Társoldalunk:

Őrült tesztelésbe kezdett a Forma-1 mezőnye

Több Forma-1-es csapat is újításokat tervez a következő futamra, az Osztrák Nagydíjra. Szerda estig a BAR és a Minardi kivételével minden istálló autói pályára gördültek, összesen öt európai helyszínen. Az [origo] az első két nap történéseit foglalta össze.

Fotó: EPA
Wurz ellátta a többiek baját
Felipe Massa egy tizedmásodpercre megközelítette Alex Wurz McLarenjét szerdán, a valenciai tesztek második napján. Wurz egy MP4/16B-t, azaz egy hibridet vezetett, amivel délelőtt érte el legjobb idejét, majd a sauberes brazil délután, időmérő körök gyakorlása közben igencsak megközelítette. Wurz ugyancsak kevés üzemanyaggal és új gumikkal autózta legjobbját, amúgy pedig sűrű napja volt, 90 kört tett meg. Mindkét pilóta fejlesztette az abrocsokat, Massa nagy leszorítóerőt eredményező beálíításokkal kísérletezett, gondolva Monacóra, majd délután próbálgatott set-upot a következő, Osztrák Nagydíjra.

"Ismét nagyon jó napom volt, semmi probléma nem sújtott" - újságolta Massa. "Az autó remekül futott, megpróbálkoztunk néhány kvalifikációs beállítással." Csütörtöktől mindkét sofőrt leváltják, Wurzot Kimi Räikkönen, Massát Nick Heidfeld.

Szerda harmadik dobodósa Antonio Pizzonia, a Williams teszterje lett, annak ellenére, hogy egy műszaki hiba miatt nem tudott folyamatosan gyakorolni. A brazil utolsó napján bő másodpercre maradt el Wurzéktól, a helyébe lépő Juan Pablo Montoya viszont még javíthat.

David Coulthard a 2002-es McLarent nyúzta, az autót, melyen a háromnapos teszt során átalakítják a felfüggesztést. A skót versenyző mechanikai hiba miatt egyszer kirepült a célegyenes végi kanyarból, a délelőtti három edzésleállítás egyikét okozva. DC legjobb ideje 1.5 mp-el maradt el Wurzétól.

A piros zászlót Jarno Trulli miatt kellett még kétszer elővenni, másodjára motorhiba miatt. Új alkatrészek híján Pedro de la Rosa és Eddie Irvine set-upot állítgatott és gumikat próbált a Jaguarhoz. De la Rosa délután előrukkolt a negyedik helyre, Irvine viszont három mp-re maradt el az élvonaltól.

Valencia, második nap:
1. Alex Wurz, McLaren-Mercedes (Michelin), 1:11.532 perc, 90 kör
2. Felipe Massa, Sauber-Petronas (Bridgestone), 1:11.635, 77
3. Antonio Pizzonia, Williams-BMW (M), 1:12.880, 31
4. Pedro de la Rosa, Jaguar (M), 1:12.931, 72
5. David Coulthard, McLaren-Mercedes (M), 1:13.137, 67
6. Jarno Trulli, Renault (M), 1:13.556, 57
7. Fernando Alonso, Renault (M), 1:13.646, 51
8. Eddie Irvine, Jaguar (M), 1:14.432, 54

Fotó: Amber PR
Badoer: közel Schumi rekordjához
Lényegesen kevesebb (többnyire csak egy) csapat gyakorol a többi helyszínen. Szerdán Luca Badoer két tizedre közelítette meg Michael Schumacher fioranói pályacsúcsát. Az olasz pilóta 92 kört (ebből 15-öt a rövid pályán) tett bele az F2002-esbe, 58.582 mp-es legjobbal. A Ferrari Monzában is tréningezett, Luciano Burti az F2001-essel jóval a versenytáv fölötti kilométert vezetett, 85 köre során főként a gumikat tesztelte. A Scuderia módosított a pályán, betett két ideiglenes sikánt, így az istálló közleménye szerint az időeredmény nem releváns.

Portugáliában, Estorilban akciózott a Toyota, Ryan Briscoe tesztpilóta 112-szer ment körbe az egykori GP-pályán. "Kicsit fáradt vagyok ezek után, de még mindig nagyon jónak érzem a formám" - mondta az ausztrál. "Folytattuk a tegnapi programot, mechanikai beállításokon és az autó egyensúlyán dolgoztunk." A japánok fordítottak némi figyelmet a kuplungra is, s végül Briscoe leggyorsabb köre 1.19.59 perces lett.

Szato Takuma bizonyult a jobbik bridgestone-osnak Silverstone-ban, a jordanes másfél mp-et vert Enrique Bernoldira és az Arrowsra. Utóbbi több mint egy versenytávnyit gyakorolt az A23-assal.

Silverstone, második nap:
1. Szato Takuma, Jordan-Honda (Bridgestone), 1:24.595 perc, 37 kör
2. Enrique Bernoldi, Arrows-Cosworth (B), 1:25.049, 78

A keddi események

A legforgalmasabb pályán, Valenciában Antonio Pizzonia Williamse diktálta a tempót, 1:12.731-es ideje akkor még hat tizeddel jobb volt Wurz McLarenjénél. A tesztek nyitónapján csak a Saubert vezette "versenypilóta", természetesen Massa, aki már akkor is csak másfél tizedre maradt el Wurztól. Fernando Alonso, a Renault teszterje hét ezreddel ment lassabban Massánál.

A francia csapat a kipörgésgátlón dolgozott, Mike Gascoyne technikai igazgató így summázta a napot: "Hasznos munkát végeztünk, Fernando a szoftver módosításait figyelte, az eredményekkel elégedettek vagyunk."

Massa ugyancsak nem hagyta figyelmen kívül a kipörgésgátlót: tíz rajtpróbát végzett.

Valencia, első nap:
1. Antonio Pizzonia, Williams-BMW (Michelin), 1:12.731 perc, 96 kör
2. Alex Wurz, McLAren-Mercedes (M), 1:13.311, 99
3. Felipe Massa, Sauber-Petronas (Bridgestone), 1:13.474, 59
4. Fernando Alonso, Renault (M), 1:13.481, 81

A Ferrarinál ugyanaz volt a leosztás, mint szerdán, Badoer Fioranóban 72 kört ment (25-öt a rövid pályán), 59.185 mp-es legjobb idővel. A csapat közleménye szerint az F2002-es általános fejlesztése volt terítéken. Luciano Burti közben Monzában tevékenykedett, 59 kört produkált a tavalyi Ferrarival, 1:25.003-as legjobbal. A brazil teszter gumikat próbált, s bár egyszer megpördült a Variante della Roggiában, azt leszámítva gondtalan napot hagyott maga mögött.

Briscoe Estorilban 91 kört autózott a Toyotával, s így foglalta össze a helyzetet: "Ez a pálya kiválóan alkalmas tesztelésre, mivel egyaránt vannak rajta gyors és lassú kanyarok. Plussz a hepehupás aszfalt megfelelő igénybevételnek teszi ki a kocsit, ami hasznos az információszerzés szempontjából." Briscoe programja ugyanaz volt kedden is mint szerdán, ám legjobb ideje jobb volt annál: 1.19.41.

Silverstone-ban kedden még csak az Arrows körözött, Enrique Bernoldi 33-szor haladt el a célegyenesben. A nehéz időjárási körülmények (heves esőzés, erős szél) közt 1:38.542-es körrekordra futotta.

A következő napok összes tesztjéről is beszámol az [origo].

Ujlaky István

Korábban:

Tesztek hat pályán

A legutóbbi tesztsorozatok:

Fórum:

Teszt eredmények, 2002