Társoldalunk:

Pofozkodás, kamubaleset, kémkedés - Forma-1-botrányok

2011.03.07. 22:20

Olykor életveszélyesen kakaskodnak a pályán a versenyzők, majd dulakodnak a bokszban, a főnökeik pedig időnként csalnak és kémkednek. A szezonkezdet előtt összeszedtünk néhányat a legérdekesebb Forma-1-es botrányok közül.

Forrás: AFP
Flavio Briatorét (középen) örökre eltiltották, Nelsinho Piquet-t (jobbra) nem szerződteti senki az életveszélyes csalás után. Az egész ügy haszonszerzőjére, Alonsóra viszont nem találtak terhelő bizonyítékot

Új balhé körvonalazódik a Forma-1-ben, a versenyek előtti teszteknél tartó csapatok nem győznek panaszkodni, hogy nem tapadnak az új gumiszállító, a Pirelli abroncsai. Vagyis veszélyesek. Volt már gumibotrány a szériában, amikor a 2005-ös indianapolisi nagydíjon csak hat autó mert "versenyezni" egymással, a többiek a bokszba bújtak.


Nevetségessé vált a Forma-1, hat autó a pályán


Az akkori gumiszállító Michelin ugyanis - megdöbbentve a sportvilágot - bejelentette: abroncsaival nem lehet biztonságosan száguldani a pályán. Ennek megfelelően a felvezető kör után a mezőny többsége visszagurult a bokszba, és befejezte a futamot, csak a hat Bridgestone-gumis autó "versenyzett". Az amerikai közönség fütyült és tiltakozott a kabaré láttán, majd sörös és üdítős dobozokat hajigáltak a pályára.

A pályán keletkezett vélt vagy valós sérelmekért többször a bokszutcában vettek elégtételt a versenyzők. Az egykor bulldognak becézett Nigel Mansell az 1987-es Belga Nagydíjon viselte nehezen, amint összeütközött Ayrton Sennával. A brazil kiesett, de a verseny után Mansell volt a dühösebb, aki nekiugrott Sennának.

Pár évvel később már Senna adott egy pofont a fiatal Eddie Irvine bukósisakos fejére Szuzukában, de egyszer megpaskolta a fiatal Michael Schumachert is. Utóbbi 1998-ban tört ki magából, miután az esős pályán hátulról beleszáguldott David Coulthard jóval lassabb McLarenjébe. A verseny után - az őt visszafogni akaró mérnökét is lökdösve - nekiment volna a skótnak, de akkor már Jean Todt csapatfőnök mellett több ferraris állta útját.


Schumacher számtalan konfliktusba keveredett már, de ennyire dühösnek talán sosem láttuk


Schumacher nem csak lökdösős balhékban volt benne. Máig vitatott, hogy a 2006-os monacói nagydíj edzésén szándékosan állt-e le a szűk Rascasse-kanyarban, hogy így akadályozza az utána következő Fernando Alonsót. A spanyoltól sem áll távol az ilyen manőver, ő saját csapattársának, Lewis Hamiltonnak tette tönkre az edzését a Hungaroring bokszutcájában 2007-ben. Hiába cserélték le a kerekeit, addig várakozott, amíg a brit már nem tudta elkezdeni a gyors körét.


A csapatfőnök Ron Dennis joggal volt indulatos Alonso mérnökével


A csapaton belüli konfliktus hónapokkal később újabb botrányt szült, a Forma-1 történetében először bukkant fel a rasszizmus. Alonso spanyol szurkolói helyeztek ki a következő szezon előtti egyik teszthelyszínen Hamiltont gyalázó feliratokat. Sőt, a Marca tudósítása szerint durván sértő rigmusokat ("puto negro" - buzi néger, "negro de mierda" - fekete szar) kiabáltak, és szeméttel dobálták a McLarent (vagyis Alonso egy évvel korábbi) autóját.


Az első fekete versenyzővel sajnos megjelent a rasszizmus is


2007-ben egészen másfajta botrányba keveredett a McLaren. A sportág egyik legnagyobb - lelepleződött - kémkedési ügye egy hétköznapi fénymásolóból indult. Mike Coughlan főtervező 780 oldalnyi titkos Ferrari-dokumentumot kapott Nigel Stepneytől, az olaszok alkalmazottjától, amit a felesége egy Wokinghoz (a McLaren főhadiszállása) közeli bolt fénymásolójában sokszorosított. A másolás feltűnt egy alkalmazottnak, aki értesítette az illetékeseket. Több hónapnyi kínos nyomozás után óriási, százmillió dolláros büntetést kapott a patinás brit csapat. Ez több a kisebb istállók éves költségvetésénél.

"Ha ez igaz, a Forma-1 történetének legnagyobb botránya" - mondta Niki Lauda. Igaz volt. Mint kiderült, Flavio Briatore Renault-csapatfőnök szándékos balesetre utasította második számú pilótáját, az ifjabb Nelson Piquet-t a 2008-as szingapúri versenynek azon a pontján, amikor így az egyes számú pilótája, Alonso az élre kerülhetett.


Senki nem gondolta a baleset időpontjában, hogy kitervelt akcióról van szó


A rendkívül veszélyes manőver bejött, Alonso győzött, de később kiderült a turpisság. Briatorét örökre eltiltották a Forma-1-től (azóta már járt futamon), a pont nélkül maradt Piquet nem kell egy csapatnak sem, viszont az egész ügy legnagyobb nyertese, Alonso büntetés nélkül megúszta. Sőt a győzelemért járó pontjait is megtartotta, holott Piquet szerint tudott a manipulációról.

A tavalyi év és a jelenleg végéhez közelítő holtszezon sem volt mentes a balhéktól. Az első helyért ment, csapattagok között zajlott, és tényleges ütközés lett a vége a Red Bull házi csatájának a Török Nagydíjon. A láthatóan gyorsabb Sebastian Vettel bebújt a bal oldali belső ívre csapattársa, az élen autózó Mark Webber mellé, ekkor azonban váratlanul jobbra húzódott, ezért összeütköztek. A csapattársát mutogatásával idiótának minősítő Vettel kiesett, holott a szakértők többsége őt hibáztatta. Az egyértelműen leggyorsabb Red Bull kettős győzelmet dobott el.


Év végén hajszálon múlt Vettel bajnoki címe, többek között a fenti baleset miatt


Hatalmas várakozás mellett tért vissza 2010-ben Michael Schumacher, év közben viszont olykor nehezen viselte az eredménytelenséget, amiből a Hungaroringen hajszál híján óriási karambol lett. Épp a tizedik helyen autózott, amikor a célegyenesben, bőven 250 kilométer/óra felett csaknem a falig szorította az őt előző Barrichellót. Utóbbi évekig a csapattársa volt korábban, ám Schumacher visszavonulása után nyilvánosan lebuzizta, és többször szidta őt. A németet megbüntették a manőverért.

Forrás: AFP
Jelenleg sem lefutott meccs a két "Lotus-csapat" között a névhasználati vita

A holtszezonban két néven is összevesztek, sőt pereskedéssel fenyegetőztek a csapatok. Először az okozott problémát, hogy két istálló is sajátjaként kezdte kezelni a legendás Lotus nevet (Lotus Renault GP, Team Lotus). Aztán a Ferrarit fenyegette perrel a Ford, mivel új versenyautójának az F150 nevet adta, csakhogy ez az amerikai cég legnépszerűbb kisteherautójának a levédett márkajegye. "Megváltoztatjuk a nevet, nehogy valaki összekeverjen egy Forma-1-es autót és egy pickup-ot" - ironizált a végül nevet változtató Ferrari.