Vágólapra másolva!
Michael Schumacher nyerte a Japán Nagydíj vasárnapra halasztott időmérő edzését, a hétszeres világbajnok pályafutása 63. pole pozíciójának örülhetett. Mellőle öccse, Ralf vághat neki a magyar idő szerint fél nyolckor kezdődő futamnak, a harmadik hely Mark Webberé lett. Baumgartner az első időmérőn kicsúszott, a másodikra ki sem ment, így az utolsó helyről rajtolhat.

Korán kellett kelnie a Forma-1-es pilótáknak Szuzukában, az első időmérő edzésre ugyanis helyi idő szerint vasárnap reggel kilenckor került sor. A sportágban korábban sohasem fordult elő, hogy egy napon rendezték volna az időmérőt és a versenyt, a végül Tokió felé kanyarodott Ma-on tájfun azonban gondoskodott a premierről. A szabályoknak megfelelően a körözést az előző, sanghaji futam nyertese, Rubens Barrichello kezdte, meglehetősen vizes pályán. Az aszfalt később folyamatosan száradt, így az ideiglenes pole pozíciót az utolsóként indult Jarno Trulli szerezte meg (parádés debütálás a Toyotával!), megelőzve Michael és Ralf Schumachert. Baumgartner Zsolt kicsúszott, így eredmény nélkül zárta az "előkvalifikációt", de Montoya sem lehetett boldog, hiszen csak Gianmaria Brunit előzte meg.

Az első időmérő végeredménye:
1. Trulli (olasz, Toyota) 1:37.716 p (átlag: 213,938 km/ó)
2. M. Schumacher (német, Ferrari) 1:38.397
3. R. Schumacher (német, Williams-BMW) 1:38.864
4. Webber (ausztrál, Jaguar-Cosworth) 1:39.170
5. Panis (francia, Toyota) 1:40.029
6. Szato (japán, BAR-Honda) 1:40.135
7. Fisichella (olasz, Sauber-Petronas) 1:40.151
8. Barrichello (brazil, Ferrari) 1:41.001
9. Coulthard (skót, McLaren-Mercedes) 1:41.126
10. Button (angol, BAR-Honda) 1:41.423
11. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 1:41.517
12. Massa (brazil, Sauber-Petronas) 1:41.707
13. Villeneuve (kanadai, Renault) 1:41.857
14. Klien (osztrák, Jaguar-Cosworth) 1:42.054
15. Alonso (spanyol, Renault) 1:42.056
16. Heidfeld (német, Jordan-Ford) 1:42.434
17. Glock (német, Jordan-Ford) 1:43.682
18. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW) 1:44.370
19. Bruni (olasz, Minardi-Cosworth) 1:45.415
20. Baumgartner Zsolt (Minardi-Cosworth) mért kör nélkül

A második időmérőt (amelyen az előzőhöz hasonlóan nem voltak reklámszünetek - hiába, nem sokan kelnek fel egy edzésért Európában) Baumgartner kezdte volna, csakhogy a magyar pilóta úgy döntött, megpördülése után nem megy ki a pályára. Így a 20. rajtkockából indulhat csak, de legalább - valószínűleg megsérült - autóján néhány órát még lehet majd matatni.

Az ideális ív a második tréningre nagyjából felszáradt, de itt-ott még akadtak vizes foltok. A másodikként kigurult Bruni intermediate abroncsokat tetetett fel autójára, így döntött amúgy a mezőnyből majd' mindenki. Az olasz az első szektorban 37.8-at ment, tempója inkább óvatos volt, semmint bátor, az alapidőt végül 1:48.069-cel állította fel. Csupán három másodperccel volt lassabb, mint az első "körben".

Juan Pablo Montoya viszont bekezdett, a kolumbiai be akarta bizonyítani, véletlenül került ennyire hátra, már az első időmérőnél mínusz négy másodpercet mutatott az óra. A célban aztán tízet, a williamses 1:37.653-at ment, ezzel nyerhetett volna néhány perccel korábban.

Timo Glock lassabb volt, mint Montoya, de gyorsabb, mint Bruni, pontosan kettejük közé ékelődött be 1:43.533-as eredményével. Csapattársa, a német Nick Heidfeld másfél másodperccel volt jobb nála, 1:41.953-mal a második helyre futott be.

Meglepetésre Fernando Alonso csak 15. lett az első tréningen, így Montoyához hasonlóan benne is dolgozott a bizonyítási vágy. Az első szektorban két tizedet vert a kolumbiaira, a második után négy tized volt az előnye, a célig pedig még hozzátett ehhez hatot. Az ideiglenes pole-t 1:36.663-mal vette át.

Következett az osztrák Klien, aki ez idáig még sohasem edzett vizes pályán "élesben", ennek dacára egész jól ment. Alonsót és Montoyát nem tudta megverni, de 1:38.258-as idővel befért a harmadik helyre.

A nagy reményekkel szerződtetett renault-s Jacques Villeneuve Kínában nem sokat mutatott, a versenyen simán kikapott Alonsótól, most viszont neki jött ki jobban a lépés. Végig jobban állt, mint csapattársa, végül 389 ezredet (1:36.274) vert rá. (Hozzá kell tenni, a pálya folyamatosan száradt.)

Felipe Massa hasonló részidővel kezdett, mint Klien, az egyik kanyarban azonban hibázott, s lecsúszott a pályáról. Nagy nehezen visszaterelte autóját az aszfaltra, de gyors körét nem csinálta végig, a boxutcát célozta meg.

Kimi Räikkönen nem tudta megverni a Renault-kat, 1:36.820-as ideje a harmadik helyre volt elegendő, a közel ezer lóerős motorral futó Jenson Buttonnak viszont sikerült. Az angol végig előnyben volt Villeneuve-höz képest, a végén több mint egy másodpercet vert a kanadaira. 1:35.157-tel ugrott az első helyre.

A valóban rohamosan száradó pályán Coulthard volt a következő próbálkozó, a skót csapattársát ugyan megverte, de Buttont nem tudta. Hátránya közel egy másodperc, egészen pontosan 999 ezred (1:36.156) volt.

Jött Barrichello, aki az első időmérőn sokáig vezetett, s aki meglehetősen gyenge kört ment. A Casio-kanyarban hibázott s közel három másodpercet veszített, csak a nyolcadik időt (1:38.637) autózta. Nehéz versenye lesz.

Giancarlo Fisichella hasonló időt ment, mint percekkel korábban Coulthard, néhány ezreddel (hússzal) azonban megverte a McLaren idény végén valószínűleg búcsúzó klasszisát, a második legjobb időt (1:36.136) teljesítette.

Százezer tomboló néző várta, hogy Szato Takuma végre változtasson az álláson, s a japán nem is okozott csalódást nekik. A második szektorban bizonytalankodott kicsit, ennek ellenére megverte Buttont, s óriási ünneplés közepette elvette csapattársától az első helyet (1:34.897).

Az élete utolsó időmérőjén szerepelt Olivier Panis mindent kipréselt a Toyotából, amit tudott, ez a hatodik helyre volt elegendő számára (1:36.420). A '96-os monacói győztes Alonso elé csusszant be.

Mark Webber hamar elcsendesítette az ünneplő tömeget, jó szokásához híven parádés kört futott, holott két szektor után még hátrányban volt a hazaiak kedvencéhez képest. A pálya utolsó harmadában azonban alaposan rálépett a gázra, s végül 326 ezredet vert Szatóra (1:34.571).

Szinte csontszáraz pályára futhatott már ki Ralf Schumacher Williamsével, a német élt is a lehetőséggel. Végig jobban állt, mint Webber, 1:34.032-es idővel biztosította, hogy harmadiknál rosszabb ne legyen.

A nap is kisütött, midőn Michael Schumacher megkezdte gyors körét, a hétszeres világbajnok 31.6-tal startolt: ennél előtte senki nem tudott jobbat. A második szektorban visszaesett kicsit, de annyit nem tudott bukni, hogy ne vegye át az első helyet: 490 ezreddel verte meg öccsét (1:33.542), s már csak azt kellett kiszurkolnia, Trulli ne legyen jobb nála.

Ez végül sikerült is neki, az olasz nem tudta behozni elsőnek a Toyotát, sőt, az első ötbe sem fért be. 1:35.213-mal hatodik lett, azaz az első rajtsort kibérelték a Schumacherek. Izgalmas verseny várható, amelynek nagy kérdése, hogy lesz-e eső: az időjósok szerint ez könnyen elképzelhető...

"Kár az első időmérőn elkövetett hibámért, az első szektor után ugyanis nem álltam rosszul" - mondta utóbb Baumgartner. "Nehéz volt 'megmaradni' a pályán, mert igaz ugyan, hogy nagyjából felszáradt, de több helyen maradtak nedves foltok. Az autóm túlkormányzott volt abban a bizonyos kanyarban, hiába próbálkoztam, nem tudtam megfogni a hátulját. Ezen a hétvégén eddig nem volt szerencsénk, de remélem, délután jól sikerül majd a verseny."

-tyg-