Társoldalunk:

A McLarent durván sújtotta a diffúzortiltás

2011.07.09. 20:24

Ezzel magyarázzák, hogy a silverstone-i időmérőn gyengék voltak. A csapatok vasárnap reggel ülnek össze eldönteni, hogy ejtsék-e a tilalmat. Martin Whitmarsh "paranoiától" tart.

Kérészéletűnek bizonyulhat a leszorítóerőt gázelvételnél is növelő befújt diffúzorokra vonatkozó tilalom, amit csak a Brit Nagydíj hétvégéjén vezettek be, de a következő versenytől máris feloldhatják. A McLaren számára azonban ez is elég volt ahhoz, hogy hazai közönsége előtt fényévnyi távolságra kerüljön a Red Bulltól és a Ferraritól.

Jenson Button a szombati időmérőn még a 3. helyezett Fernando Alonsótól is 1,3 másodpercre lemaradt, míg Lewis Hamilton hátránya 1,8 másodperc volt, ő csak a 10. rajtkockát tudta megszerezni. A csapatfőnök, Martin Whitmarsh szerint a McLarennél "gyanították", hogy a tilalommal veszíteni fognak, mert az elmúlt tizennyolc hónapban "különösen sokat" foglalkoztak a speciális diffúzorral.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Silverstone-tól kezdve gázelvételnél csak 10 százalékos állásba engedte volna kinyitni a fojtószelepet, mivel azonban kiderült, hogy így egyes motorok - leginkább a Renault - megbízhatatlanná válnának, egyedi felmentéseket adtak a tilalom hatálya alól. Ez heves vitákhoz vezetett, ezért a csapatok műszaki igazgatóiból álló Technikai Munkacsoport (TWG) szombat délelőtti rendkívüli ülését követően az FIA úgy döntött, ha az összes istálló elfogadja, már a következő versenytől feloldja a befújt diffúzorok használatára vonatkozó korlátozást.

Ám korántsem biztos, hogy erre mindenki áldását adja. A TWG tagjai vasárnap délelőtt fél tizenegykor újra találkozni fognak, hogy eldöntsék a kérdést, s noha a Red Bull, a McLaren és a Ferrari hajlandó lenne ejteni a tilalmat, mások - leginkább a Cosworth csapatai, amelyek nem alkalmaztak forró befújást - még nem biztosak ebben.

"Meghallgattam az összes érvet, most le kell ülnöm a cosworthös srácokkal és a mieinkkel, hogy átgondoljuk az álláspontunkat" - mondta a Williams technikai igazgatója, Sam Michael. "Persze attól, hogy nekünk lesz valamilyen véleményünk, az FIA még nem feltétlenül fogja osztani azt."

Michael mercedeses kollégája, Ross Brawn megerősítette, hogy "a Red Bull, a Ferrari, a McLaren és mi örömmel támogattuk azt a megoldást, amiről úgy éreztük, hogy a legjobb lenne az F1 szempontjából. Ugyanakkor néhány másik csapat most először értesült az indítványról, ezért át akarják gondolni, és csak holnap adnak rá választ."

A McLarennél paranoiától tartanak

Whitmarsh reméli, hogy mindenki tekintettel lesz az F1 érdekeire is, nem csupán arra, ami a saját szempontjából optimális. Szerinte a szezon további része a "paranoia" jegyében fog telni, ha nem oldják fel teljesen a tilalmat, mert az FIA kénytelen lesz egyedi engedményeket tenni a motorszállítóknak, amivel az összes csapat elégedetlen lesz, és úgy fogja érezni, hogy a többiekkel kivételeznek.

"Lehet, hogy mások még rosszabbul járnak. Minket azonban kétségtelenül súlyosan érintett a tilalom, romlott tőle az autónk teljesítménye, ami szerintem a stopper alapján is teljesen nyilvánvaló" - mondta Whitmarsh. "Nem jó, ha a szabályokat az év közben változtatják meg. Ha így történik, az a csapat, amely talán a legkeményebben dolgozott, hogy maximálisan kihasználja a szóban forgó szabályban rejlő lehetőségeket, különösen nagy hátrányba kerülhet."

Forrás: AFP

A befújt diffúzorokat jövőre már úgysem lehet majd használni, mert a 2012-es technikai szabályzat meghatározza, hogy a kipufogókat felülre kell kivezetni, nem a padlólemez alá. Whitmarsh szerint azonban erre az évre mindenkinek el kellene fogadnia, hogy a hirtelen bevezetett tilalom nem igazságos.

"Akár szereti valaki a forró befújásos diffúzorokat, akár nem, valószínűleg az a legigazságosabb, ha megtartjuk őket" - vélte. "Valenciáig úgyszólván szabad volt a vásár ezen a téren. Jóhiszeműen úgy gondoltuk, hogy élhetünk ezzel a lehetőséggel, ezért kifejezetten ehhez fejlesztettük a motort, ehhez fejlesztettük az autónk aerodinamikai alapkoncepcióját, menetdinamikai tulajdonságait és beállításait. Mindent ebben a tudatban tettünk. Tizennyolc vagy tizenkét hónappal ezelőtt még senkinek nem jutott eszébe panaszkodni rá, úgyhogy szerintem ez lenne a legsportszerűbb (ha feloldanák a tilalmat)."

Még amennyiben így is történik, azok a csapatok, amelyek nem használnak sem forró, sem hideg befújást, elvileg megóvhatják a versenyek végeredményét azon az alapon, hogy a megoldás szerintük szabálytalan. Ám eddig egyedül a Hispania fenyegetőzött ilyesmivel még a Monacói Nagydíj előtt, s ők azóta Daniel Ricciardo révén közeli kapcsolatba kerültek a Red Bull-lal, valamint egy szélcsatorna révén, amit használhatnak a jövőben, a Mercedeshez is - ezért nem valószínű, hogy keresztbe akarnának tenni a két csapat bármelyikének.

A hétvégi Brit Nagydíjra azonban még biztosan érvényben marad a tilalom, így gázelvételnél többek között a Red Bull és a McLaren sem profitálhat az eddigi mértékben a diffúzor által kifejtett extra leszorítóerőből. Az időmérőn úgy tűnt, a Renault is különösen rosszul járt ezzel, bár Nick Heidfeld szerint "több tényező együttes következménye" volt, hogy ő csak a 16., Vitalij Petrov pedig a 14. rajtkockát tudta megszerezni.

KAPCSOLÓDÓ CIKK