Társoldalunk:

Ki az a Schumacher? - F1 2005

2005.10.23. 19:09

Rekorddöntés, kizárások, Ferrari-bukta: mozgalmas volt a Forma-1 2005-ös idénye, amelyet nem az a pilóta nyert meg, aki a legtöbb kört a mezőny élén töltötte. Összefoglaló a szezon történéseiről, számok, táblázatok, minden, közel a teljesség igényével.

Minden eddiginél hosszabb volt a Forma-1 2005-ös idénye, a sportág történetében először 19 futamot rendeztek. Márciustól októberig gyakorlatilag nem álltak meg a csapatok, folyamatos volt a pörgés, júliusban például négy helyszínen bukkantak fel. Ezzel kapcsolatban már a szezon közben is többen elmondták, hogy szeretnék, ha kicsivel szellősebb lenne a versenynaptár, Bernie Ecclestone és az FIA 2006-os terveit azonban egyelőre senki sem ismeri. Idén egy új ország kapcsolódott be a száguldó cirkusz vérkeringésébe, immár az első Török Nagydíjon is túl van a mezőny. A premier nem sikerült rosszul, különösen Kimi Räikkönen számára, akit megszorítani sem tudott senki.

Ami az esztendő egészét illeti, az aerodinamikára vonatkozó előírások módosítása mellett két helyen nyúltak bele komolyabban a szabálykönyvbe az illetékesek: mindössze két garnitúra gumi felhasználását engedélyezték egy hétvégére, a másodiknak az időmérőt és a futamot is végig kellett bírnia, valamint rendelkeztek arról is, hogy a motoroknak az eddigi egy helyett két versenyhétvégét kell túlélnie. A teljesítmény ettől nem esett vissza igazán, a gumiszabályból viszont a Forma-1 történetének egyik legnagyobb botránya lett Indianapolisban; a Michelin rossz keveréket szállított partnereinek, Ralf Schumacher egy defekt miatt rommá törte autóját a szabadedzésen, s mivel az FIA ragaszkodott a szabálykönyvhöz, a hét istállónak nem engedélyezték, hogy lecseréljék az eredetileg választott keveréket.



Alonso-Schumacher csata Imolában - Katt a galériáért!


Kompromisszum híján a francia gyártó azt javasolta partnereinek, lépjenek vissza a futamtól, így is történt: az Amerikai Nagydíjon hat autó "versenyét" láthatták a nézők, de a Ferrari legalább örülhetett, mert így legalább nyerhetett egy futamot. Idén hamar kiderült ugyanis, hogy a maranellóiak felkészülése nem sikerült tökéletesre.



Csonka mezőny Indianapolisban - Katt a galériáért!


Tavaly Schumacher és a Ferrari mindent vitt, idén viszont csak szenvedtek az olaszok. Az okokat hosszasan lehetne elemezni, erről most inkább nem, mindenesetre a bukik az Ausztrál Nagydíj előtt még a hétszeres világbajnok sikerére fizették (volna) a legkevesebb pénzt. Aztán gyorsan világossá vált mindenki előtt, hogy az olaszokkal idén nem kell számolni, pedig még a minden eddiginél tökéletesebbnek beharangozott F2005-ös bevetését is előretolták két versennyel. Feleslegesen.



Räikkönen utolsó köre az Európa Nagydíjon - Katt a galériáért!


2005 a McLaren és a Renault harcáról szólt, ez a két istálló már a téli teszteken oktatta a mezőnyt. Vicces, de már akkor is az volt a probléma az ezüst nyilakkal, hogy gyorsak, de nem eléggé megbízhatóak, ez egészen a Kínai Nagydíjig kísértette Ron Denniséket. A gárda mindkét világbajnoki címért harcolt, de végül csak két ezüstöt szerzett, Räikkönen elől az egész évben higgadtan, és egy kanadai kisiklást leszámítva vérprofin vezető Fernando Alonso halászta el az aranyat, aki ezzel minden idők legfiatalabb világbajnoka lett, megdöntve Emerson Fittipaldi rekordját.



Borulás a Hungaroringen - Katt a galériáért!


De addig még történt ez-az, például megszületett az utóbbi tíz év legkeményebb büntetése: a BAR-Honda autója az utólagos ellenőrzéseken szabálytalannak találtatott, az istálló a benzintankkal trükközött. Az FIA nem csupán Imolában elért eredményétől fosztotta meg a brackleyieket, de a Spanyol és Monacói Nagydíjon való részvételtől is eltiltotta. A szigorú ítélet hatására Barcelonában állítólag több csapat is módosított tankkoncepcióval állt rajthoz, azóta sem tudni, hogy vajon ők is trükköztek-e, vagy sem...

És ha már BAR: ahogy a 2004-es idény vége, úgy a 2005-ös nagy része is Jenson Buttonról szólt, aki ezúttal azt találta ki, hogy mégsem akar a Williamshez igazolni. Az aláírt szerződés birtokában Sir Frank Williams persze ragaszkodott hozzá, aztán hosszú hónapok után megadta magát: Button marad a jövőre a Honda gyári alakulatává váló együttesben, Sir Frank pedig kapott néhány millió eurót a zsebébe, amellyel megpróbálhatja gatyába rázni szétesőben lévő istállóját.



Pucérkodás Silverstone-ban - Katt a galériáért!

Szegény Williamsnek főhet is a feje, hiszen a Hondához hasonlóan a BMW is saját csapatot indít jövőre, s már jóval az idény vége előtt bejelentette, hogy 2006-ban nem szállít motort a kék-fehéreknek. Sir Frank kénytelen lesz beérni a Cosworth erőforrásaival, nem mellékesen emiatt is szerette volna Button, ha nem kell mennie sehova.

A BMW beszállása a Sauber búcsúját jelenti, a bajorok a svájci kiscsapatot vásárolták fel, annak teljes infrastruktúrájával. De az idei volt az utolsó éve a Jordannek és a Minardinak is, előbbi Midland néven folytatja jövőre, míg utóbbiból a Red Bull fiókcsapata lett, s Squadra Toro Rossóként indul 2006-ban. Amely esztendő még nagyobb izgalmakat hozhat, mint az idei, a jó öreg V10-esek helyett ugyanis jövőre V8-as motorokat kell használni, az átállás teljesen megkavarhatja az erőviszonyokat.



Renault-örömünnep Kínában - Katt a galériáért!


A szabályokról még nem hozott döntést az FIA, mindenesetre van olyan terv, amely ismét engedélyezné a kerékcserét, persze csak bizonyos feltételek mellett. Márciusig még sok minden változhat, valószínűleg csak a rajt előtt nem sokkal sikerül majd minden vitatott kérdést lezárni, addig is jön a téli tesztszezon sok izgalommal, s Ecclestone szerint ismét Ferrari-uralommal...
Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK