Vágólapra másolva!
Az FIA az utolsó utáni pillanatban, szombat reggel úgy döntött, mégis visszavonja a Renault motorokra vonatkozó engedményt, és nem teszi lehetővé, hogy a többieknél nagyobbra nyissák a fojtószelepet gázelvételnél.

A pénteki, önmagában is groteszk csavar után, a 25. órában újabb váratlan fordulat állt be a befújt diffúzorok ügyében, amikor a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szombat reggel, röviddel a Brit Nagydíj harmadik szabadedzésének kezdete előtt úgy döntött, mégsem engedélyezi a Renault motort használó csapatok számára, hogy gázelvételnél 50 százalékos állásig nyissák ki a fojtószelepet.

Az új, Silverstone-ban hatályba lépő szabályértelmezés szerint a fojtószelep csak 10 százalékig lehetne nyitva, amikor a versenyző nem nyomja a gázt, hogy a diffúzorba olyankor ne lehessen nagy energiájú gázt áramoltatni a kipufogón keresztül. A Renault azonban azzal érvelt, hogy a motor megbízhatósága érdekében nem zárhatják el a szelepet, és mivel bizonyítani tudták, hogy már a befújt diffúzorok megjelenése előtt, 2009-ben is így használták a vezérlést, az FIA hajlandó volt kivételt tenni velük. A Lotus Renault számára még ez is érvágás volt, mert az ő autójukban eddig 90 százalékos állásban maradt a fojtószelep gázelvételnél, a Red Bullnak azonban, amely csak 45 százalékig nyitotta ki, semmilyen változást nem jelentett volna.

A Mercedes motoros csapatok számára pedig azt engedélyezte az FIA, hogy motorfék-üzemmódban is gyújtás alatt működtethessenek négy hengert a nyolcból, mert a forgattyúházban uralkodó nyomást csak így tudják kordában tartani, tehát nem aerodinamikai okokból van szükségük erre. A Mercedesnél azt állítják, ez a teljesítményre semmilyen hatással nincs, amiről az FIA-t is sikerült meggyőzniük.

A kompromisszummal a Red Bull és a McLaren is elégedetlen volt. Christian Horner és Martin Whitmarsh a péntek délutáni sajtótájékoztatón nyílt vitába keveredett, és a szombat délelőtti szabadedzés már javában folyt, amikor Horner a Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey társaságában elhagyta szokásos helyét a bokszutcában, hogy megpróbáljon alkudozni az FIA versenyigazgatójával és technikai megbízottjával, Charlie Whitinggal.

A BBC úgy tudja, heves veszekedés alakult ki közöttük. Az FIA szombat reggel kiadott, 26-os számú technikai direktívájában az állt, hogy a Renault motorok szelepnyitásával kapcsolatosan csütörtök óta felmerült bizonyítékokat ezen a hétvégén mégsem vehetik figyelembe. Hogy azért nem, mert csütörtökön már lezajlott a gépátvétel, de a következő futamtól, a Német Nagydíjtól mégis érvényes lesz az 50 százalékos engedmény, az a direktívából nem derül ki. A szövegezés alapján azonban valószínűnek tűnik, hogy az FIA egyszerűen azért visszakozott, mert a Red Bull és a Renault túl későn nyújtotta be a perdöntőnek tekintett bizonyítékokat. A TD26-os dokumentumban az áll, hogy a Mercedes motorokra vonatkozó kivétel "már a nagydíjhétvége kezdete előtt az összes gyártó előtt ismert volt".

Whiting végül helyi idő szerint 11:30-ra rendkívüli ülésre hívta össze az F1 Technikai Munkacsoportját, hogy együtt vitassák meg a kérdést. "Fontos, hogy minden istálló elküldje egy vezető beosztású technikai szakemberét, és javasoljuk, hogy vegyenek részt rajta a csapatfőnökök is" - írta.