Vágólapra másolva!
Ugyan a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hivatalos bejelentése szerint 2013-tól 1,6 literes, négyhengeres turbómotorokat kell használni az F1-ben, a szervezet azt is megjegyezte, hogy kész változtatni a határidőn.

Hiába a csapatok többségének és Bernie Ecclestone-nak az ellenállása, az FIA hajthatatlan: a Motorsport Világtanács pénteki közleménye szerint már eldöntött tény, hogy 2013-tól 1,6 literes, négyhengeres turbómotorok használatára áll át a Forma-1. A Világtanács elfogadta a 2013-tól érvényes új szabályokat, amelyek az aerodinamikai előírásokat is érintik, cél a fogyasztás legalább 35 százalékos csökkentése.

Ugyan az FIA és Jean Todt elnök eddig hajthatatlannak tűnt a turbómotorok ügyében, a közlemény szerint van mód arra, hogy a 2013-as bevezetést eltolják. Erről szavazással dönthetnek a Motorsport Világtanács tagjai, de csak akkor, ha a Forma-1 résztulajdonosai, köztük a csapatok és motorgyártók ezt igénylik. Erre vonatkozóan június 30-i határidőt jelöltek ki.

Már decemberben döntött a 2013-tól érvényes szabályokról az FIA, azóta a Ferrari és a Cosworth is aggodalmainak adott hangot a fejlesztési költségekkel kapcsolatban. Todt elnök Törökországban ragaszkodott az új szabályokhoz, de annyi engedményt tett, hogy "új bizonyítékok" felmerülése esetén lehet változás. Erre utalhat a mostani közleményben szereplő június 30-i határidő.

A most elfogadott szabályzat értelmében az autók minimális tömege 660 kilogrammra emelkedik, az orrkúpot biztonsági okokból megemelik. Az 1,6-os motorok befecskendezési nyomása akár 500 bar lehet, maximum 12 ezres percenkénti fordulatszám mellett. Energia-visszanyerő rendszerekkel kell felszerelni az autókat, az aerodinamikai szabályok a 2011-es előírásokra támaszkodnak. Költéscsökkentési okokból korlátozzák a felhasználható sebességváltók számát.