Vágólapra másolva!
A Red Bull a technikai munkacsoport e heti ülésén fogja firtatni, hogy milyen alapon tiltják be két verseny múlva a diffúzorba vezetett kipufogókat. A Ferrari szerint "második világbajnokság" kezdődik.

Noha a montreali paddockban elterjedt hírek szerint a McLaren elégedett, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Brit Nagydíjtól kezdve betiltja a hideg és forró befújásos diffúzorokat is, a Red Bull pedig bosszús emiatt, a világbajnoki pontversenyt vezető istálló főnöke úgy véli, ez őket sem érinti hátrányosabban a többieknél.

Christian Horner az Autosportnak megerősítette, hogy a Red Bull a csapatok műszaki igazgatóiból álló technikai munkacsoport (TWG) csütörtöki ülésén, Londonban kérni fogja az FIA-től a speciális motorüzemmód betiltásával kapcsolatos részletek tisztázását.

"Ennek két vonatkozása van. Az egyikhez tartoznak a következmények, de nem hiszem, hogy (a tiltás) jobban vagy kevésbé fog érinteni minket, mint bármelyik másik csapatot" - mondta Horner. "A másik kérdés a szabályértelmezés módosításának mechanizmusa. Pontosan át kell látnunk, hogy milyen alapon lép életbe. Ezt mindenképpen tisztázni akarjuk a TWG ülésén, mert valószínűleg az a legjobb fórum ahhoz, hogy beszéljünk erről. Fel szeretnénk tenni néhány kérdést a határozatról, hogy tisztábban lássunk."

A "hidegbefújásos" technológiánál gázelvétel mellett csak levegő áramlik a diffúzorba, míg a "forróbefújásos" esetében ilyenkor fecskendeznek a hengerekbe benzint is, de késleltetik a gyújtást, hogy az üzemanyag a kipufogóban robbanjon be, növelve a kipufogóból a padlólemez alá jutó gáz energiáját. Mindkét módszer azt teszi lehetővé, hogy a diffúzor a gyors, de nem padlógázos kanyarokban is a normálisnál nagyobb leszorítóerőt fejtsen ki, bár ez a hatás a forró befújásnál fokozottabban jelentkezik.

Silverstone-tól mindkettőt tilos lesz alkalmazni, mégpedig a hivatalos indoklás szerint azon az alapon, hogy ha nem a meghajtással összefüggésben, hanem a leszorítóerő növelése érdekében nyitják vagy zárják, a pillangószelep mozgatható aerodinamikai eszköznek minősül. Az ilyenek használatát, a dönthető hátsó szárny kivételével, régóta egyértelműen tiltja a technikai szabályzat. Az FIA gázelvételnél ezentúl legfeljebb 10 százalékig engedné kinyitni a pillangószelepet. A Renault a hírek szerint jelenleg 90 százalékosra nyitja a sajátját.

A Cosworth motoros Virgint, Hispaniát és Williamst leszámítva az összes csapat forróbefújásos diffúzort használ, a tiltás tehát mindenkire hatással lesz. A legtöbben mégis úgy vélik, leginkább a Red Bull aránytalanul jó edzésteljesítménye fogja megsínyleni. A Ferrari főnöke, Stefano Domenicali egyenesen abban bízik, hogy Silverstone-ban új világbajnokság veszi kezdetét.

"Ott meglátjuk, milyen hatásai lesznek a kipufogókkal kapcsolatos szabálymódosításnak" - mondta Montrealban. "Kiderül, milyen szinten állunk ebben a második világbajnokságban, különösen, ami a nagy leszorítóerőt követelő pályákat illeti."

Az FIA 2012-től teljes egészében be akarja tiltani a diffúzorba vezetett kipufogókat, beleértve a speciális motorüzemmód nélküli, a pillangószelep mozgatása nélküli változatait is. A kipufogót a következő évtől a hátsó kerekek tengelye mögött 330 mm-rel, a diffúzor fölött, de a hátsó szárny alsó összekötőeleme alatt kell majd kivezetni, és a végét a hagyományos módon, függőlegesen kör keresztmetszetűvé kell lemetszeni. Ez a leömlő hosszúsága miatt okozhat technikai nehézségeket a csapatok mérnökeinek, azt pedig értelemszerűen lehetetlenné teszi, hogy a kipufogókat a padlólemez alá bújtassák.