Vágólapra másolva!
Pénteken az ausztrál futammal kezdődik a 2011-es Forma-1-es világbajnokság. Aligha lesz sima futam: a pilótáknak és a csapatoknak új szabályokkal, jobban kopó gumikkal kell a legjobbat nyújtaniuk. Eső is lehet.

Forrás: AFP/Paul Crock
A legtöbb helyi szurkoló természetesen Webbernek szorít

Az idei Forma-1-es versenynaptár már a szezon kezdete előtt felborult. A bahreini idénynyitó az országban kitört zavargások miatt elmaradt, még mindig nem dőlt el, tudják-e pótolni az év folyamán. A Japánban pusztító fölrengés és szökőár után az ottani nagydíj sorsa is bizonytalanná vált - egyelőre úgy tűnik, megrendezhetik az októberi futamot -, de a múlt heti hírek és reakciók után az Ausztrál Nagydíj jövője biztosítottnak tűnik.

Szabályváltozások és újoncok sora

Megkavarhatják az erőviszonyokat az idei szabályváltozások. Betiltják az F-csatornát, de visszatér a KERS, amely egyenesekben segíti a gyorsítást. Az előzések érdekében mozgatható lesz a hátsó szárny (így megnőhet egyenesekben a végsebesség), ám a szárny használatának pontos szabályairól még most is egyeztetnek. A jelenlegi állás szerint az edzéseken bárhol, a futamon csak előre meghatározott helyen lehet használni a rendszert, de csak abban az esetben, ha a megelőzni kívánt versenyző egy másodpercen belüli előnyben van. Várhatóan több lesz a kerékcsere az új abroncsbeszállító jobban kopó gumijai miatt. Idén sem lehet futam közben tankolni, és visszatér a 107 százalékos szabály is: aki a pole pozíciós időnél több mint hét százalékkal lassabb, nem indulhat a futamon.

Forrás: REUTERS/Mick Tsikas
Az idei hosztesszek kinézetével sem lesz gond

Négy újonc mutatkozik be, ebből hárman a GP2-es sorozatból érkeztek. A venezuelai Pastor Maldonado 2010-ben megnyerte a GP2-t - a Williams ritka tehetségnek tartja -, a mexikói Sergio Pérez tavaly Maldonado mögött a második lett a GP2-ben, ő már az előszezoni tesztek alatt is bizonyította a Saubernek, hogy érdemes volt leigazolni. A belga Jerome d'Ambrosio (Virgin) kevésbé volt sikeres, de az új autójában sem számíthat kiugró eredményre.

Forrás: EPA
Kattintson a képre a csütörtöki galériához!

A legnagyobb név a Német Túraautó-bajnokságból (DTM) érkezett: a skót Paul Di Resta a Mercedes egyik támogatottja, 2010-ben megnyerte a DTM-bajnokságot, idén a Force Indiánál bizonyíthatja tehetségét.

Webber pályabemutatója a Red Bull szimulátora segítségével

Lesz egy nagy hiányzó is: februárban, Robert Kubica egy ralifutamon súlyos balesetet szenvedett, a karját, a lábát és a kézfejét többször meg kellett operálni. A legutolsó hírek szerint a vártnál gyorsabban gyógyul, de az orvosok szerint még mindig kérdéses, hogy vezethet-e valaha újra F1-es autót, és ha igen, mikorra várható a teljes felépülése. A Lotus Renault csapat Kubica helyére a tapasztalt Nick Heidfeldet szerződtette, aki máris nagyszerű formát mutatott.

Forrás: AFP/Torsten Blackwood
Tavaly a Red Bull és a Ferrari dominált Melbourne-ben. Valószínű iden is ők fognak

Red Bull, Ferrari, Mercedes: jók az esélyeik

Rengeteg jó teljesítményt láthattunk az előszezoni teszteken, bár a várható erőviszonyok csak az utolsó, barcelonai edzésen rajzolódtak ki. Ezek alapján idén újra beszállhat a ringbe Michael Schumacher: a Mercedes GP versenyautója az utolsó napokra megkapta a legfrissebb fejlesztési csomagot, amitől megtáltosodott: nem csak az egykörös szimulációkban volt nagyon gyors, hanem a hosszú etapokon is. Ennek ellenére a Red Bull tűnik a legerősebbnek, mögötte a Ferrari és Mercedes harcolhat még a dobogós helyekért. Az olaszok egyébként messze a legtöbb kilométert teljesítették, az ő autójuk megbízhatóságban is jelesre vizsgázott, de a Red Bullokra sem lehetett sok panasz.

Forrás: AFP/Greg Wood
Az utcai pályán kevés a bukótér, nem lehet hibázni

A McLaren új autója első látásra forradalmi, rengeteg korszakalkotó megoldással, valójában a tempójuk gyanúsan lassú, az autó pedig egyelőre megbízhatatlan. Még a verseny előtt pár nappal is radikálisan változtatnak az autón, ami rizikós döntés. 2011-ben akár nehéz helyzetbe is kerülhet a McLaren világbajnok párosa (Button és Hamilton), hiszen a középmezőny nagyon megerősödött.

Kiváló edzéseredményeket produkált a Lotus Renault, a Toro Rosso a Sauber (Pérez tesztnapot is nyert), és a KERS-problémák ellenére is gyors Williams is. Jelenleg úgy tűnik, felzárkózhat a középmezőnyhöz a Team Lotus, nem túl jó a Force India, míg az új Virgin számára már az is nagy eredmény lehet, ha bejut a futamokra. A Hispania autója nem készült el időre, így egyetlen tesztkilométert sem tettek meg vele. Vitantonio Liuzzit ugyan az utolsó pillanatban leigazolták, de a hírek szerint nagy - elsősorban anyagi - gondok vannak a csapat háza táján, a csőd szélén állnak.

Gumikérdés

A versenyzők részéről rengeteg panasz érkezett az idei kizárólagos gumiszállító, a Pirelli abroncsaira. Bár a gyártó azzal védekezett, hogy szándékosan, a csapatok igényei szerint készítették nagyon gyorsan kopóra az abroncsokat, valójában a köridők ingadozása mégis aggasztó volt. Az olasz gumigyártó csak azzal védekezhetett jogosan, hogy a teszteken jóval az elvárható értékek alatt maradt a hőmérséklet, márpedig ezeket a gumikat alapvetően melegre tervezték. Ez látszott is a barcelonai teszten: amint meleg lett, a gumik teljesítőképessége is javult. A helyzet várhatóan futamról futamra javulni fog, a Pirelli ennek érdekében már Melbourne-ben is egy plusz garnitúra kemény keverékű abroncsot szolgáltat a csapatok számára az első edzésnapon.

Forrás: AFP
Nagy kérdés, hogy hány kerékcserére lesz szükség a Pirellivel

Idén egyébként könnyebb lesz felismerni a taktikát: a Pirelli mindegyik keveréknek más színű feliratot választott, így hamar el lehet dönteni, hogy a versenyzők éppen milyen keveréken köröznek.

Egyelőre azt is nehéz megmondani, hogy az új szabályoknak megfelelő autók mennyivel lesznek gyorsabbak, vagy lassabbak az előző évinél, de inkább az a valószínű, hogy eleinte kicsit lassabbak lesznek. Javulhat a helyzet az előzések terén, hiszen a KERS és az állítható hátsó szárny mind az előzést könnyíti, de a stratégiának is sokkal nagyobb szerepe lesz, hiszen a jobban kopó abroncsok miatt ez is kiemelt fontosságot kap. Várhatóan két-három kerékcserére lehet számítani a futamokon, de az is előfordulhat bizonyos pályákon, hogy valaki megkockáztat egy negyedik kerékcserét is.

Eshet Melbourne-ben

Tavaly Red Bull fölényt láthattunk az Ausztrál Nagydíj időmérőjén, de Alonso is nagyon jó tempót autózott. A verseny azonban mindenkit megtréfált: délelőtt esett az eső, emiatt nedves pályán rajtolt a mezőny. Button már a hatodik körben száraz pályára való gumikra váltott, ami első látásra hibás döntésnek tűnt, de később ezzel biztosította első helyét. A száradó pálya alaposan felborította az erőviszonyokat, végül Vettel és Massa ért fel még a dobogóra.

Forrás: FIA
A kanyaroknál a számok a G-erőt, a sebességet (mérföld/óra és km/óra) és a sebességfokozatot jelölik

A 2011-es futamon sem lehetetlen hasonló forgatókönyv, az időjósok idén is esőt várnak a hétvégére, tehát akár a futamon is eshet, ami alaposan megbonyolítaná a csapatok helyzetét, bár a Pirelli esőgumijait már tesztelhették. A futam viszont szárazon is érdekes lesz. Kiderül például, mennyire segítik az idei szabályok az előzéséket, hiszen a melbourne-i pálya tele van kiváló előzési helyekkel. Nagyon sok a gyors egyenes és a padlógázas, enyhén kanyargós rész, ami után mindig kemény féktáv jön: ezek kiváló alkalmat nyújtanak az előzésre. A gyors kanyarokat egy-két gonosz sikán töri meg, összességében elég összetett feladat beállítani az autót, a csapatok mégsem az itteni sorrend alapján mérik fel az erőviszonyokat. Ez ugyanis egy városi pálya, ami mindig kicsit összekuszálja a helyzetet. Egy biztos: a jól sikerült autók azért itt is jól fognak menni.