Minden eddiginél hosszabb volt a Forma-1 2005-ös idénye, a sportág történetében először 19 futamot rendeztek. Márciustól októberig gyakorlatilag nem álltak meg a csapatok, folyamatos volt a pörgés, júliusban például négy helyszínen bukkantak fel. Ezzel kapcsolatban már a szezon közben is többen elmondták, hogy szeretnék, ha kicsivel szellősebb lenne a versenynaptár, Bernie Ecclestone és az FIA 2006-os terveit azonban egyelőre senki sem ismeri. Idén egy új ország kapcsolódott be a száguldó cirkusz vérkeringésébe, immár az első Török Nagydíjon is túl van a mezőny. A premier nem sikerült rosszul, különösen Kimi Räikkönen számára, akit megszorítani sem tudott senki.
Ami az esztendő egészét illeti, az aerodinamikára vonatkozó előírások módosítása mellett két helyen nyúltak bele komolyabban a szabálykönyvbe az illetékesek: mindössze két garnitúra gumi felhasználását engedélyezték egy hétvégére, a másodiknak az időmérőt és a futamot is végig kellett bírnia, valamint rendelkeztek arról is, hogy a motoroknak az eddigi egy helyett két versenyhétvégét kell túlélnie. A teljesítmény ettől nem esett vissza igazán, a gumiszabályból viszont a Forma-1 történetének egyik legnagyobb botránya lett Indianapolisban; a Michelin rossz keveréket szállított partnereinek, Ralf Schumacher egy defekt miatt rommá törte autóját a szabadedzésen, s mivel az FIA ragaszkodott a szabálykönyvhöz, a hét istállónak nem engedélyezték, hogy lecseréljék az eredetileg választott keveréket.