Vágólapra másolva!

Webber Schumit, Monteiro Montoyát oktatta ki

A vasárnapi Török Nagydíjon két emlékezetes ütközés is történt: a körhátrányban lévő Mark Webber Michael Schumacherrel koccant össze, míg Tiago Monteiro három körrel a leintés tolta le a pályáról Juan Pablo Montoyát. Webber Schumachert, Monteiro Montoyát okolta, miközben Pedro de la Rosa azt követelte, hogy büntessék meg a Renault-t, amiért Giancarlo Fisichella elengedte Fernando Alonsót.

Isztambuli képgaléria

Mindössze a 14. körig reménykedhetett Michael Schumacher abban, hogy a gyatrácska Ferrarival pontot szerez a Török Nagydíjon, jött azonban hátulról Mark Webber, s a hétszeres világbajnok versenye lényegében véget ért. Közel húszkörös pihenő után ugyan még visszatért a pályára, de csak addig autókázott, amíg biztossá nem vált, hogy nem elsőként kell kezdenie a monzai időmérőt.

A futam után természetesen mindkét pilóta a másikat hibáztatta az ütközésért, a német RTL kommentátorai inkább Webbert kiáltották ki bűnbaknak. Schumacher szerint is az ausztrálnak vissza kellett volna fognia magát, hiszen akkor már egy kör hátrányban volt a ferrarishoz képest. "Lehet, hogy körhátrányban voltam, de egyértelműen gyorsabb, mint Michael" - bosszankodott Webber. "Szerintem nyilvánvaló, hogy a féktávon elkezdte ide-oda rakosgatni az autót, noha az eligazításokon megegyeztünk abban, hogy mindenki biztonsága érdekében ilyet nem csinálunk. Michael megszegte ezt a megállapodást, úgyhogy bennem sem volt sok tisztelet, amikor befordultam a kanyarba."

A versenybíróság sima mezei balesetnek nyilvánította az esetet és nem büntette meg egyik pilótát sem. "A Ferrarik nagyon lassúak voltak, Michael szó szerint vánszorgott" - folytatta Webber. "A szélárnyékból kibújva betettem mellé az autót, mire ő hirtelen becsukta a kaput. Szerintem nem volt fair." Schumacher elengedte a füle mellett a kritikát, s előállt saját verziójával.

"Mark a féktávon először a jobb oldalon nézett ki, majd belül, tehát a másik oldalról próbált elmenni mellettem" - így Schumacher, aki mellesleg a Bild szenzációhajhász cikke szerint 2007-től a McLarennél folytatja... "Fogalmam sem lehetett róla, milyen gyors, egyszerűen azért, mert azon a ponton semmit nem láthattam belőle. Ilyen esetekben nyugodtan gondolhatja az ember, hogy a másik visszavett, s befordul úgy, ahogy eltervezte. Az a tény egyébként, hogy Webber a hátsó kerekemet találta el, bizonyítja, hogy nem volt eléggé mellettem egy sikeres manőverhez."

Juan Pablo Montoya régi, "szép" emlékeket eleveníthetett fel magában, amikor Tiago Monteiro három körrel a leintés előtt hátulról megtolta. 2001-ben, a Brazil Nagydíjon ugyanígy járt, akkor Jos Verstappen Arrowsával találkozott össze. Noha a kolumbiai a koccanás után még megőrizte a második helyet Fernando Alonsóval szemben, a következő körben a nyolcas kanyart elrontotta, s a spanyol elhúzott mellette.

A Jordan portugál versenyzője úgy véli, a maga részéről nem hibázott Isztambulban. Pont amiatt támadta Montoyát, ami miatt Webber Schumachert. "Juan Pablo megelőzött, majd hirtelen bevágott elém" - emlékezett vissza a történtekre Monteiro. "Pedig sokszor beszéltünk arról, hogy féktávon ne változtassunk irányt, ő erről megfeledkezett. Ráadásul a szokottnál sokkal korábban is fékezett, így hiába próbáltam, nem tudtam elkerülni az ütközést. A leszorítóerő elszállt, esélyem sem volt: sajnálom, mert jó pozícióban volt."

Mint utóbb kiderült, Montoya az utolsó körökre már kockásra fékezte egyik első kerekét, így a technikát kímélendő valóban korábban kezdett a féktávokon lassítani. Az előzés után nem hagyott elég helyet Monteirónak, vagyis tulajdonképpen ő is hibáztatható. Norbert Haug, a Mercedes sportfőnöke nem csinált cirkuszt, de nem is dicsérte meg Monteirót. "A lekörözöttek kicsit jobban is odafigyelhetnének a versenyre" - nyilatkozta Haug. "Odébb lehet húzódni, a gázról is le lehet venni a lábat, ennek a dolognak nem kellett volna idáig fajulnia. Ettől függetlenül nem akarunk nagy balhét csapni."

Különben lehetne, hiszen az ütközéssel, majd a következő körben elkövetett kicsúszással (Montoya ezt a sérült autóval, illetve a kopott gumikkal magyarázta) Alonso két ajándék ponthoz jutott, s a győztes Kimi Räikkönen előnye csak két ponttal csökkent a világbajnoki összetettben. A spanyol (illetve a Renault) ellen egyébként honfitársa, a McLarennél tesztpilótáskodó Pedro de la Rosa felemelte a szavát.

Történt, hogy a verseny legelején Alonso fülére rászóltak, hogy gyorsabb, mint Fisichella, menjen el mellette. Az üzenet élő adásban is hallható volt, néhány pillanattal később pedig megtörtént a helycsere. "Amit Fernandónak a rádión keresztül mondtak, az egyértelmű példája a csapaton belüli erősorrend felállításának" - fogalmazott a Marcának de la Rosa. "Ez a Forma-1-ben tilos, úgyhogy az FIA-nek ki kellene vizsgálnia az esetet: a magam részéről azt sem találnám túlzónak, ha a Renault büntetést kapna."

A szabálykönyv 147. pontja értelmében "minden olyan csapatparancs, amely a verseny végeredményét befolyásolja, tiltott", ám a rádión elhangzottakat nem lehet utasításként értelmezni. Alonsóval közölték, mi a helyzet, ő pedig előzött - ez a felszín, arról pedig úgysem tudunk meg soha semmit, mi volt alatta. A Renault az FIA előtt támadhatatlan.

Szolgáltatott még beszédtémát vasárnap a Williams is, amely összesen négy jobb hátsó defektet produkált. Az eddigi vizsgálatok során nem találtak semmi olyasmit, ami indokolhatná a bakisorozatot. "Töviről hegyire átnéztük az abroncsokat, de semmilyen technikai anomáliát nem találtunk" - értetlenkedett egy sort Nick Shorrock, a Michelin F1-felelőse. "Még semmi sincs a kezünkben, amivel választ adhatnánk a kérdésekre, talán a kerékvetők, talán a Williams eddig ismeretlen műszaki hibája okozta a bajt. De ez mind csak találgatás." Annyi biztos, hogy a Michelin a verseny előtt figyelmeztette csapatait a 13-as kanyar éles kerékvetőire, s óvatos vezetésre hívta fel a pilóták figyelmét a pálya azon pontján.

[origo]