Társoldalunk:

Schumacher ötszörös világbajnok

A brazil Barrichello (Ferrari) el sem tudott indulni, a német Frentzen, a pénzszűkében bohóckodó, a versenyről lemaradt Arrows pilótája nem helyettesíthette az olasz Fisichellát (Jordan), a finn Raikkönen (McLaren) először nyerhetett volna, ám elfékezte magát, győzhetett a német Michael Schumacher, persze Ferrarival, s már ötszörös F1-es világbajnok a Francia Nagydíj után.

EPA
Fisichella apróra törte gépét
Fotó: EPA
Úgy kezdődött, hogy kiderült, mindössze tizenkilencen versenghetnek Magny-Cours-ban, Heinz-Harald Frentzen nem helyettesíthette Giancarlo Fisichellát - az Arrows német pilótájának menedzsmentje elutasította Eddie Jordan kérését. Pedig a versenybírók, s a másik kilenc istálló vezetői is hozzájárultak ehhez a lépéshez.

A Jordan-Honda olasz menője szombaton a szabadedzésen balesetet szenvedett, amely után Sid Watkins professzor, az FIA orvosi testületének vezetője azt tanácsolta, hogy ne vegyen részt az időmérésen, s a Magny-Cours-i futamon. Mivel az Arrows két versenyzője sem kvalifikálta magát, így Eddie Jordan arra kérte a tavaly még az ő istállóját erősítő Frentzent, hogy üljön az olasz autójába. A németnek tetszett az ötlet, de a menedzsment megakadályozta a helycserét. A Jordan-Honda szóvivője szerint jogi okok miatt nem jött létre megegyezés.

A bemelegítő edzésen az akkor még csak négyszeres világbajnok, ferraris német Michael Schumacher volt a leggyorsabb csapatársa, a brazil Rubens Barrichello előtt. Harmadik az olasz Jarno Trulli (Renault) lett. A kolumbiai Juan Pablo Montoya (BMW-Williams) mindössze öt pilótát előzött meg.

És úgy végződött, hogy Michael Schumacher megszerezte ötödik világbajnoki címét, miután megnyerte a Francia Nagydíjat, s hat futammal a befejezés előtt már behozhatatlan előnnyel, 62 ponttal vezet a kolumbiai Juan Pablo Montoya (BMW-Williams) előtt. A Magny-Cours-i viadalon a finn Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) lett a második, harmadikként a skót David Coulthard (McLaren-Mercedes) érkezett a célba.

EPA
Montoya megint csak az elején volt az élen
Fotó: EPA
Közben - akár Silverstone-ban - Barrichello most sem tudott elindulni a felvezető körre, így a szabályok szerint csak a mezőny végéről kezdhette volna a futamot. De nem kezdte onnan se.

Viszonylag nyugodtan rajtolt mezőny, Montoya megőrizte első helyet Schumi előtt, Räikkönen volt a harmadik.

A 10. körben a legjobb hat sorrendje Montoya, M. Schumacher, Räikkönen, R. Schumacher, Coulthard, Button volt.

A 26. körben Montoya első boxlátogatása 8.4 mp-ig tartott, így Schumi átvette a vezetést - a kolumbiai csak a negyedik helyre tért vissza. Egy körrel később Schumacher kerékcseréje és tankolása is 8.4 mp-et vett igénybe, Räikkönen került az élre, Coulthard lett a második.

A 28-29. körben kimentek a McLaren-pilóták is: Räikkönen 8.5 mp-et töltött a boxban, Coulthard kerékcseréje 11.2 mp-ig tartott - újra Schumi vezetett.

Míg a 35. körben megbüntették, mert a kerékcsere után szabálytalanságot követett el, ráment egy vonalra, nem szabadott volna, át kellett mennie a boxutcán, csak a harmadik helyre érkezett vissza.

A 43. körben Montoya - másodszorra - 11.5 mp-ig volt a boxban, Räikkönen került az élre. A 48. körben M. Schumacher második kerékcseréje és tankolása 8.8 mp-ig tartott. A 49. körben Räikkönen boxkiállása 8.7 mp volt, közvetlenül Schumi elé tért vissza. Az 54. körben Coulthard kerékcseréje 7.7 mp-ig tartott, az elsőről a harmadik helyre került. Újra Räikkönen vezetett Schumacher előtt.

Az 59. körben Coulthard Schumacher sorsára jutott, őt is megbüntették, ezzel együtt megőrizte harmadik helyét. Aztán a 67. körben Räikkönen túl nagy lendülettel érkezett az egyik kanyarba, kisodródott, megcsúszott egy olajfolton (?), Schumacher köszönte, nyerhetett, világbajnok lett, ötödször, történelmet írt, ilyesmi.

EPA
És még sírni is tud
Fotó: EPA

Dobogóra a két mclarenes állhatott, Montoya csak negyedik lett, pontszerző helyen még Ralf Schumi és a BAR-ral hírbe hozott Button végzett. Volt nagy pezsgőzés, öröm meg sírás. Meg a tény, hogy a Forma-1 1950 óta íródó történetében Schumacher szerezte meg a leggyorsabban a világbajnoki címet a pilóták között.

Ugyan Ron Dennis szerint Schumacher szabálytalanul került Räikkönen elé a 67. körben, a versenyellenőrök úgy döntöttek, nem változtatják meg a verseny végeredményét. A McLaren-Mercedes csapatfőnöke azt állította, hogy a pályabírók egy olajfolt miatt lengették a sárga zászlót, s eközben a szabályok szerint senki sem előzhet. Dennis nem nyújtott be hivatalos tiltakozást, de a rendezők kivizsgálták az esetet.

"Kimi még a sárga zászlós zónában volt, s Michael akkor előzte meg, amikor még nem lengették a manővert engedélyező zöldet. A szabályok egyértelműek, bízom a jó döntésben" - mondta Ron Dennis.

Többórás tanácskozás után úgy döntött a három versenyellenőr, hogy Michael Schumacher marad a Francia Nagydíj győztese. Az ellenőrök mindkét csapat vezetőinek társaságában elemezték a videofelvételeket, s úgy döntöttek, hogy nem kell megváltoztatni a nagydíj hivatalos végeredményét.  A McLaren-Mercedes ugyan fellebbezhetne a határozat ellen, de az istálló szóvivője úgy nyilatkozott, hogy további lépéseket nem terveznek.

Az eddigi gyorsasági csúcstartó a brit Nigel Mansell volt: 1992-ben a 11. futam után ünnepelhette vb-elsőségét, ám akkor összesen 16 viadalt rendeztek, így a versenyek 68,7 százalékát követően mondhatta magát világbajnoknak.

Idén a Francia GP szintén a 11. futam volt, de mivel 17 versenyből áll a sorozat, Schumacher a nagydíjak 64,7 százalékát figyelembe véve hódította el ismét az elsőséget.

Schumi 174. F1-es nagydíján indult, 61. győzelmét aratta. Sorozatban harmadik, amúgy ötödik vb-elsőségét szerezte (1994, 1995, 2000, 2001, 2002), hasonló bravúr korábban csak az argentin Fangiónak sikerült (1951, 1954, 1955, 1956, 1957).

Michael Schumacher: "Ilyenkor keresem a szavakat, nehezen tudom megfogalmazni a gondolataimat. Az elmúlt napokban rendkívül nyugodt voltam, nem foglalkoztam azzal, hogy már Franciaországban világbajnok lehetek. Láttam Rubens problémáját a rajtnál, majd Montoya is bajba került. Én szintén hibáztam, amikor a boxutca végén áthajtottam a fehér vonalon. A végén Kimi is rontott, pedig már nem számítottam erre. Igaz, tíz körrel a vége előtt elkezdtem faragni hátrányomból, de nem hiszem, hogy Räikkönen emiatt hibázott. Az utolsó öt körben óriási nyomás volt rajtam, mert nagyon közel kerültem a végső sikerhez. Rendkívül boldog vagyok, hogy újra világbajnok lettem! Olyan emberek vesznek körül a Ferrarinál, akik csodálatos munkát végeznek. Imádom őket, fantasztikus, hogy ezt közösen elértük. Szinte ki sem tudom fejezni a hálámat!

Kimi Raikkönen: "Valakinek az autójából folyt ki az olaj, ezen csúsztam meg. Pedig sokáig nagyszerűen versenyeztem, de egy ostoba hiba miatt elúszott a győzelem. Remélem, legközelebb már nyerni fogunk."

David Coulthard: "Véletlenül hajtottam rá a fehér vonalra. Hibáztam, aminek megfizettem az árát. Gratulálok Michaelnek, rendkívüli rekordot állított be a Forma-1-ben!"

A Francia Nagydíj, (72 kör, 305,886 km) végeredménye:
1. Michael Schumacher, Ferrari (Bridgestone),1:32:09.837 ó, 3 kiállás
2. Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes (Michelin), +1.105 mp, 2
3. David Coulthard, McLaren-Mercedes (M), + 31.976 mp, 3
4. Juan Pablo Montoya, BMW-Williams (M), + 40.676 mp, 2
5. Ralf Schumacher, BMW-Williams (M), + 41.773 mp, 3
6. Jenson Button, Renault (M), + 1 kör, 3
7. Nick Heidfeld, Sauber-Petronas (B), + 1 kör, 2
8. Mark Webber, Minardi-Asiatech (M), + 1 kör, 2
9. Pedro De la Rosa, Jaguar-Cosworth (M), + 2 kör, 3
10. Alex Yoong, Minardi-Asiatech (M) + 4 kör, 2
11. Allan McNish, Toyota (M) + 7 kör, 2

Kiesett:
Rubens Barrichello, Ferrari (B), 0 kör
Szato Takuma, Jordan-Honda (B), 23. kör
Olivier Panis, BAR-Honda (B), 29. kör
Jacques Villeneuve, BAR-Honda (B), 35. kör
Jarno Trulli, Renault (M), 49. kör
Felipe Massa, Sauber-Petronas (B), 49. kör
Mika Salo, Toyota (M), 49. kör
Eddie Irvine, Jaguar-Cosworth (M), 52. kör

Leggyorsabb kör:
David Coulthard, 1:15.045 perc (63.)

Következik a világbajnokság 12. futama:
Német Nagydíj (Hockenheim, július 28.)

KAPCSOLÓDÓ CIKK