Vágólapra másolva!
A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey bepillantást nyújtott abba, hogy az FIA a múlt héten miért gondolta meg magát hirtelen a diffúzorba vezetett kipufogók kapcsán.

Eddig nem volt világos, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) miért visszakozott a "forró befújásos" rendszerű diffúzorok betiltása terén. Ezeket eredetileg azonnali hatállyal, már a múlt hétvégi Spanyol Nagydíjtól kezdve szabálytalanná nyilvánították volna, de még a bejelentés napján meggondolták magukat, mert a lépés állítólag ilyen rövid idő alatt megoldhatatlan feladat elé állította volna a csapatok mérnökeit.

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey a Monacói Nagydíj csütörtöki hivatalos sajtótájékoztatóján nagyvonalakban azt is elárulta, hogy miért. "A szabályzatból nem derül ki elég egyértelműen, hogy motorfék-üzemmódban hogyan kell viselkednie a pillangószelepnek az alapjáratnál magasabb fordulatszám mellett" - magyarázta. "Kétségtelen, hogy a Renault például motorfék-üzemmódban, a kipufogó-szelep hűtése érdekében maximálisra nyitja a pillangószelepet, enélkül a motorjuk megbízhatatlanná válna. Ezt a módszert évekkel ezelőtt, még a próbapados tesztelés fázisában hagyta jóvá (az FIA), és nehezen tudnának változtatni rajta, a motorjuk ugyanis meghibásodhatna, ha ilyenkor zárva maradna a pillangószelep."

Míg a Renault (és a Red Bull meg a Lotus) érvelhet azzal, hogy a pillangószelepet nem a leszorítóerő növeléséhez, hanem a szelepek hűtéséhez nyitják ki, s így nem minősül mozgatható aerodinamikai eszköznek - ami a dönthető hátsó szárnyat leszámítva tiltott -, a más motorokat használó csapatok már kevésbé.

Amennyire tudni lehet, a "forró befújásos" technológia lényege az, hogy a hengerekbe fecskendeznek ugyan benzint, ám az, mivel a gyújtást késleltetik, csak a kipufogóban robban be. Ennek köszönhető a motorok durrogó hangja is a kanyarokban. Így gázelvételnél is lényegesen nagyobb energiájú gáz áramlik a diffúzorba, mint a "hideg befújásos" módszernél, amikor nincs befecskendezés és gyújtás, ezért a kipufogó csupán levegőt fúj ki.

A "forró befújás" anyagtechnológiai nehézségeket vet fel, mert a kipufogó veszélyesen felforrósodhat, ráadásul a fogyasztást is növeli. A Renault motoros autók Melbourne-ben állítólag 10 százalékkal több benzint használtak miatta, mint egy évvel ezelőtt.

Az FIA most állítólag a Kanadai Nagydíjtól kezdve szeretné tiltani a forma-1-es mérnökök körében TD015 kódnéven ismert "forró befújásos" motor-üzemmód használatát, bár a paddockban olyan hírek is vannak, hogy csak Silverstone-tól. Egész pontosan azt akarják kikötni, hogy gázelvételnél a maximális állás legfeljebb 10 százalékába nyithasson ki a pillangószelep. Ez az érték a csapatok többségénél most állítólag 45 százalék körül van, de a Renault-nál a 90 százalékot is eléri. Jelenleg csak a Williams, a Virgin és a Hispania nem használja a "forró befújásos" módszert, amelynek betiltása a diffúzor kialakítása miatt valószínűleg a Red Bullt, a Ferrarit és a McLarent érintené a leghátrányosabban.