Vágólapra másolva!
Egyes számítások szerint körönként akár nyolc tizedet is veszíthet a Red Bull a "forró befújásos" diffúzorok betiltásával.

Eredetileg a Spanyol Nagydíjtól szerette volna betiltani a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a kipufogóba vezetett diffúzorok "forró befújásos" változatának használatát, de a csapatok végül haladékot kaptak, hogy ne rohamtempóban kelljen átalakítaniuk autóikat. Jelen állás szerint a Kanadai Nagydíj lesz az utolsó olyan verseny, amelyen használni lehet a speciális diffúzorokat, és a tilalom bevezetése sokba kerülhet az éllovas Red Bullnak.

A forró befújásos technológia lényege, hogy a hengerekbe fecskendeznek ugyan benzint, ám az, mivel a gyújtást késleltetik, csak a kipufogóban robban be. Így gázelvételnél is lényegesen nagyobb energiájú gáz áramlik a diffúzorba, mint egyébként. Adrian Newey, a Red Bull technikai igazgatója Monacóban megmagyarázta, hogy miért halasztotta el az FIA a diffúzorok betiltását.

"Kétségtelen, hogy a Renault például motorfék-üzemmódban, a kipufogószelep hűtése érdekében maximálisra nyitja a pillangószelepet, enélkül a motorjuk megbízhatatlanná válna. Ezt a módszert évekkel ezelőtt, még a próbapados tesztelés fázisában hagyta jóvá az FIA, és nehezen tudnának változtatni rajta, a motorjuk ugyanis meghibásodhatna, ha ilyenkor zárva maradna a pillangószelep" - mondta Newey Monacóban.

Forrás: Red Bull Racing
Forrás: Red Bull Racing

A német Auto Motor und Sport és az olasz Autosprint című magazin szerint megbízhatósági szempontból nemcsak a Red Bullnak jön rosszul a tilalom, a diffúzorok betiltása a Renault-motor vezethetőségét is negatívan befolyásolja. A 2,4 literes egységet ugyanis kifejezetten úgy fejlesztették, hogy gázelvételnél is hatékony legyen aerodinamikailag, míg a riválisok utólag álltak át a technológia alkalmazására, bár a Ferrari nagyon jól elsajátította.

A német magazin számításai szerint a Renault- és Ferrari-motoros csapatok körönként nyolctizedes veszteséggel számolhatnak a diffúzorügy miatt. Jean Todt FIA-elnök azonban hajthatatlan a tilalommal kapcsolatban: "Ez a technológia nem más, mint értelmetlen üzemanyag-pocsékolás" - jelentette ki Todt. A mercedeses istállók jobban jöhetnek ki az ügyből, a német gyártó ugyanis teljesen eltérő filozófia alapján dolgozta ki a szelepvezérlést, így számára nem jelent akkora hátrányt, hogy változtatni kell a programozáson. Az FIA azt szeretné, hogy gázelvételnél a maximális állás legfeljebb 10 százalékába nyithasson ki a pillangószelep - ez az érték a csapatok többségénél most állítólag 45 százalék körül van, de a Renault-nál a 90 százalékot is eléri.