-es projektjének vezetője

Az út, ahogy elérsz a csúcsra, több szempontból sokkal izgalmasabb, mint amikor már eleve ott vagy. Ha a te csapatod a legjobb, akkor állandóan nagy a nyomás, elvárják, hogy folyamatosan, időről-időre azon a magas szinten teljesítsen. Amikor az első pole pozíciódat, az első győzelmedet, az első világbajnoki címedet nyered meg, az rettentő izgalmas.

Feltételezem, körülnézve az asztal körül, hogy itt mindenki elvesztette már a szüzességét. Csak egyszer lehet ezt elveszteni, csak egyetlen első alkalom van. Remélhetőleg, ha szerencsés vagy, a második alkalom is csodálatos lesz, legközelebb meg már több a tapasztalatod, stb. Ez arról szól, hogy milyen az első élmény, utána mindig más lesz.

A Red Bull, a paddock szóhasználatával élve party-csapatból az egyik élcsapattá vált, ez persze nyomással is jár, már nem lehetünk ugyanazok, akik régen. Ez olyan, mint amikor egy ember felnőtté válik, és a tinédzserkora sosem tér vissza, felnőttként már felelősséget kell vállalnia, és a tudása, tapasztalata is sokkal több, mint régen. Amit most a Red Bull tehet, az az, hogy továbbra is a legjobb próbál maradni, megpróbál megnyerni minden versenyt, ezzel inspirálni, motiválni magát. Bár, ahogy azt a történelemből tudjuk, a gazdasági életben lehetetlen, hogy akármilyen üzleti tevékenység, befektetés mindig a topon legyen, ha mégis így van, akkor a versenytársak nagyon gyengék. A Forma-1-ben viszont mindenki komolyan veszi a versengést, de más a megközelítésük. A Ferrari például egy sikeres autógyártó, amely a motorsportot marketing-eszköznek használja már a kezdetektől, a McLaren viszont csak a 90-es években épített először utcai autót, a McLaren F1-et, az ő fő profiljuk nem az autógyártás, hanem a versenyzés.

Nekem, mint versenyzőnek nagyon érdekes volt, hogy visszaléptem a versenyzéstől, és kezdtem belelátni a Forma-1 üzleti oldalába. Amikor versenyző vagy, a beállítások megtalálásával foglalkozol, meg azzal, hogy megpróbálod megverni a csapattársadat, nincs igazán lehetőséged arra, hogy értékeld azt az üzleti tevékenységet, ami körülvesz.

Tudjuk, hogy az Infiniti azt tervezi, hogy a Red Bull Racinggel közösen utcai autót épít. Hogyan látja ezt az együttműködést, és milyen szerepe lehet önnek ebben?

Következő kérdés? (nevet.) Meg kell nézni, hogy a Red Bull, mint vállalat hogyan nőtte ki magát. Mateschitz úrnak volt egy ötlete, hogy behozza azt az italt Európába, amit a taxisofőrök ittak Ázsiában, aztán megvásárolta ezt a koncepciót, újracsomagolta, kitalált hozzá egy márkanevet, Európára szabta a marketing-koncepciót. Amikor ennek a folyamatnak az első szakaszára tekintünk, akkor még senki sem értette, hogy mi ez az energiaital, miért ilyen kicsi a doboza, és hogyan működik. Ma már nyilvánvalóan látszik, hogy egy új piacot teremtett ezzel. A bikás logó ma már számos helyen megjelenik repülőgépektől a Forma-1-es autókon át számos más sportágig, van futball- és hokicsapata is a cégnek. Nem csak a Red Bull név közös ezekben, Mateschitz úr a tulajdonosa ezeknek a csapatoknak, ami nem csak a közös irányítás miatt fontos, de a kéznyomát is rajta hagyja ezeknek minden aspektusán, és ez így lesz akkor is, amikor a Red Bullnak már lesz egy utcai szupersportkocsija. Ebben az Infiniti a partner, így valószínűleg meg fog valósulni.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Coulthard Thomas Scarpellóval, az Infiniti globális marketing igazgatójával

Mit gondol, a Red Bull mit adott a Forma-1-nek?

Nos, amit már az elején elmondtam, megnyitotta a paddockot. Tudjuk, hogy a Forma-1 egy nagyon exkluzív klub, nehéz bejutni, különösen a paddockba, az F1-ben rengeteg érték gyűlik össze, ez egy nagyon magas technikai színvonalon üzemelő üzlet. Nem csoda, hogy rengeteg cég használja arra, hogy népszerűsítse a termékét, mivel ez a legnézettebb sportesemény az olimpia és a futball világbajnokság után, de azokat csak négyévente egyszer rendezik meg.

A Red Bull korábban is résztulajdonosa volt több csapatnak éveken keresztül, de nem volt beleszólása, hogy melyik irányba tartsanak a dolgok. Ezért amikor volt lehetőség, megragadta, és vett egy Forma-1-es csapatot, aztán a Toro Rossót is. Újfajta megközelítést hozott a Forma-1-be, nem arra ment ki a dolog, hogy több autót adjanak el, hanem hogy minél több energiaitalt. Korábban, amikor a McLarennél voltam, elképzelhetetlen lett volna, hogy nyitva legyen a motorhome bárki számára, hogy zenét játsszanak benne, hogy az újságírókkal együtt étkezzünk, Ron Dennis például megőrült volna ettől a gondolattól. A világ megváltozott, a Red Bull új sztenderdeket állított fel, elhozta a rock & rollt a Forma-1-be.

Tudjuk, hogy tanácsadóként dolgozik a Red Bull csapatánál. Mit tud elmondani a munkájának erről a részéről?

A munkám szignifikánsan változott ahhoz képest, amikor 2008-ban visszavonultam. Akkor még tartalék pilóta maradtam, mentem tesztelésekre. Ez a szerepem lecsökkent, amikor elkezdtem a televízióban kommentátorként dolgozni, mert nem lett volna helyénvaló, ha úgy nyilvánítom ki a véleményemet, hogy még egy csapatnak a tagja vagyok. Mint tudják, azóta már a DTM-ben versenyzem, így továbbra is élvezhetem a versenyzést a versenypályán, úgy, hogy a Forma-1 iránti elkötelezettségem egy cseppet sem csökkent.

A Red Bull megalkotott egy nagyon jól működő programot, Christian (Horner) végzi az operatív ügyek vezetését, Adrian (Newey) a technikai főnök, ez bevált. Persze nem lehet tökéletesnek sem mondani a szervezetet, mert az egyéniségek szerepe is bejön, ha 500 főt kell irányítani.

Kattintson tovább a második oldalra, ahol Coulthard kielemzi az idei szezont.