Vágólapra másolva!
Michael Schumacher kettős csapást mérhet a Forma-1 mezőnyére az augusztus 19-i Magyar Nagydíjon: beállítva Alain Prost rekordját, 51. futamgyőzelmével megnyerheti negyedik világbajnoki címét. Ám ha az ideális elvárástól elmarad, s a Hungaroringet nem tudja hozzáragasztani az idén már uralma alá hajtott hat pálya sorához, akkor is elég mindössze három ponttal többet szereznie legközelebbi üldözőjénél, David Coulthardnál, és a brit Nigel Mansell 1992-es megkoronázása után megint világbajnokot avathatunk a mogyoródi ringen.

Fotó: Reuters
Karnyújtásnyira a vb-cím
Michael Schumacher előnye jelenleg 37 pont Coulthard előtt

Tulajdonképpen a 32 éves német sztár nem is ért célba idén más helyen - az eddig lepergett 12 futamból hatszor (Melbourne, Sepang, Barcelona, Monaco, Nürburgring, Magny-Cours) győzött, négyszer (Sao Paulo, Spielberg, Montreal, Silverstone) második lett, a maradék két versenyen kiesett. Mindkétszer technikai hiba miatt: Imolában sebességváltójának meghibásodása és bal első kerekének defektje, Hockenheimben szintén sebességváltó-hiba és olajnyomás-probléma volt az ok. A más kezére jutott hat nagydíjból hármat így is Schumacher vitt el, csak éppen Michael öccse, a BMW-Williams lóerőfölényét egyre nagyobb hatékonysággal érvényre juttató Ralf. A 26 éves öcsike, aki bátyja szerint a jövő világbajnoka, zsebre tette Imola, Montreal és Hockenheim tíz pontját, s mivel már csak hat pont a hátránya Coulthard mögött, lassan nem is a skót Michael legkeményebb kihívója, hanem Ralf.

Annál is inkább, mert Coulthard, aki az évet úgy kezdte, hogy kétszeres világbajnok csapattársát, Mika Häkkinent is az árnyékos oldalra szorította, az utóbbi futamokon technikai hibát halmozott vezetői hibára. A 30 éves skót az év első felében győzött Sao Paulóban és Spielbergben, ám az utóbbi hat futamon csupán kilenc pontot szerzett. A szezon nyolcadik futamáig David rendre pontszerző helyen végzett, helyezései ékesen bizonyítják motiváltságát: 2., 3., 1., 2., 5. (annak dacára, hogy Barcelonában a rajtot kontrolláló kipörgésgátlója elromlott), 1., 5. (Monacóban megint a rajtot ellenőrző szoftverrel volt gondja). A nagy sorozat Montrealban szakadt meg, ahol az 53. körben esett ki a Mercedes-motor meghibásodása miatt. A nürburgringi 3. és a magny-cours-i 4. hely után a silverstone-i Trulli-affér következett, aminek folyamányaként a harmadik körben kiesett a kerékfelfüggesztés roncsolódása okán, majd Hockenheimben megint motorhiba fosztotta meg a pontoktól. Ha végigfutunk Coulthard szezonján, konkrét vezetői hibával csak három esetben terhelhetjük számláját: Monacóban érthetetlenül vesztegelt 40 körön keresztül a brazil Enrique Bernoldi Arrowsa mögött, Magny-Cours-ban gyorshajtásért kapott tíz másodperces büntetéssel tette tönkre a versenyét, a silverstone-i rajtnál pedig addig kakaskodott Jarno Trullival, míg összetörte autóját.

Márkatársa, Häkkinen "önhibája" sem érhető tetten több esetben, de még feleannyi pontot sem szerzett, mint korábbi árnyéka, Coulthard. Mindössze öt futamon intették le pontszerző pozícióban (Sepangban 6., Imolában 4., Montrealban 3., a Nürburgringen 6., Silverstone-ban 1.). Melbourne-ben kiesett a 26. körben, mert meghibásodott az első felfüggesztése; Sao Paulóban 20 centit ment, mert a rajtberendezése blokkolt; Barcelonában vezető helyről, az utolsó körben esett ki kuplunghiba miatt; Spielbergben megint a rajtrácson ragadt; Monacóban a 19. körben adta fel a sebességváltója; Magny-Cours-ban újfent a startot kontrolláló szoftver tolt ki vele; Hockenheimben a 14. körben elfolyt a hűtővize...

Häkkinen reménye a legszigorúbb matematika szerint is Magny-Cours-ban vált köddé, Coulthardé a Hungaroringen mehet füstbe. Ám a skót egyelőre köti az ebet a karóhoz, szó szerint: "Semmi sem változott az elmúlt versenyeken, azt kivéve, hogy kevesebb lehetőségem van, hogy javítsak valamit a helyzetemen. A csapattagokkal együtt tisztában vagyunk vele, hogy nagyon magas falat próbálunk megmászni, és nagyon rövid a kötelünk. A lábunkat is használnunk kell. De ne is várják tőlem, hogy azt mondjam, vége, mielőtt még tényleg vége lenne! Miért tenném? Miért kellene súlyosabbnak értékelnem a helyzetet, mint amilyen valójában? Még sok minden történhet. Elég csak a hockenheimi futam első körére gondolni. Annyira kiszámíthatatlan sportág a miénk, hogy résen kell lennünk versenyről versenyre" -elmélkedett Coulthard, aki az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve-vel egyetemben felemelte szavát a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) döntése ellen.

Mindketten azt nehezményezték, hogy miért rajtoltatták újra a hockenheimi Német Nagydíjat az első kör balesete után, hiszen a biztonsági autó vezetésével egyszer már áthaladt az egész mezőny azon az útszakaszon, ahová az alkatrésztörmelékek szóródtak. "Ha cinikus lennél, azt mondhatnád, azért rajtoltatták újra a futamot, mert Michael kiesett hazai közönség előtt. Minden tisztelettel és afeletti örömmel, hogy senki sem sérült meg, azt kell, hogy mondjam: a versenyigazgató nem állít meg futamot baleset, illetve pályán kívüli sérülés miatt." Charlie Whiting versenyigazgató viszont pont arra hivatkozott, hogy a törmelék eltávolítására nem lett volna módjuk a rendezőknek a biztonsági autó körözése mellett, ahhoz gépi segítséget kellett bevetniük. A törmelékek kerékbe vésődése nagy eséllyel vezethetett volna defekthez, s ez egy olyan villámgyors pályán, mint Hockenheim, katasztrófális következményekkel járhatott volna.

Ezen túltéve magát Coulthard elismerte, égető szüksége van arra a mentális feltöltődésre, amit a pilóták és csapatszemélyzetek nyomására idén először versenynaptárba szorított három hetes augusztusi szabadság jelent. Ráadásul a FIA határozata szerint a szünetben tesztelni is tilos. "Elmondhatatlanul szükségem van a kikapcsolódásra, mert eddig csak jöttek és jöttek a futamok. A csapatnak is fontos, hogy végre átgondolja, pontosan mit kellene tesztelni, fejleszteni, kipróbálni, hogy előrelépjünk a hátralévő futamokon. Arra nem lesz lehetőségünk, hogy a Magyar Nagydíj előtt teszteljünk, így csak azt várhatom el, hogy egy kicsit versenyképesebbek legyünk a Hungaroringen, mint eddig" - sóvárgott David.

Michael Schumacher is reménykedik, ám egészen másban. "A világbajnoki cím már majdnem a zsebemben van, de még nem végérvényesen. Megpróbálom bebiztosítani, amilyen gyorsan csak lehet" - adta ki a Magyar Nagydíj szempontjából sokat mondó jelszót Schumi. Amikor azonban több pontba szedve vázolták neki a lehetséges variációkat, hogy ha ikszedik helyen végez, Coulthard a zéediken, Ralf Schumacher az ipszilonodikon, Barrichello pedig a véediken, csak legyintett: "Általában tényleg jó fejszámoló vagyok, de ennyi adatot képtelenség átlátni. Azt hiszem, inkább megpróbálom egyszerűbben megoldani..." Hockenheimről és a Hungaroringről is szikáran nyilatkozott: "Persze, hogy jobb lett volna befejezni a hazai futamot és Ralffal, Rubensszel ünnepelni a dobogón. De a lehető legjobban alakultak a dolgok, ha már nem nyerhettem meg a versenyt. Egyik McLaren sem ért célba, az öcsém megint csökkentette velük szembeni hátrányát, és fantasztikus érzés volt látni, ahogy a hazai közönség őt élteti. A futam végére az egész bokszutcát elöntötte a nyári vakáció hangulata. A három hét tiszta szabadság és a teszttilalom teljes kikapcsolódást ígér. Amelynek minden percét a családommal akarom tölteni. Nincs különleges célom vagy határozott tennivalóm, csak együtt akarunk lenni a feleségemmel és a gyerekeimmel. Magyarországra teljesen kipihenten és felfrissülve szeretnék megérkezni, mert az az egy futam sok mindent eldönthet."