Vágólapra másolva!
Kubica balesete a legnagyobb hiba volt, Schumacher a pályán kívül barát, Massa viszont nem passzol a fociban. Interjú a Forma-1-es szezonkezdet előtt Baumgartner Zsolttal, aki azt is elárulja, miként fog a pályán körözni az ausztrál nyitófutam előtt.

Forrás: www.zsolt.baumgartner.novotron.hu
Verseny előtt koncentrál Baumgartner. Szerinte egy körön bárki gyors lehet

- A Forma-1 holtszezonjában a legnagyobb hír Robert Kubica súlyos balesete volt. Sokan boncolgatták a lengyel ralizásával kapcsolatban, hogy a csapatérdek szemben áll a pilóták kalandvágyával. Mit gondol erről?

- Egy önmaga győzelmi esélyeit komolyan vevő Forma-1-es csapat nem engedte volna, hogy a pilótája egy veszélyes szériában, ráadásul nem is zárt pályán versenyezzen. Amióta Flavio Briatorét a botrányos ügy miatt eltiltották és elhagyta a Renault-t, sokkal lazább ez a csapat. Ez volt a legnagyobb hiba, amit elkövethetett egy csapat.


- A Forma-1 rajongói a teszteket is figyelték. Mi a legérdekesebb történés a tesztidőszakból önnek?

- Meglepődtem a mexikói Sergio Perez gyors körén, az újoncok közül neki kisebb múltja van, mint a venezuelai Maldonadónak. Érdekes, hogy a végére mennyire jól belőtték a Mercedest, emellett a Red Bull előnyét említeném még.


- Több újdonság van, például a gumiszállító, amelyre máris sok a panasz, mert gyorsan elkopnak az abroncsok. Miért probléma ez, hiszen állítólag a csapatok kérték?

- Nagy kérdés, hogy melyik csapat mit kért. Beszéltem néhány mérnökkel, akik azt mondták, hogy rossz a gumik tartóssága, állóképessége, ami azért probléma, mert amióta nincs tankolás, sokkal nagyobb különbség van az autók rajt utáni és a célba érkezés előtti súlya között. A két jármű körideje között 8-9 másodperc is lehet, ami mellett még érdekesség lesz, hogy sok kerékcsere várható.


- Újdonság még a hátsó szárny, erre is panaszkodnak egyes pilóták.

- Jó dolog, több lehetőséget ad az előzésre egyes szakaszokon. Szerintem bőven elfér a gomb a kormányon, Amerikában ezt egy kétállású kapcsolóval oldják meg. Ez csak egy mozdulat, több odafigyelés kell a versenyzőktől.


- Mi lehet a sorrend a csapatok között a szezon elején?

- Bízom a Mercedesben, idénre jobb autót építettek a tavalyinál. A Red Bull dobogós helyekért küzd majd, lemaradást a nagycsapatok közül egyedül a McLarennél látok. A kisebbeknél a Force India és a Toro Rosso okozhat még meglepetést egy-egy versenyen.


- Elképzelhető, hogy a nagyok közül valaki altatott a teszteken?

- Maximum a Ferrari, de nem hiszem, hogy van ilyenre példa azóta, amióta nincsenek külön tesztek. Minden csapat tesztelt minden szituációt a gyors körtől a versenyszimulációig. A kiscsapatoknál fordulhat elő, hogy egy-egy feltűnően gyors kör mögött szponzorszerzési cél húzódik meg, hiszen számukra ez az időszak még erről is szól. Az én időmben a Jordannél és a Minardinál is volt ilyen erőteljes szponzorszerzés. A nagyok kiegyensúlyozottabban teljesítettek.


- Kinek szurkol?

- Schumacher- és Vettel-párti vagyok. Valamint szurkolok a Toro Rossónak is.


- Ez egykori csapatából, a Minardiból nőtt ki, és 2008-ban Vettel már futamot is nyert nekik. Sikeresebb lett volna, ha pár évvel később kerül a Forma-1-be?

- Az én egykori versenymérnököm, Laurent Mekies most ott a vezető mérnök. A lehetőség akkor volt adott, így jött össze, így hozta az élet.

Forrás: Careers Management Group
Foci közben. Nem passzol Massa

- Együtt versenyzett akkor többek között Michael Schumacherrel, aki tavaly visszatért, de nagyon gyenge évet zárt. Jól döntött?

- Nem azt mérlegelte, hogy van-e veszítenivalója, holott nyilván figyelmeztették erre is. Szereti ezt a légkört, sőt ez a lételeme. Szerintem tudta, hogy nem végtelenségig tartó győzelmi sorozat a pályája, de idén újra nyerhet.


- Egyes versenyzők és sajtóhírek szerint Schumacher öntelt akarnok, míg mások kedves fickónak nevezik. Milyennek ismerte meg?

- Jók a személyes tapasztalataim. Akivel jó viszonyban van, azt nem bántja, ugyanakkor a pályán igazi harcos. Valójában más is megcsinál olyanokat, mint ő, csak hátrébb a mezőnyben. De elöl is vannak mutogatások, jellemzően Alonsóra kell gondolni. Sokaknak beugorhat Barrichello veszélyes hungaroringi megelőzése, amiben benne lehetett a megromlott személyes kapcsolatuk is, ami szerintem akkor sem volt olyan felhőtlen, amikor ferrarisként azt mutatták a világ felé. Ez egy alá-fölérendeltségi viszony volt, mint most az Alonso-Massa párosé. De a pályán kívül, például amikor focizni szoktunk, nem csinál ilyet Schumacher, ott barát. Nem úgy, mint, Massa. Ha nála van a labda, ő sosem passzol senkinek.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=00DRsZT9QD9RGpIA

Schumacher vs. Barrichello, 2010, Magyar Nagydíj

- Ki a leggyorsabb és ki a legjobb pilóta? A kettő ugyanaz?

- Mindenki tud nagyon gyors lenni egy körön. Ennél fontosabb az állandóság és az, hogy nyomás alatt ki mire képes. Alonso például biztosan kevésbé bírja ugyanazon körülmények között ugyanazt a nyomást, mint Schumacher. Az egykori csapattársamat, Brunit is két perc alatt ki lehetett csinálni mentálisan. Hiába volt gyorsabb az időmérők hatvan százalékán nálam, versenystratégiában szét tudott esni.


- Mi a véleménye Bernie Ecclestone ötletéről, miszerint fel kellene locsolni a pályákat?

- Furcsa. Szerintem technikailag sem lenne egyszerű megoldani, hogy egy verseny alatt órákon át egységesen vizes legyen, de ugyanakkor ne legyen veszélyes a pálya, másrészt csorbulna a technika fejlődése. Minden évben lassítják az autókat a különböző szabályváltoztatásokkal, de ha köridőben nem is feltétlenül, a kanyarokban mindenképpen gyorsabbak a mai autók, akár tíz kilométer/órával. Persze száraz pályán.


- Sokan megmosolyogják, hogy a Forma-1-ben vannak fizetős ülések. Vagyis a pilóta hoz szponzorokat, ezek fizetnek egy csapatnak, így versenyezhet a pilóta.

- Nyitott szemmel kell járni. Egy Alonsónál senki nem veti fel, hogy miért ment a Ferrarihoz a spanyol Santander szponzornak, vagy korábban ugyanez a cég a McLarenhez. Ezen a szinten ezt másképpen kommunikálják. Valamiféle üzleti érdek mindig van amögött, hogy kit hová ültetnek - persze képességek is kellenek. Schumacher esetében nem volt feltétel, hogy kit hoz magával, de sokan egyértelműen azért szponzorálják a csapatot, mert a visszatérése után odament. Sajnos üzleti érdek is meghúzódik a szerződtetések mögött.

Baumgartner a Forma-1-ben

Az akkor 22 éves Baumgartner Zsoltot 2003-ban szerződtette tesztpilótának (azaz harmadik számú versenyzőnek) a Jordan Ford. Miután Ralph Firman éppen a Magyar Nagydíj előtti szabadedzésen megsérült, a magyar versenyző bemutatkozhatott a Forma-1-ben két futam erejéig, de pontot nem szerzett. Részben a szponzoroknak köszönhetően 2004-re szerződést kapott a rendszerint sereghajtó, egyes szezonokat pontszerzés nélkül záró Minarditól. Monte-Carlóban kilencedik lett, de ezért még nem járt pont. Legjobb helyezését a legendás indianapolisi futamon érte el, nyolcadikként, utolsó pontszerzőként, egyben utolsó célba érkezőként zárta a futamot.

Forrás: www.zsolt.baumgartner.novotron.hu
A Minardi versenyzőjeként


- Végeztek utólag számításokat, tudja, hogy annak idején mennyi szponzori pénz állt ön mögött?

- Nem tudom megmondani. Amire vállalkoztunk, azt teljesítettük. Volt egy pénzügyi háttér tartósan, nem veszítettem el a nevemet azzal, hogy szezon közben kiszálltunk, mint olykor mások. Volt egy felépített, kiforrott évem, amelynek a végére sokat fejlődtem. Kezdetben lassabb voltam a csapattársamnál, de a szezon végére ez megfordult.


- Tartja bárkivel a kapcsolatot a volt csapatából vagy az egykori versenyzők közül?

- Paul Stoddarttal, egykori csapatfőnökömmel állandó a kapcsolat. Ő - amellett, hogy repülőgépekkel üzletel - megtartott egy magot az egykori Minardiból. Egy kétüléses Forma-1-es autót egy négyfős szerelőcsapattal. Ez szinte egy mini Forma-1-es team. Ezzel a kocsival promóciós rendezvényeken szoktam vezetni, most például utazom is Ausztráliába, ahol a jövő vasárnapi verseny előtt beülök ebbe a kocsiba ismét, és körözök majd a pályán a futam promóciójaként. Ez a kocsi olyan nyolc-tíz másodperccel lassabb a jelenlegi Forma-1-es autóknál.


- Mi mindennek kell összeállni ahhoz, hogy ismét legyen magyar versenyző a Forma-1-ben?

- Részben financiális kérdés, részben szerencse, részben eltalált csapatválasztás. Sok minden kell hozzá, és sajnos nehezen jön össze.

Baumgartner a Dacia sikersztorijáról

Közismert, hogy Baumgartner Zsolt családja Renault-t és Daciák forgalmazásával foglalkozik. Utóbbinál a Duster modellekre akár fél évet is várni kell idehaza, ezért megkérdeztük a volt versenyzőt, szerinte mi a népszerűség fő oka. "Megfizethető árú autót tudott előállítani a Renault, ami mögött az áll, hogy adott infrastruktúrára építkeztek, ráadásul kelet és nyugat között ideális helyen van a gyártóbázis Pitesti-ben. Nem kellett sokat fejleszteni sem a Dacia modelljeit, hiszen többéves kiforrott, kipróbált technikát szerelnek ezekbe a kocsikba" - felelte.