Vágólapra másolva!
A McLaren-Mercedes vezéreit lenyűgözte Kimi Räikkönen szuzukai teljesítménye, a finn a 17. helyről rajtolva, az utolsó körben is előzve nyerte meg a Japán Nagydíjat. A Renault csalódott, az FIA-t okolja, a kamikáze Szato Takumát pedig kioktatta Jarno Trulli.

Új időmérő, ismét kerékcsere jövőre

Kimi Räikkönen vasárnapi győzelme után bizonnyal sokan elmélkedtek el azon, hogy vajon miért nem a finn lett idén a világbajnok (válasz: technika). A McLaren 25 esztendős versenyzője elképesztő bravúrt mutatott be Szuzukában, a 17. helyről rajtolva nyert, úgy, hogy az utolsó körben előzte meg a sokág vezető Giancarlo Fisichellát.

"Szerintem ez volt pályafutása legjobb versenye" - hízelgett emberének Ron Dennis csapatfőnök. "Nagyon büszke vagyok, akinek az időmérőn ekkora pechje van, annak minden egyes körben nyomnia kell, hogy egyáltalán esélye legyen a győzelemre. Stratégáink egészen szenzációs munkát végeztek, de ezzel nem akarom kisebbíteni Kimi érdemeit: fantasztikusan vezetett!"

A Mercedes sportfőnöke, Norbert Haug sem fogta vissza magát, amikor Räikkönenre terelődött a szó. "Nagyon rendben volt, amit ma csinált" - lelkendezett. "A szombati eső miatt hatalmas hátrányba került, a versenyen is többször tartották fel és veszített rengeteg időt, mindezek fényében még csodálatosabb az utolsó körben bemutatott manővere. A tévénézők számára ez volt a futam megkoronázása."

Haug szerint a Japán Nagydíj "az utóbbi évek egyik legjobb, legizgalmasabb viadala volt, amelyen a leggyorsabb és legjobb pilóta győzött." A szakembert a konstruktőri pontvadászatban összeszedett kétpontos hátrány sem aggasztja, úgy véli, "Sanghajban minden a tervek szerint alakul majd, s meglesz a siker." A Mercedes-táborban egyedül Juan Pablo Montoya gyors kiesése miatt szomorkodtak (a kolumbiait Jacques Villeneuve szorította ki a pályáról, utólag kapott is 25 másodperces büntetést), egyöntetű vélemény, hogy ha mindkét autó végigmegy, a McLaren növelte volna futam előtti kétpontos előnyét összetettben.

"Életem legszebb győzelme, iszom is rá egyet" - fogalmazott Räikkönen, aki hét sikerével veri a hatnál tartó, világbajnok Alonsót. "Mikor Fisichellát megelőztem, kikapcsoltam a fordulatszám-korlátozót, mindent beleadtam, mert tudtam, hogy az utolsó kör jön. Csoda, hogy sikerült! Ha nem lettek volna idén technikai gondjaink, most én lennék a világbajnok, nem pedig Fernando..."

A Renault részéről gyakorlatilag mindenki csalódottan nyilatkozott a futamot követően, fény derült viszont egy érdekes részletre is. Még a verseny elején Fernando Alonso, szintén messze hátulról előrenyomulva csatába keveredett Christian Kliennel, egyszer a sikánt átvágva előzte meg, majd azonnal visszaadta a pozíciót. Egy-két kanyarral később ismét elment az osztrák mellett, utolérte Michael Schumachert, majd hirtelen visszaesett, s ismét a Red Bull mögötte találta magát.

Azt lehetett hinni, valami történt a motorjával, valójában azonban az FIA "szólt le", hogy engedje vissza maga elé (újra) Klient. "Fantasztikus verseny volt, mind az itteni, mind a tévénézők remekül szórakozhattak" - mondta Flavio Briatore csapatfőnök. "Volt előzés, csata és küzdelem az első helyért, amely az utolsó körig tartott. Véleményem szerint a döntő pillanat mégsem itt, hanem a futam elején érkezett el, amikor Fernandót utasították, hogy engedje el Klient. Nem tudjuk, miért kellett ezt tennie, az FIA mindenesetre ragaszkodott hozzá. Kilenc értékes másodpercet veszítettünk, Fernando emiatt többször ragadt forgalomba. Ha nincs ez a kalamajka, második kiállása után Räikkönen elé érkezett volna vissza, s akkor egész biztosan másképp alakul a végeredmény. Giancarlo sokáig vezetett, a végén azonban nem tudta tartani Räikkönent, én mégis inkább a pozitív dolgokra fókuszálnék: vezetjük a gyártók pontversenyét, s Kínában az egyéni után megnyerhetjük ezt is."

Fisichella szerint "sokba került", hogy Montoya balesete miatt rögtön beküldték a safety cart. "Jól startoltam, de a biztonsági autó hosszú körözése alaposan elrontotta a versenyemet. Nem tudtam elszakadni az üldözőktől, akik rengeteg időt veszítettek volna, míg átverekszik magukat a mezőnyön, pedig előzetesen nagyon bíztam ebben. A csapat szólt, hogy második kiállása után Kimi nagyon közel került hozzám, s meg is kezdte a felzárkózást. Ekkor sem volt szerencsém, mert a 130R kanyarban egy lekörözött feltartott, s rengeteg időt veszítettem. Mindent megpróbáltam, hogy feltartóztassam, de nem jártam szerencsével, a célegyenesben megkerült, s nyert. Csalódott vagyok, de annak örülök, hogy a konstruktőri pontverseny szempontjából jó eredményt értünk el."

Nemcsak Fisichella, hanem a pole-ból induló (és végül nyolcadik) Ralf Schumacher is a safety cart okolta a gyengébb eredményért. "Nehéz verseny volt, legnagyobb balszerencsénkre pedig már az első kör után beküldték a biztonsági autót" - értékelt R. Schumacher. "Ez a pillanat tönkretette egész stratégiánkat, amely arra épült, hogy kevés benzinnel ellépek a többiektől. Természetesen nem nyerhettünk volna így sem, de a harmadik és ötödik hely között nyugodtan célba érhettem volna."

A Toyota másik pilótája, Jarno Trulli nem kapott esélyt arra, hogy befejezze a Japán Nagydíjat, Szato Takuma a tizedik körben kilökte a pályáról. A japán kamikáze a Belga Nagydíjon Michael Schumacherrel akadt össze, a hétszeres világbajnok akkor arról beszélt, hogy Szatónak kezelésre kellene járnia. Trulli sem fogta vissza magát. "Semmi bajom Takumával, rendes gyerek, de más emberré válik, amint beül az autóba" - mérgelődött az olasz. "Kikapcsolja az agyát, nem gondolkozik, megy, amerre lát. Ugyanazokat a hibákat követi el újra és újra." A versenybíróság nem bánt kesztyűs kézzel a hazai kedvenccel, az eset elemzése után keményen megbüntette, utólag kizárta a japán pilótát.

A williamses Mark Webber szerint David Coultharddal is kezdeni kellett volna valamit, az ausztrál biztos benne, hogy a skót kiugrott a rajtnál (a hatodikról a negyedik helyre vágtatott előre). "Ezer százalékig biztos vagyok benne, hogy hamarabb indult, minthogy a lámpák kialudtak volna" - árulkodott Webber. "Valamit tenni kéne ez ellen, ez már a sokadik kiugrás idén." Coulthard nem bocsátkozott vitába, szelíden arra hívta fel kollégája figyelmét, hogy a rajtrácson szenzorok vannak elhelyezve, amelyek azonnal jeleznék a korai startot. "Ha nem hiszi, kérdezze meg az FIA-t. Ők még el is magyarázzák neki, hogy működik a rendszer."

A Japán Nagydíj egyik legnagyobb vesztese Michael Schumacher volt, a hétszeres világbajnokot Alonso kétszer, Räikkönen egyszer autózta körbe. "A legtöbb, amit ma elérhettem, hogy megszilárdítottam harmadik helyemet a pontversenyben. Autónk idei teljesítményére, és a Ferrari hullámvölgyére tekintettel ez egyáltalán nem rossz eredmény, még ha csalódott is vagyok kicsit, mert Brazíliával ellentétben ezúttal nem tudtam tartani a Renault-k tempóját. Élveztem a Fernandóval és Kimivel szembeni csatákat, de még jobb lett volna, ha versenyképesebb technikával harcolhatok ellenük. Második kiállásom alkalmával állítanunk kellett az autón, ami sok idő és egy pozíció elvesztésével járt, összességében azonban nem szomorkodom, hiszen Montoyával szemben két pont előnnyel utazhatok Sanghajba. Nem számítottunk erre."