Vágólapra másolva!
A Forma-1-ben még a többi profi sportnál is kiemeltebb szerepet jut a logiszikának, mivel itt magának a sportágnak az alapja a technika. A csapatok egy szezonban több mint háromszor végigutazhatnának az egyenlítőn, miközben rengeteg embert, alkatrészt és a legújabb technikát szállítják.

Fotó: Amber PR
Montoya (j) a mérnökeivel

Ez viszont azzal is jár, hogy egyre személytelenebbek a versenyek és egyre nehezebb oda eljutni. A technológia azonban enyhít a rajongók sanyarú helyzetén, hiszen van mobiltelefon, hordozható- és kézi számítógépek, melyekkel azonnal hozzájuthatunk a hírekhez, a sporteredményekhez és az internet által nyújtott folyamatos információkhoz, rajongók által üzemeltett fórumokhoz és közvetlenül a csapatokhoz és a szervezőkhöz.

A négy kontinens 17 országában zajló Forma-1-es világbajnokság az egyik legkedveltebb sport, amely várhatóan még nemzetközibb lesz azáltal, hogy olyan új városok és országok is rendezhetnek futamot, mint Moszkva, Beirut, Dubai, Kína és Dél-Afrika. Ez azonban az F1-es istállók számára még szűkebb határidőket és pontosabb tervezést igényel, mivel nem csupán embereket, de nagyon finom technológiát és berendezéseket kell elszállítani a világ különböző tájaira. Dickie Stanford, a Williams-BMW istálló versenymenedzsere nagy változásokat és hatalmas mennyiségbeli növekedést tapasztalhatott meg az elmúlt évek során. Így nagyon is tudja, hogy milyen nehéz munka a logisztika egy Forma-1-es csapat életében.

"Minden egyes versenyen 65 williamses csapattag van ott, amelyhez jön még 20 BMW-s kolléga, így ez összesen 85 embert jelent. A tengerentúli versenyekre majd 25 tonna berendezést szállítunk, s ennél sokkal többet, ha a kamionokat is használunk. Minden egyes verseny után visszaszállítjuk ezeket a gyárba, ahol 4-5 emberünk egyesével lemossa őket, megszárítja és becsomagolja. Annyi alkatrészt szállítunk magunkkal, hogy azokból még 3-4 autót lehetne kompletten összerakni" - kezdte Stanford.

Miután minden egyes autó több mint 4000 különböző alkatrészből áll össze, és csak ezerből maga a motor, nagyon fontos, hogy minden alkatrészt figyelemmel kísérjenek.

"A gyárban minden egyes berendezést rákapcsolunk a Compaq által biztosított számítógépekre, s mielőtt rákerülnek az alkatrészek a kamionra, megnézzük, hogy hol vannak. A raktáros egy iPAQ segítségével ellenőrzi az alkatrészek mozgását" - folytatta a szakember.

A Compaq 16 számítógépet, 26 noteszgépet és egy sor ProLiant szervert biztosít a bokszban a csapat számára. A csapatnak majd 500 méternyi kábelre is szüksége van az adatfeldolgozáshoz és 300 méternyit fektetnek le a bokszban és a paddockban egy tipikus versenyhétvégén.

"Nagyon kevés problémánk volt a számítógépekkel a versenyek során. Ezeket a berendezéseket átcipeljük az egész világon, majd egy kamionon 'utaznak' napokig. Ezután össze-vissza pakolják őket mielőtt egy repülőre kerülnének. Ennek ellenére nem voltak velük nagyobb gondjaink" - árulta el Stanford. "Az elmúlt három évben kétszer volt ilyenre példa. Ekkor szereztünk egy compaq-os mérnököt, néhányat telefonáltunk és három órán belül már meg is szerelték a számítógépet és újra tökéletesen működött. Így igazából nem is jelentett ez soha problémát."

A versenycsapat és a szükséges berendezések mellett az ételellátást is meg kell szervezni. Nagyon fontos, hogy mindegyik csapattag folyamatos és egészséges ételekhez jusson, hogy ne legyen rosszul és a pilótáknak is be kell szerezni a diétához szükséges összetevőket: "Saját élelmezőink vannak. Mikor a tengerentúlra utazunk, valójában egy egész konyhát felépítünk, amely ellátja az egész csapatot. Ugyanezekkel az emberekkel dolgozunk Európában is, s majd 85 embert látnak el táplálékkal háromszor egy nap. Emellett ők gondoskodnak a VIP vendégekről is."

Tesztcsapatai is vannak az istállóknak, s így a verseny- és tesztcsapatok majd 85 000 mérföldet tesznek meg egy év során, amely 3,4-szer hosszabb, mint az egyenlítő. Dickie Stanford asszisztense foglalja le a repülőhelyeket, a szállást, bérel autót és gondoskodik az egyéb utazással és szállással kapcsolatos részletekről.

"Mikor 14 évvel ezelőtt elkezdtem dolgozni a csapatnál, húsz embert kellett utaztatnom a versenyekre, ez a szám mostanra 65-re duzzadt. Ez a versenycsapat. Ebbe beletartoznak a marketingesek, de éppúgy Frank Williams, Patrick Head, a pilóták, az élelmezők, s egyéb csapattagok. Emellett három autóval folytatunk tesztelést, így mindig valaki éppen elutazik, valaki pedig megérkezik. 45 emberünk van a tesztcsapatban, így mindig 65 emberünk utazik a versenyekre, mikor 45 érkezik vissza a tesztekről" - avatott be a logiszikus.

A Williams-BMW istálló saját maga szervezi a logisztikáját, ahelyett, hogy egy ügynökségre bízná azt, így jó kapcsolatot ápol többek között a versenyszervezőkkel és a helyi hotelekkel: "A legújabb technológiákkal dolgozunk és nagyon sok dolgot tárolunk az adatbázisunkban. A pályákon dolgozók szinte kizárólag e-mailt használnak, míg a hotelekben a faxos kommunikációt kedvelik. Szeretik a személyes kommunikációt is, így megpróbálok ezt-azt így is intézni. A gépemen azonban ott van minden információ a hotelekről."

Ezek a szervezési feladatok és erőfeszítések mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a rajongók részesei legyenek az izgalmaknak és csillogásnak a versenyszezon hosszú hónapjai során.