Vágólapra másolva!
Minden eddiginél radikálisabb szabályváltoztatási tervekkel állt elő a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), amelyek 2008-tól teljesen megreformálnák a Forma-1-et. A többség nem lelkesedik az ötletekért.

Max Mosley, az FIA elnöke nem nyugszik, szereplési vágyát kielégítendő, minden eddiginél radikálisabb F1-es szabályváltoztatási csomagot dolgozott ki. A terveket hivatalosan a Nemzetközi Automobil Szövetség jegyzi, de nem kétséges, hogy elsősorban a prezident gondolatait kapták kézhez az istállók.

Az új szabályok 2008-tól, vagyis az új Concorde-szerződés hatályba lépésétől élnének, ezzel az egyetlen gond, hogy az új alapszerződést - jó néhány millió euróért cserébe - eddig kizárólag a Ferrari írta alá. A többiek vagy húzódoznak, vagy a rivális, autógyártók által tervezett sorozat felé kacsingatnak, egyelőre senki nem tudja, hogy megszülethet-e egyáltalán az eredetileg 2007 végén lejáró megállapodás "meghosszabbított" változata. Az FIA mindenesetre készül a jövőre, a szabályváltoztatás fő csapásvonala természetesen a régóta szajkózott költségcsökkentés.

Na meg a biztonság, de elsősorban mégis a pénz beszél. Mosley (illetve az FIA) szerint a reformoknak köszönhetően akár kilencven százalékkal is csökkenhet az istállók éves költségvetése, mindez pedig egyáltalán nem menne a minőség rovására. "A versenyek ugyanolyan izgalmasak lennének, mint most, de nem kellene a csapatoknak százmilliókat elköltenie" - áll az FIA közleményében. "A tíz együttes hozzávetőleg másfél milliárd eurót költ el összesen évente, az új szabályoknak köszönhetően ugyanez 150 millióból kijönne. A kiscsapatok (akik a 2,4 literes V8-as erőforrások helyett használhatnák a mostani - lefojtott - háromliteres V10-eseket) megmenekülnének, ami az egész sportág érdeke."

A szerencsétlen Jordan és Minardi vergődése valóban felesleges pénzkidobásnak tűnik jelenleg, utóbbi vezére, Paul Stoddart régóta mondogatja, hogy változtatni kell. Az utóbbi hónapokban nehéz helyzetbe került a svájci Sauber is, amelyet a BMW leendő gyári csapataként emlegetnek, jól értesült források szerint a németek már be is kebelezték az együttest. Ezt hivatalosan még egyik fél sem erősítette meg, de ha így is történt, arra nem a napokban fog fény derülni.

A "maradék" hét gárda nem szokott panaszkodni, annyit költ, amennyit kell, a Toyota például mindenkinél többet. Egyedül a Ferrari részéről nyilatkozta Luca di Montezemolo elnök nemrég, hogy jól meg kell nézniük, mire költik a pénzt, ennek oka, hogy a csapat mögött álló Fiat-konszern anyagi gondokkal küszködik.

Az FIA 2008-tól tíz százalékkal csökkentené a kocsikra ható leszorítóerőt, azaz tovább lassítaná a sportágat (ez eddig nem nagyon jött be). Ennek megfelően a kiegészítő szárnyak és légterelők a jövőben nem kívánatosak lennének, pontosan meg lenne határozva, hogy nézhet ki egy versenyautó. A szabályzat elfogadása esetén egy, az FIA által kijelölt gyártó szállítaná mindenkinek az elektronikai, egy másik a fékrendszert, valamint véget érne a félautomata sebességváltók kora. Az FIA manuális váltót és kuplungot akar, valószínűleg elfeledkezve arról, hogy a pilótákat pedáltaposás és váltókar-tologatás nélkül is elég terhelés éri egy versenyen.

Ez azonban még nem minden, a nagyobb biztonság érdekében nagyobb és szélesebb gumik kerülnének a szintén kiszélesített autókra, méghozzá újra a barázdamentes slick fajtájúból. Sokak régóta hangoztatott igényének megfelelően ugyanaz a gyár szállítaná mindenkinek az abroncsokat, véget vetve az évek óta dúló gumiháborúnak. (A tendergyőztesnek szigorúan egyenlő bánásmódban kellene részesítene mindenkit, kivételezés nincs.) Furcsa mód előmelegítő paplanokat 2008-tól nem lehetne használni, így az autók "szobahőmérsékletű" gumikkal lennének kénytelenek a pályára hajtani.

Ami a további változtatásokat illeti, az autókat önindítóval szerelnék fel, így lefulladás esetén a pilóták a csapat beavatkozása nélkül indíthatnák újra a motort. Eltűnhetne a kipörgésgátló is, ami a szövetség reményei szerint jobban kidomborítaná a pilóták képességei közötti különbségeket. Meghatároznák a súlypont legkisebb magasságát és a karosszéria minimumsúlyát, szigorítanák a törésteszteket, az idei BAR-botrányból okulva pedig korlátoznák a ballaszt használatát. Búcsúzna a készre beállított tartalékautó intézménye, az istállók kizárólag tartalék kasztnikat vihetnének magukkal a versenyekre. Tesztelni sem lehetne (teljesen) szabad akarat szerint, az FIA évi harmincezer kilométerben maximalizálná a gyakorlások alatt megtett össztávot.

A fenti javaslatokból (amelyek közül a legérdekesebb, hogy a csapatok szabadon vásárolhatnának alkatrészt, vagy komplett autót másik gyártótól) persze csakis akkor lehet valami, ha a Forma-1 összes bizottsága és a csapatok (nekik ugye előbb még a Concorde-szerződést is el kell fogadniuk az egészhez) is jóváhagyják, erre ilyen formában nem sok remény van. A csapatok nagy része - ha nem is mondja ki nyíltan - nem szimpatizál Mosley-val, erre utal, hogy Peter Sauber még el sem olvasta a tervezetet. "Minden egyes ilyen változtatásnál emelkednek, nem pedig csökkennek a költségek" - morgolódott Sauber. "Bele sem lapoztam az egészbe, egyelőre úgy, ahogy van, nem érdekel."

"Én olvastam, de még nem emésztettem meg" - nyilatkozta Nick Fry, a BAR első embere. Rubens Barrichello úgy véli, ezzel a csomaggal a Forma-1 inkább hátra, semmint előre tenne néhány lépést, Sir Frank Williams szerint pedig "kérdéses, hogy a sportág ilyen formában is a világ harmadik legtöbb TV-nézőjét vonzó attrakció lenne". A Bridgestone-nak tetszik a tervezet, mondjuk a japánok nyilván a nagy lehetőséget látják benne. "Szeretnénk maradni a Forma-1-ben" - közölte gyorsan közleményben a gyár. Egyeduralkodóként biztosan jó biznisz lenne.

Akárhogy is lesz, a 2008-as szabályokat még idén véglegesítene kellene, Mosley nagyon reméli, hogy már júliusban leülhet tárgyalni a csapatvezetőkkel.