Társoldalunk:

McLaren-parádé a melbourne-i szabadedzésen

2005.03.04. 9:20

Két mclarenes, Pedro de la Rosa és Kimi Räikkönen érte el a legjobb időt a Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein. Tovább tart a Minardi indulása körüli huzavona, noha állítólag mindenki rábólintott Paul Stoddart kérésére, az FIA nem engedte pályára Christijan Alberst és Patrick Friesachert.

A 2005-ös Forma-1-es idény első hivatalos edzését az a Vitantonio Liuzzi nyerte, akit a Red Bull-főnök Dietrich Mateschitz egyelőre kispadra ültetett. Az olasz helyett Christian Klien indul Melbourne-ben, az osztrák az első tréningen a tizedik helyet szerezte meg.

Az első szabadedzés végeredményéből nehéz lett volna következtetni az erőviszonyokra, többek között Michael Schumacher, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen ugyanis ki sem mentek a pályára. Ilyen-olyan okok miatt egészen a második gyakorlásig sziesztáztak a paddockban, amely egyébként a Minardi-ügytől volt hangos.

Az egész történet úgy kezdődött napokkal ezelőtt, hogy a Ferrari nem volt hajlandó beleegyezni a Minardi indulásába, mert Christijan Albers és Patrick Friesacher a tavalyi autó olyan módosított változatát tudná csak használni, amely igazodik ugyan az új biztonsági előírásokhoz, a technikaiakhoz viszont nem. Nagyjából kész van a kiscsapat 2005-ös konstrukciója, alkatrészeit azonban élesben még egyszer sem tesztelték, így Paul Stoddart csapatfőnök szerint életveszélyes lenne a csomag használata.

Stoddart úgy érkezett az Albert Parkba, hogy azt hitte, csak Jean Todt beleegyezését kell megszereznie, de csütörtökön a Red Bull és a Jordan is jelezte, nem hajlandó áldását adni a Minardi indulására. Stoddart nyelt egy nagyot, majd felajánlotta Christian Hornernek és Trevor Carlinnak, hogy amennyiben - valami csoda folytán - a vasárnapi futam utolsó körében pontszerző helyen autózik Albers vagy Friesacher, arra utasítja, hogy engedje előbbre a szabályos autókat. Ez elegendő volt ahhoz, hogy a Red Bull és a Jordan aláírja Stoddart papírosát, így már csak a Ferrari volt hátra.

Stoddart Todt fejéhez vágott néhány keresetlen megjegyzést, ezzel együtt is sikerült azonban rávennie, hogy üljön már le vele végre tárgyalni. Ahogy arra számítani is lehetett, a Ferrari egyedül maradván nem "mert" tovább ágálni a faenzaiak indulása ellen, így a második tréning előtt úgy látszott, Friesacher és Albers is körözhet. Az osztrák az ORF-nek ki is jelentette, megoldódott az ügy, az FIA azonban közbelépett.

Karthikeyan fizet
Narain Karthikeyan 86,2 km/ó-val hajtott ki a boxutcából, túllépte a 80-as limitet, ezért az Ausztrál Nagydíj versenybírósága 6750 dolláros pénzbírsággal sújtotta. "Elismerem, hogy hibáztam, a kelleténél jobban nyomtam a gázt. Ennek oka, hogy mindenáron bizonyítani akarok, nagy a nyomás rajtam" - mondta a Jordan-Toyota 28 éves indiai versenyzője. Karthikeyan a pénteki első szabadedzésen műszaki hibák miatt csak 6 kört tett meg, utolsó lett. A második gyakorláson már 29 körös volt a teljesítménye, három pilótát előzött meg.

Hiába adott mindenki rajtengedélyt a Minardinak, a szövetség közleményben tudatta, hogy a "Minardi egy világbajnokságban vesz részt, amelynek rögzített szabályai vannak. A többiek szava nem számít, Christijan Albers és Patrick Friesacher nem vehet részt a második szabadedzésen sem." A szigorú ukáz mögött valószínűleg a Stoddart-FIA ellentét áll, Mosleyék ilyen kisstílű eszközökkel próbálják megfegyelmezni a szókimondó ausztrál üzletembert. Aki mellesleg rendesen kiakadt, s jogi útra terelte az ügyet. "Szombaton versenyezni fogunk, ezt megígérhetem" - fogadkozott Stoddart. "Ha a bíróság nem ért velünk egyet, hát legyen, bevetjük a 2005-ös alkatrészeket, bár továbbra is tartom, tesztelés nélkül veszélyes lehet használatuk."

Az első meghallgatáson már túlesett Stoddart, s győzelmet aratott. A bíró állásfoglalása szerint nem volt teljesen jogszerű a csapat kizárása. "Szombaton reggeltől estig körözni fogunk, aztán meglátjuk, mi történik" - reagált Stoddart. Lesz még egy második meghallgatás is holnap délután, csak azon dől majd el, hogy Albersék indulhatnak-e a futamon.

A történtek fényében szinte háttérbe szorult a második tréning, ezen kettős McLaren-siker született de la Rosa és Räikkönen révén. Harmadik a williamses Heidfeld, negyedik Michael Schumacher lett, de nincs oka panaszra az ötödik Juan Pablo Montoyának sem. Érdekesség, hogy az első edzésen taroló Liuzzi másodjára három másodperccel gyengébb idővel zárt, s csak 22. lett.

Forrás: EPA

"Elsősorban a megfelelő abroncsok kiválasztására összpontosítottam, hiszen ezzel nagyon sokat segíthetek a csapatnak" - mondta de la Rosa. "Sokat tanultunk az edzéseken, hosszú idő után körözhettünk ismét nagy melegben. A második edzésen hozzáértem az egyik Jordanhez, emiatt kimentem a kavicságyba, de szerencsére folytathattam a gyakorlást, mert nem sérült meg az autóm. Nagyon élveztem a száguldást a lelkes ausztrál közönség előtt. A hétvége további napjaiban a mérnökeinket segítem, hiszen többet már nem ülök az autóba."

"Az első szabadedzést kihagytam, mert a felvezető kör után módosítottunk a váltón" - számolt be napjáról Räikkönen. "Ez nem igazán befolyásolta a pénteki programomat, így is elvégeztem a tervezett munkát. Örülök annak, hogy elkezdődött a világbajnokság, nagyon várom a folytatást." 
 
"Elégedett vagyok az első napon elvégzett munkával, az eredményem is megfelelő" - összegzett Schumacher. "Szinte tökéletesen elvégeztük a tervezett programot, bár az első edzésen kisebb elektronikai gonddal küszködtem, ezért nem is próbálkozhattam. Szerencsére gyorsan kijavítottuk a hibát, így a második gyakorláson részt vehettem."

1. szabadedzés (18 próbálkozó):
1. Liuzzi (olasz, Red Bull-Racing) 1:25.967 (átlag: 222.071 km/ó)
2. de la Rosa (spanyol, McLaren-Mercedes) 1:26.480
3. Zonta (brazil, Toyota) 1:27.265
4. Montoya (kolumbiai, McLaren-Mercedes) 1:27.425
5. Coulthard (skót, Red Bull Racing) 1:27.573
6. Massa (brazil, Sauber-Petronas) 1:27.971
7. Webber (ausztrál, Williams-BMW) 1:28.269
8. Trulli (olasz, Toyota) 1:28.366
9. Button (angol, BAR-Honda) 1:28.632
10. Klien (osztrák, Red Bull) 1:28.634
...12. Barrichello (brazil, Ferrari) 1:29.227

2. szabadedzés (23 próbálkozó):
1. de la Rosa (spanyol, McLaren-Mercedes) 1:25.376 (átlag: 223.609 km/ó)
2. Räikkonen (finn, McLaren-Mercedes) 1:25.676
3. Heidfeld (német, Williams-BMW) 1:25.940
4. M. Schumacher (német, Ferrari) 1:26.081
5. Montoya (kolumbiai, McLaren-Mercedes) 1:26.227
6. Massa (brazil, Sauber-Petronas) 1:26.357
7. Alonso (spanyol, Renault) 1:26.562
8. Button (angol, BAR-Honda) 1:26.611
9. Barrichello (brazil, Ferrari) 1:26.639
10. Fisichella (olasz, Renault) 1:26.667
...22. Liuzzi (olasz, Red Bull Racing) 1:28.926

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK