Vágólapra másolva!
A Jaguar-istálló kedden jelentette be hivatalosan, hogy 2004-es pilótái Mark Webber, illetőleg Christian Klien lesznek. Utóbbiról érdemes kicsit részletesebben is szólni, elvégre múlt hétig egyetlenegyszer sem vezetett Forma-1-es autót, szponzora, "az osztrák energiaital-gyártó cég" ellenben tömi zsebébe a pénzt. Alexander Wurz, akit korábban szintén sokat emlegettek a Jaguarral kapcsolatban, ki is akadt 1983-as születésű honfitársa szerződtetése miatt.

Ha hinni lehet Christian Kliennek, jelenleg ő a világ legboldogabb embere. Mondjuk, lehet is, elvégre a Jaguar-istálló kedden hivatalosan is bejelentette, hogy Mark Webber mellett az osztrák lesz másik pilótája a 2004-es idényben, holott a húszesztendős ifjú a múlt héten vezetett életében először Forma-1-es autót. Igaz, a valenciai tesztelésen egyáltalán nem okozott csalódást, rendre megközelítette a már-már rutinosnak mondható Webber idejét.

A Jaguar ügyvezető igazgatója, David Pitchfort a bejelentés után úgy nyilatkozott, vétek lett volna elmulasztani Klien leigazolását. Még az sem izgatta különösebben az istálló vezetőségét, hogy a másik "pályázó", a holland Jos Verstappen szponzorai még több pénzt ígértek. Persze azért így sem kell sajnálni a "zöldeket", hiszen a Red Bull révén Klien is eurómilliókat hoz a házhoz, ráadásul hosszú távra.

No de kicsoda ez a Klien? A kérdés már csak azért is időszerű, mert miatta Baumgartner Zsolt még attól a lehetőségtől is elesett, hogy osztrák licenccel induljon a száguldó cirkuszban; a sógoroknak létfontosságú volt, hogy legyen pilótájuk a Forma-1-ben, a magyar versenyző "honosítása" is szóba került, Klien szerződtetése miatt azonban értelemszerűen már nincs szükségük rá. Így ami minket illet, sajnos már csak valami csoda folytán láthatjuk Baumgartnert a Jordan vagy bármely más együttes színeiben versenyezni, a szükséges tízmillió dollárból ugyanis csak hét jött össze.

Christian Klien 1983. február 2-án született, s természetesen gokartban kezdte karrierjét. Három évet töltött el különböző sorozatokban, mígnem aztán 1999-ben a BMW nevével fémjelzett ADAC Junior Kupába került, amelynek keretében a Sachsenringen meg is szerezte első formaautós győzelmét. A bajnokságot végül négy győzelemmel a negyedik helyen zárta, így 2000-ben már az idősebbek között (azaz junior kitétel nélkül) folytatta. A futamok felét az első tíz között fejezte be, a végelszámolásnál a tizedik hely jutott neki, egy évvel később pedig már harmadik volt, miután öt győzelmet is begyűjtött.

A 2002-es idényt a német Forma-Renault-sorozatban kezdte, s öt pole pozícióval, valamint diadallal mindenkit maga mögé utasított. A f1welt.com szerint a bajnokság történetének ötödik legjobb újonca lett, feljebb is lépett egyet a szamárlétrán: 2003-ban az újonnan megalapított európai Forma-3-as pontvadászatban vitézkedett.

Itt 21-ből 14-szer szerzett pontot, kilencszer állhatott fel a dobogóra, továbbá szerzett hét pole pozíciót, négy futamgyőzelmet, és négyszer autózott leggyorsabb kört. Mindez az összetett második helyéhez volt elegendő, a Toyota tesztpilótája, az ausztrál Ryan Briscoe előzte meg. A legfontosabb futamot, a zandvoorti Marlboro Masterst ellenben ő nyerte meg, s ezzel sokak figyelmét magára terelte. "A Forma-3 legnagyobb figyelemmel kísért versenyét megnyerni... Mit ne mondjak, szenzációs érzés volt" - mondta Klien, akinek ereje nemcsak tehetségében, hanem szponzoraiban is rejlik. A Red Bull és a Mercedes is támogatja, előbbi minden követ megmozgatott azért, hogy pártfogoltját benyomja a Forma-1-be.

Pedig eleinte csupán arról volt szó, hogy Klien esetleg tesztpilóta lesz a Jaguarnál, de végül versenyzői állást kínáltak neki, amelyre természetesen gondolkodás nélkül rábólintott. Hogy megállja-e majd a helyét? "Kimi Räikkönen a Forma-Renault-ból vágtatott az elitkategóriába, én megjártam a következő lépcsőfokot, a Forma-3-at is. Készen állok a bemutatkozásra" - jelentette ki magabiztosan.

Klien szerződtetésével véget ért az idény közben a Minarditól szerződtetett Justin Wilson jaguaros pályafutása, a brit pilóta feltehetően megy vissza Paul Stoddart alakulatához. Wilson érthetően csalódott volt, hogy a jövőben nem számítanak rá, bár menedzserével karöltve már azon dolgozik, hogy 2005-ben visszatérjen a gárdához. Mint mondta, Mark Webber akkor feltehetően a Williamshez igazol, így egy hely felszabadul számára... Azért erre ne fogadjunk nagy összegben.

Alexander Wurzot szintén meghökkentette, hogy honfitársa szerződést kapott a Jaguartól, mint ismeretes, erre a helyre ő volt a toronymagas esélyes. Már az idény közepén is szó volt róla, hogy ő váltja a botladozó Antonio Pizzoniát, s noha akkor nem ő lett a befutó, a Japán Nagydíjat követően ismét felmerült a neve. Wurz végül úgy határozott, a McLaren tesztpilótája marad, ám könnyen lehet, hogy ezt a döntés a wokingiak nyomására hozta meg. Mindenesetre nem örült felhőtlenül honfitársa sikerének. "Fél évig tárgyaltam szinte éjt napallá téve a Jaguarral, aztán jön egy ifjú pénzeszsák, s rögtön megállapodik vele a csapat. Mit tagadjam, bánt" - idézték Wurzot az osztrák lapok.

kd