A 2005-ös Forma-1-es idény első hivatalos edzését az a Vitantonio Liuzzi nyerte, akit a Red Bull-főnök Dietrich Mateschitz egyelőre kispadra ültetett. Az olasz helyett Christian Klien indul Melbourne-ben, az osztrák az első tréningen a tizedik helyet szerezte meg.
Az első szabadedzés végeredményéből nehéz lett volna következtetni az erőviszonyokra, többek között Michael Schumacher, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen ugyanis ki sem mentek a pályára. Ilyen-olyan okok miatt egészen a második gyakorlásig sziesztáztak a paddockban, amely egyébként a Minardi-ügytől volt hangos.
Az egész történet úgy kezdődött napokkal ezelőtt, hogy a Ferrari nem volt hajlandó beleegyezni a Minardi indulásába, mert Christijan Albers és Patrick Friesacher a tavalyi autó olyan módosított változatát tudná csak használni, amely igazodik ugyan az új biztonsági előírásokhoz, a technikaiakhoz viszont nem. Nagyjából kész van a kiscsapat 2005-ös konstrukciója, alkatrészeit azonban élesben még egyszer sem tesztelték, így Paul Stoddart csapatfőnök szerint életveszélyes lenne a csomag használata.
Stoddart úgy érkezett az Albert Parkba, hogy azt hitte, csak Jean Todt beleegyezését kell megszereznie, de csütörtökön a Red Bull és a Jordan is jelezte, nem hajlandó áldását adni a Minardi indulására. Stoddart nyelt egy nagyot, majd felajánlotta Christian Hornernek és Trevor Carlinnak, hogy amennyiben - valami csoda folytán - a vasárnapi futam utolsó körében pontszerző helyen autózik Albers vagy Friesacher, arra utasítja, hogy engedje előbbre a szabályos autókat. Ez elegendő volt ahhoz, hogy a Red Bull és a Jordan aláírja Stoddart papírosát, így már csak a Ferrari volt hátra.
Stoddart Todt fejéhez vágott néhány keresetlen megjegyzést, ezzel együtt is sikerült azonban rávennie, hogy üljön már le vele végre tárgyalni. Ahogy arra számítani is lehetett, a Ferrari egyedül maradván nem "mert" tovább ágálni a faenzaiak indulása ellen, így a második tréning előtt úgy látszott, Friesacher és Albers is körözhet. Az osztrák az ORF-nek ki is jelentette, megoldódott az ügy, az FIA azonban közbelépett.