Vágólapra másolva!
Daniel Ricciardo telefonon értesült róla, hogy a jövő hétvégi Brit Nagydíjon versenyzőként is bemutatkozhat a Forma-1-ben. A 22 éves ausztrállal a születésnapján ültünk le beszélgetni.

Forrás: AFP

Daniel Ricciardo két nappal 22. születésnapja előtt kapta meg a legnagyobb ajándékot: telefonon értesítették róla, hogy a jövő hétvégi Brit Nagydíjra már versenyzőként utazhat el. Talán nem mindenki örülne neki, ha kiderülne, hogy váratlanul éppen a Hispaniával, azaz a mezőny leglassúbb autójával dobják be a sűrűjébe, ám ő abban a szerencsés helyzetben van, hogy gyakorlásként foghatja fel a szezonból hátralévő 11 futamot. A Red Bull védenceként az év eddigi nyolc nagydíjának pénteki edzésnapján mindig vezethette a Toro Rossót, és a paddockban uralkodó vélemény szerint már rég lefutott ügy, hogy jövőre elfoglalja Jaime Alguersuari vagy Sébastien Buemi helyét. Rájuk nehezedik nyomás, nem Ricciardóra. Akinek az arcáról - amikor pénteken leültünk vele a beszélgetni a Hungaroringen, a World Series by Renault (WSR) hétvégi állomásán - erőszakkal sem lehetett volna letörölni a fülig érő vigyort. Nem véletlenül. Egyébként, noha ezt a párhuzamot még nyilván korai túl komolyan venni, 2007-ben egy bizonyos Sebastian Vettel, a Red Bull tehetségkutató programjának előző csillaga is éppen a WSR magyarországi fordulója után lépett tovább a Forma-1-be.

Tegnap örömhírt kapott: Silverstone-tól a Hispaniánál versenyezhet. Mit jelent ez a lépés a pályafutása szempontjából?

Azt gondolom, ez az utolsó lépcső a karrieremben, amit már kisfiú korom óta meg szerettem volna tenni. Az elmúlt másfél évben voltam a Red Bull és a Toro Rosso tartalékpilótája is, de fantasztikus érzés, hogy végre egyike lehetek annak a 24 versenyzőnek, aki feláll majd a rajtrácsra. Ezzel egy álmom válik valóra. Akkor is nagyon boldog vagyok, ha erre nem a Red Bull valamelyik csapatával, hanem a Hispaniával kerül sor. Ez nagy lehetőség számomra.

Ismer már valakit a Hispaniánál?

Nem igazán! Tonióval (Liuzzival) már találkoztam párszor, de ő ott az egyetlen, akit ismerek. Telefonon beszéltem néhány emberükkel az elmúlt napokban, személyesen viszont csak a jövő héten fogok találkozni velük. Mivel ezen a hétvégén versenyem van, nem tudtam ellátogatni a főhadiszállásukra, szóval fogalmazhatunk úgy, hogy Silverstone-ban lesz mivel elfoglalnom magam.

Mivel újonc, és az elmúlt két évben nem indult F1-es futamon, a sportszabályzat elvileg lehetővé tenné, hogy a Brit Nagydíj előtt eltöltsön egy tesztnapot az autóban. Persze tudjuk, hogy a Hispania anyagi lehetőségei korlátozottak. Mire számít, lesz ilyen teszt?

Nem hinném. Szerintem a péntek délelőtti szabadedzésen ülhetek majd először az autóba. Még az ülésemet is csak jövő szerdán, a pályán fogjuk elkészíteni, úgyhogy nagyon zsúfolt az időbeosztásom. De legalább az egész hétvége a rendelkezésemre áll majd, beleértve az összes szabadedzést is, és ennek elégnek kell lennie ahhoz, hogy megbarátkozzak az autóval. Felkészültem a hétvégére. Az F1 egy teljesen külön világ, úgyhogy lehetetlen tökéletesen felkészülni rá, de amennyire lehet, menni fog.

Mikor és hogyan értesült a hírről?

Dr. (Helmut) Marko hívott fel, ő tájékoztatott róla. Úgy emlékszem, szerdán este, tehát csak néhány nappal ezelőtt. Valósággal sokkolt, amit mondott! Valahol a szezon közepén kezdeni mindig más, mint az elején. Ilyenkor nem lehet szó normális felkészülésről, nagyon szorít az idő, de boldog voltam, amikor meghallottam a hírt. Ha az ember bármilyen lehetőséget kap az F1-ben, azt komplett őrültség visszautasítani.

Kitűzött konkrét célokat a silverstone-i hétvégére?

A legfontosabb az lesz, hogy minél több kört tegyek meg, és mentálisan meg fizikailag is bírjam a teljes hétvége pörgését. Már az is komoly lépés lenne, ha eljutnék a célig, mert kiderülne, hogy ezen a szinten mire van szükség az eredményes versenyzéshez. Igyekezni fogok maximalizálni a pályán töltött időt. Silverstone-tól csak ezt várom, meg persze azt, hogy a tempóm közel legyen Tonióéhoz. Az ember mindig mérheti magát a csapattársához. Neki sok tapasztalata van, a Red Bullnál is ismerik, és tudják róla, hogy nagyon gyors tud lenni. Ha sikerül tartanom vele a lépést, az szerintem kezdetnek nagyon jó lesz.

Forrás: AFP

A szerződése csak a Brit Nagydíjra szól, vagy a szezon egész hátralévő részére?

Úgy tűnik, egészen a szezon végéig. Legalábbis ezt mondták nekem. Talán néhányszor ütközni fog a WSR és a Forma-1 időpontja, a barcelonai verseny és a Japán Nagydíj egyszerre lesz, és nem tudom, akkor mit szerveznek nekem.

Ezek szerint az F1 mellett tovább versenyez a WSR-ben is? Itt jelenleg 4. az összetettben, és még négy futamhétvége hátra van.

Így van. Folytatom ezt is, aminek különösen örülök, mert mi, autóversenyzők néha egyszerűen nem versenyzünk eleget, viszont van sok más jellegű elfoglaltságunk. Ha egyszerre indulok a két bajnokságban, az alaposan lefoglal majd, de minél több időt tölthetek az autóban, annál boldogabb vagyok, úgyhogy szívesen maradok itt is.

2009-ben Jaime Alguersuari is egyszerre indult a WSR-ben és az F1-ben, de azt mondta, utólag megbánta ezt, mert meg kellett osztania a figyelmét a kettő között. Nem tart attól, hogy ez a teljesítménye rovására megy?

Az igazat megvallva nekem ebben az évben az volt a tapasztalatom, hogy nem okozott problémát a péntek reggeli szabadedzésen átülni a Toro Rossóba, semmilyen hátrányt nem szenvedtem emiatt. A ma reggeli teszten pedig a WSR-autóhoz sem jelentett gondot újra alkalmazkodnom, azonnal gyors voltam vele. Úgyhogy én nem látom ezt akadálynak.

Nem törheti össze a fiatal versenyzők önbizalmát, ha egy sereghajtó csapatnál kell bemutatkozniuk, ahol egyrészt nincs esélyük villogni, másrészt mindig a mezőny végén kell vergődniük?

Nem hiszem. Ahogy már említettem, ugyanolyan autónk van, mint a csapattársunknak, úgyhogy ő jó összehasonlítási alap. Oké, ha Liuzzi folyamatosan egy másodperccel gyorsabb lesz nálam, az lerombolhatja az önbizalmamat. De lehet, hogy nem is vagyok elég jó, úgyhogy ez felfogható amolyan próbának is. Tisztában vagyok az istálló lehetőségeivel, ezért nem számítok rá, hogy a dobogós helyekért fogok küzdeni. Ha a csapattársamhoz képest gyors leszek, az pozitív hatással lesz az önbizalmamra.

Titkon nem számított arra, hogy esetleg a Toro Rossóval állhat rajthoz valamelyik idei versenyen? Pletykáltak arról, hogy bármikor beültethetik Sébastien Buemi vagy Jaime Alguersuari helyére.

Pletykák mindig keringenek. Engem is sokan faggattak arról, hogy mikor ültetnek be a Toro Rossóba, de valójában soha nem beszéltünk ilyesmiről a csapattal. Nekem az volt a személyes benyomásom is, hogy ők idén csak a pénteki szabadedzéseken számítanak rám, de a teljesítményemnek elégnek kellett lennie ahhoz, hogy 2012-re már versenyzőülést kapjak. Persze, vannak híresztelések, én azonban sohasem hittem el őket, s mivel a csapat nem mondott nekem erről semmit, nem volt okom azt hinni, hogy még az idén versenyezni fogok náluk.

Jövőre viszont úgyis fog.

Meglátjuk! Így is korábban kerülök be az F1-be, mint vártam. Majd kiderül, az idén hogyan boldogulok, de jövőre, bármilyen lehetőség adódik is, örömmel meg fogom ragadni.