Vágólapra másolva!
Hétfőn adta hírül a Magyar Távirati Iroda, hogy Baumgartner Zsolt esetleg osztrák licenccel vághat neki a 2004-es Forma-1-es világbajnokságnak. Frank Tamás, a pilóta menedzsere az [origo]-nak elárulta, erről csupán a legvégső esetben lehet szó.

Baumgartner Zsolt osztrák licenccel indulhat - érkezett a hír hétfőn, ám először magyarázzuk meg, mindez mit is jelent. Gyakorlatilag azt, hogy hazánk első Forma-1-es versenyzőjét osztrákként regisztrálnák a vonatkozó adatbázisokban, azaz neve mellett a magyar helyett nyugati szomszédunk piros-fehér-piros zászlaja díszelegne, s amennyiben esetleg futamot nyerne, az osztrák himnusz csendülne fel a hangszórókból.

Természetesen sem Baumgartnernek, sem menedzserének, Frank Tamásnak nem lenne ínyére, ha így alakulnának a dolgok, de mindketten kényszerhelyzetben vannak: jelen állás szerint nincs meg a magyar versenyző indulásához szükséges mintegy kétmilliárd forintnyi összeg, így amolyan vészmegoldásként került szóba az osztrák licenc. Amely egyébiránt nem lenne újdonság Baumgartner számára, elvégre így kezdte formulaautós pályafutását is. "Osztrák szponzorok felvetették, hogy amennyiben nem jönne össze hazai pilótának a jövő évi F1-es szerződés, akkor Zsolt hajlandó lenne-e osztrák színekben indulni" - mondta az [origo]-nak Frank Tamás. "Zsolt egyébként már versenyzett a "sógorok" színeiben. Mindez tudomására jutott Heinz Prüllernek, a közismert Forma-1-es kommentátornak, s azon melegében nyilvánosságra is hozta a Kronen Zeitungben. Hangsúlyozom, ez csupán lehetőség, természetesen arra törekszünk, hogy Zsolt a magyar színeket képviselje a száguldó cirkuszban."

Magyar szponzoroktól egyelőre nem jött össze annyi pénz, amennyi Baumgartner Zsolt Forma-1-es szerepléséhez szükséges. "Egyelőre nincs értelme erről beszélni" - válaszolta Frank Tamás arra a kérdésre, hogy amennyiben Baumgartnernek nem lenne más esélye, vállalná-e az osztrákságot. "Nincs elég pénz, hát szerezni kell, jövőre ugyanis mindenképp a Forma-1 a cél. Bevallom őszintén, igazából még nem is tanakodtunk a dolgunk, bele sem merek gondolni, hogy itthonról nem jön össze a pénz..."

Az egész ügy számos kérdést vet még fel, köztük azt, hogy az osztrákoknak miért éppen Baumgartner kell, amikor akad néhány tehetségük otthon is. Ott van például a McLaren tesztpilótája, Alexander Wurz, akit mostanság ismét egyre többet emlegetnek a Jaguarral kapcsolatban. Igen ám, csakhogy Wurz jelenleg a McLaren tesztpilótája, és érvényes szerződését mindenképpen ki kívánja tölteni. Christian Klien ellenben tuti befutó lehetne, a Red Bull révén - biztos források szerint - akkora tőke áll mögötte, amelyről Baumgartner még csak nem is álmodhat: húsz évével ő viszont túlságosan fiatal és tapasztalatlan, egy-két évet még érnie kell(ene). Baumgartner ugyanakkor a lehető legjobb korban van, a szamárlétrát is végigjárta, így tulajdonképpen érthető, hogy szemet vetettek rá az osztrákok.

Nemrégiben a sportminisztérium úgy nyilatkozott, Baumgartner Zsolt az ország leginkább eladható sportolója. Tony Curtisszel együtt hazánk reklámarcának választották, így végső esetben az a furcsa helyzet állhat elő, hogy osztrák versenyzőként népszerűsíti Magyarországot. Szigetvári Viktor, a GYISM sajtófőnöke az [origo]-nak elmondta, hogy a minisztériumnak, illetőleg az országnak nem tiszte az adófizetők pénzén finanszíroznia Baumgartner pályafutását. Pedig a jelenlegi helyzetben ennyit talán megérdemelne.

Koncz Dávid